Profesorul Adrian Man este absolvent al Colegiului Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian” din Zalău, promoția 2001, a absolvit facultatea de fizică la Cluj, a urmat cursurile facultății de matematică la București, a fost profesor în România o scurtă perioadă, dar a ales să predea matematica la Universitatea din Regensburg, Germania. Profesorul a fost invitat ieri la fostul său liceu pentru a purta un dialog motivațional cu elevii. Liceenii au aflat de la profesorul zălăuan că sistemul de învățământ din Germania este mult diferit față de cel din țara noastră, că notarea este diferită, că școala germană pune mai mare acces pe aplicabilitate și pe nevoia de a-l pregăti pe tânăr pentru viață, pentru profesie.
Profesorul Adrian Man le-a explicat elevilor că a ajuns să îndrăgească fizica datorită fostei sale profesoare de fizică. A și urmat Facultatea de Fizică a Universității Babeș-Bolyai. Conjunctura a făcut ca Adrian Man să se angajeze în București, într-o companie privată. Șeful său l-a convins să urmeze și facultatea de matematică. Profesorul a recunoscut că avea deja o parte din cunoștințele necesare și nu a stat pe gânduri. A absolvit și facultatea de matematică, iar o perioadă a predat în România. Nu i-a convenit sistemul de învățământ românesc, Adrian fiind o fire rebelă, un dascăl care considera că trebuie să predea materia într-un mod atrăgător, să-i atragă pe elevi la cursuri, să înțeleagă teoria prin punerea în practică, prin exerciții. Așa a ajuns să predea în Germania, iar acolo a simțit că sistemul de învățământ i se potrivește. Zălăuanul le-a explicat elevilor de la API că diferențele dintre sistemul educațional din România și cel din Germania sunt evidente. În Germania, vacanța de vară este de cel mult o lună și jumătate, liceul are doar clasele a XI-a și a XII-a, sistemul de învățământ german se axează strict pe nevoia pieței forței de muncă, se merge foarte mult pe aplicabilitatea în viața de zi cu zi sau în profesie a ceea ce elevul învață la școală. În Germania, potrivit lui Adrian Man, sistemul de notare este mult diferit față de cel din România. În școlile germane, sistemul de notare este cuprins între notele 1 și 6, iar nota 6 este cea mai mică și 1 cea mai mare. În cele două clase de liceu, notele sunt de la 1 la 15, iar în primii ani de școală, elevii primesc doar calificative. Mai mult, în primul an de școală nu există teme și notare. La universități a fost adoptat sistemul de credite. Fiecărei materii îi este alocat un număr de credite.
Școli scumpe
În cadrul întâlnirii de la API, profesorul Adrian Man le-a mai explicat elevilor că cei care doresc să urmeze școli bune trebuie să învețe, să obțină punctajul necesar, pentru că acolo școlile sunt scumpe. Inclusiv școlile profesionale sunt încadrate la germani în sistemul de învățământ superior, dar au o durată scurtă, iar aici se merge pe teorie puțină și pe multă practică. A precizat că un absolvent de școală profesională superioară este foarte apreciat și știe să practice meseria pe care a învățat-o în timpul școlii. O asemenea școală are două semestre, iar doritorii mai pot continua trei semestre și devin specialiști.
Un profesor și o carieră de succes
Un rol important în întâlnirea de ieri a avut-o profesorul de matematică Mirel Matyas. Acesta l-a și întrebat pe profesorul Adrian Man cum a trecut prin perioada de acomodare, inclusiv diferențele culturale fiind unele evidente. Adrian Man a explicat că predă în engleză, în română și germană, totul în funcție de clasele de studenți. Le predă matematică inclusiv unor studenți din Mongolia sau Azerbaidjan, iar în acest caz, limba de predare este engleză. A povestit că sistemul educațional german ajută foarte mult cu programe concrete de integrare pentru studenți, o integrare în sistemul educațional nemțesc.
API, locul I la Olimpiada Mondială de Electronică
Adrian Man i-a îndemnat pe elevi să-și urmeze visul, să se înscrie la facultățile la care visează, acolo unde simt că vor face performanță, că le palce să studieze, că sunt atrași de specializarea școlii. A dat ca exemplu problematica renunțării la școală după primul an de studiu, problemă pe care a întâmpinat-o inclusiv în Germania. Mulți studenți au renunțat la facultate după primul an de studiu pentru că și-au dat seama că nu este ceea ce își doresc cu adevărat, iar asta înseamnă o alegere greșită, timp pierdut, bani pierduți. Potrivit profesorului zălăuan, nu este bine să urmezi o facultate, iar apoi să profesezi în alt domeniu. Pentru a evita astfel de situații, i-a îndemnat pe elevi să se informeze bine înainte de a alege o facultate, iar informarea este ușoară mai ales în vremurile noastre, vremuri în care o simplă căutare pe internet le poate furniza toate informațiile de care au nevoie. Un alt aspect important este ca viitorul student să știe ce va studia, cum va studia și ce poate face după ce termină facultatea respectivă. În cadrul întâlnirii, invitatul le-a mai spus elevilor că API, actualul colegiu tehnic, înainte de anul 2000 a obținut locul I la Olimpiada Internațională de Electronică, acesta fiind un exemplu că școala potrivită poate duce un elev spre succesul mult dorit.
Mai multă libertate pentru profesori
A urmat o sesiune de întrebări și răspunsuri, un dialog între profesorul Man și elevii prezenți la întâlnire. Cei mai mulți și-au prezentat intenția de a urma a o anumită facultate într-un domeniu pe care îl studiază deja în liceu. Întrebat de ce a ales să predea în Germania, Adrian a explicat că sistemul de învățământ românesc nu i-a oferit satisfacția și posibilitatea de a obține ceea ce și-a propus și anume posibilitatea de a deveni un profesor model. „Sunt un nonconformist și merg pe alte principii. Acum 20 de ani, la noi s-a mers pe principiul de profesor tradițional și asta a fost greu pentru mine. Așa am descoperit sistemul german care este mult mai practic, s-a mulat mult mai bine pe modelul meu, pe ceea ce mi s-a potrivit, iar asta m-a determinat să trag din greu, să muncesc mult și să fac ceea ce fac acum acolo”, a mai punctat profesorul. Întrebat de un elev ce ar schimba la sistemul de învățământ românesc, profesorul a spus că ar da mai multă libertate profesorilor în ceea ce privește predarea, să-și poată concepe propriile cursuri, bineînțeles că după un plan stabilit de minister în programa școlară, dar predarea să fie făcută în așa fel încât elevul să înțeleagă cât mai bine, să vină cu plăcere la curs. „Eu nu agreez profesorul tradițional, cel care vine la școală și scrie la tablă, dă multe teme etc. Nu, ia hai să povestim și altfel despre funcții, cum le pot aplica, la ce vă pot folosi, cum să vi le spun, nu doar teoria din carte. Teoria din carte este una, iar viața este alta. Hai să ieșim în curtea școlii, să vedem unde pot aplica o funcție sau geometria, cum pot construi un cub? Sistemul de învățământ românesc nu prea te lasă să faci asta, te cam îngrădește, iar asta nu mi-a plăcut”, a încheiat Adrian Man. Discuția a continuat, dar eu a trebuit să ies. Recunosc, profesorul m-a impresionat. Lui Mirel Matyaș îi mulțumesc din nou pentru că mi-a oferit posibilitatea să nu regret că mi-am ales meseria de jurnalist.
Nu cred
Nu cred ce se scrie