În acest an, Ziua Europeană 112 este dedicată studenţilor beneficiari ai programelor de mobilitate universitară Erasmus, cu accent pe o mai bună informare şi conştientizare a acestora.
În acest context, Asociaţia Numărului European de Urgenţă (EENA) a solicitat serviciilor naţionale de urgenţă, birourilor de informare ale UE din statele membre, reţelelor europene de cooperare studenţească şi agenţiilor Erasmus să contribuie pentru maximizarea impactului acţiunilor de promovare 112 pe o categorie cât mai mare de public ţintă.
Gary Machado, directorul executiv al EENA, a afirmat că “nivelul alarmant de scăzut al informaţiilor despre 112 îi face pe oameni vulnerabili, în special pe cei tineri, studenţii care călătoresc. Furnizarea către aceştia de informaţii clare şi cuprinzătoare trebuie să devină o prioritate şi nu doar astăzi, ci în fiecare zi”.
În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu sprijinul Consiliului Naţional al Rectorilor, a organizat miercuri, 11 februarie, o zi de informare 112 în centrele universitare din ţară. În numeroase instituţii de învăţământ superior româneşti, în special acolo unde au loc programe de mobilitate Erasmus, au fost pregătite puncte de informare 112, au fost postate afişe cu mesaje în limbile engleză, franceză şi germană, şi au fost distribuite pliate informative. Au mai fost organizate vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă 112.
Informaţiile oferite vor permite studenţilor, în special celor străini, să aibă grijă de propria lor siguranţă într-un mod responsabil şi eficient.
Statistica STS arată că anul trecut, la 112 au fost primite şi tratate peste 15,5 milioane de apeluri, doar 38 la sută dintre ele fiind reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă (60,7 la sută), Poliţie (22,3 la sută), Pompieri-SMURD (14,11 la sută) şi Jandarmerie (2,74 la sută).
Din punct de vedere al apelurilor false, primele locuri sunt ocupate de judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş. Ca urmare a constatărilor făcute de către autorităţile statului, 13.146 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii (amenzi cuprinse între 500 şi 1.000 de lei) pentru apeluri false şi abuzive către numărul unic de urgenţă. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Suceava.
Potrivit celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul 112. Mai exact, timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,68 secunde, iar localizarea apelanţilor se face in proporţie de 97,20 la sută pentru reţelele de telefonie fixă şi de 99,27 la sută pentru cele de telefonie mobilă.
Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991, iar în aprilie 2005, el a devenit operaţional în toată România.