Un studiu al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, realizat cu ajutorul elevilor, părinţilor şi profesorilor, evidenţiază abordarea deloc constructivă din şcoala românească, un prin care elevii sunt intoxicaţi cu informaţii inutile, teorie cu grămada şi teme peste teme, obligaţi să tocească pentru materii inadecvate, şi, în paralel, împiedicaţi să îşi dezvolte creativitatea, să gândească productiv.
O majoritate covârşitoare a respondenţilor consideră, însă, că în programa şcolară ar trebui să fie incluse discipline noi precum educaţia pentru sănătate, educaţia sexuală, dezvoltarea personală, gestionarea emoţiilor, educaţia financiară sau public speaking, mult mai potrivite realităţii zilelor noastre, nevoilor copiilor şi problemelor cu care se confruntă aceştia în viaţa de zi cu zi.
O româncă mutată în Anglia îmi povestea, recent, cum fiul său de 9 ani a descoperit că are o problemă medicală – simplu de tratat, de altfel, dar periculoasă în lipsa unei intervenţii de specialitate – după ce s-a autoexaminat acasă, aşa cum profesorul le explicase la ora de educaţie pentru sănătate. Nu este singura ţară în care la şcoală se învaţă lucruri esenţiale despre igiena şi sănătate personală, aici intrând şi aspecte ce ţin de educaţia sexuală. Copiii învaţă să îşi cunoască propriul corp, să îl respecte şi să îl îngrijească. La noi, în schimb, toate acestea sunt tabu, iar sexualitatea generează sentimente de ruşine.
O altă problemă, care pare să nu-şi fi găsit rezolvarea în ciuda ordinului de ministru dat acum doi ani, o reprezintă temele pentru acasă. Elevii sunt puşi să memoreze lecţii, citate, poezii, sunt bombardaţi cu teme multe, dificile şi care nu le dezvoltă creativitatea, dar care îi ţintuiesc la birou şi îi împiedică să se bucure de timp liber.
Cele mai multe ore sunt anoste şi încărcate, stilul de predare, învechit, profesorii „fac paradă” doar când au lecţii deschise ori vreo inspecţie. În aceste condiţii, groaza cu care copiii merg la şcoală nu mai miră pe nimeni, la fel cum nu ar trebui să mire nici rata crescută a abandonului şcolar.
Și pe ce se vor da notele la educația sexuală, probe scrise, probe „orale” sau probe „manuale”? Și vor preda „profesioniste” atestate sau amatoare entuziaste?