Daniel Săuca
Și a fost încă o tură de Zi a libertății presei. Nu a fost înghesuială. Ghinion. Ziua (3 mai) a căzut (picat?) într-o zi liberă. Fraza ar putea arăta și așa: sărbătoarea presei nu a avut loc din cauza (datorită?) sărbătorilor pascale. Ei, nici chiar așa: sărbătoarea presei nu a avut loc din cauza zilelor libere datorate sărbătorilor pascale. Sărbători pascale? Ei, hai să nu mai fiu atât de chițibușar. Oricum, la noi, în România, e bine să nu-ți propui să faci ceva de orice fel de sărbători. Și orice week-end. Și moartea, bolile, evenimentele fatale e bine să ți le programezi în zilele lucrătoare. Să nu ai emoții. Să revin, totuși, la oile presei. Și alea albe, și alea negre. Tema din 2021 a Zilei libertății presei – „Informația ca bun public” – a fost menită să atragă atenția nu doar asupra nevoii de sprijinire a presei și libertății de exprimare în întreaga lume, dar și asupra importanței vitale a transmiterii unor informații reale. „Tema de anul acesta subliniază importanța de necontestat a informațiilor verificate și de încredere. Atrage atenția asupra rolului esențial al jurnalismului liber și profesionist în producerea și diseminarea acestor informații reale prin combaterea dezinformării și a conținutului cu potențial periculos”, a declarat directorul general al Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), Audrey Azoulay, citat de Radio Europa Liberă România. Potrivit UNESCO, citată de sursa menționată, „tema informației ca bun public este una care asimilează provocările transformărilor tehnologice din ultimii ani și efectul acestora asupra sistemelor de sănătate, drepturilor omului, democrațiilor și dezvoltării durabile. UNESCO pune accentul pe trei teme prioritare: rentabilitatea economică a producătorilor de conținut de știri, transparența furnizorilor de internet și educarea populației astfel încât aceasta să fie în măsură să recunoască și valorizeze jurnalismul ca parte vitală a informației ca bun public” (romania.europalibera.org). Informații verificate și de încredere? Rentabilitatea economică a producătorilor de conținut de știri, transparența furnizorilor de internet și educarea populației astfel încât aceasta să fie în măsură să recunoască și valorizeze jurnalismul ca parte vitală a informației ca bun public? În România? În Sălaj? Mai e posibilă educarea populației și în privința mass-media? Mai sunt ziariștii capabili de „reprofesionalizare”? Deja sunt prea multe întrebări. Sărbătoarea (să-i zicem așa, de dragul articolului) presei a trecut și în 2021 aproape nebăgată în seamă. Chiar și de media (în general). Și nu neapărat datorită zilelor libere…