Rezultatele Evaluării Naţionale din acest an reflectă o mai veche problemă din sistemului de învăţământ. Este suficient să privim în curtea proprie pentru a ne convinge de acest lucru. Numai în judeţul Sălaj, 502 de elevi, adică mai mult de un sfert din totalul celor care s-au prezentat la examenul de Capacitate, nu au reuşit să obţină o amărâtă de medie 5. 502 elevi care au trecut prin şcoală ca gâsca prin apă.
Că o fi din lipsa de interes a profesorilor de la clasă, că o fi miserupismul elevului sau indolenţa părintelui, un lucru este cert: rezultatele ruşinoase ale acestor copii trebuie să reprezinte un semnal de alarmă pentru toţi factorii implicaţi. Un copil care, după opt ani de şcoală, nu este capabil să scrie corect româneşte, nu are habar ce este un sinonim ori nu poate lega câteva fraze în care să povestească o situaţie porneşte în viaţă cu un handicap major. Nu este un moft, ci o obligaţie să stăpâneşti elementele de bază ale unei materii strudiate în gimnaziu. Că nu degeaba are grijă statul ca fiecare copil să poată beneficia de învăţământ gratuit.
După asigurarea nevoilor primare ale unui copil, acesta trebuie să aibă acces la educaţie, pentru că doar în acest fel poate dobândi cunoştinţele şi competenţele necesare ca să devină cetăţean activ, pentru a se simţi împlinit. Parcurgând clasamentele întocmite de către Ministerul Educaţiei, vom vedea că în Sălaj, zeci de absolvenţi ai clasei a opta au predat foaia goală, alegându-se, astfel, doar cu punctul din oficiu. Şapte dintre ei au procedat în acest fel atât la proba de Limba şi literatura română, cât şi la Matematică. O foaie albă, pe care nu au putut decât să îşi treacă numele. Doar atât, după opt ani de şcoală. Opt ani de trezit în fiecare dimineaţă, cărat ghiozdanul în spate şi stat câteva ore, zilnic, într-o bancă. Opt ani irosiţi şi ale căror efecte vor fi resimţite o viaţă. Poate din lipsa de interes a profesorilor de la clasă. Poate din cauza miserupismului elevului. Sau poate ca o consecinţă a indolenţei părintelui. Orice-ar fi, absolventul de acum şi adultul de mâine va fi cel care va trage ponoasele.
Învăţământul a decăzut în ţară urmare ruinării economiei. De ce să mai înveţe elevii, ce viitor le asigură democraţii ăştia? Pentru a presta afară o muncă necalificată şi urâtă, nu trebuie nicio şcoală !