Luni, prima zi de şcoală, emoţii, lacrimi şi speranţe. Acest conglomerat de sentimente ar fi trebuit să învăluie inimile tuturor elevilor şi-a părinţilor, deopotrivă, fără nicio excepţie. Din păcate însă, nu toţi cei prezenţi la festivităţile care au avut loc în curţile liceelor, şcolilor şi-a grădiniţelor au simţit ceea ce ar fi fost normal să simţi în această zi.
Evident, luni dimineaţă, majoritatea unităţilor de învăţământ au fost luate cu asalt de politicieni. Toţi, începând de la premierul Victor Ponta şi până la ultimul consilier local, au fost alături de cei mici în prima zi de şcoală. Şi nu pentru că i-ar interesa neapărat soarta copiilor, nici vorbă! Majoritatea politrucilor, care luni dimineaţa au ţinut discursuri despre importanţa şcolii în societate, nu au făcut altceva decât campanie electorală, au vorbit în interesul lor, sau, după caz, a şefilor lor de partid care peste o lună şi jumătate vor intra în focul alegerilor.
Ca de altfel la începutul fiecărui an şcolar, şi de data aceasta, politrucii şi-au exprimat grija faţă de elevi, scoţând în evidenţă reformele pe care le-au făcut ei, în timp ce opoziţia îi va critica pe actualii diriguitori ai învăţământului că, astăzi, poţi intra la facultate fără să fi luat Bacalaureatul, criticile culminând cu lipsa manualelor pentru clasele I şi a II-a. Chiar dacă politrucilor le place să creadă că au „mişcat” ceva în sistem, învăţământul românesc, înafara faptului că a punctat oarecum la capitolul imagine, el nu s-a reformat. Schimbările aduse de fiecare ministru în parte programei de învăţământ nu au ajutat, ci dimpotrivă, au afectat negativ atât dascălii, cât mai ales elevii, punând pe aceştia o presiune şi mai mare. Ce naiba înţelege un elev de clasa a II-a dintr-un fragment de Marin Sorescu?! Ori ce poţi să pricepi, la vârsta de opt sau nouă ani, despre multipli sau submultipli? Este clar ca lumina zilei că majoritatea copiilor se uită la dascăl precum broasca la barieră, scuzată-mi fie analogia. Şi asta din vina cui? Nicidecum din vina învăţătorilor. Pentru a demonstra că nu trec prin Ministerul Educaţiei precum câinii prin apă, fiecare ministru, desigur la origini politruc de meserie, a ţinut morţiş să-şi pună amprenta pe învăţământul românesc, neţinând cont o clipă de faptul că modificând, de la un an la altul, programa şcolară se joacă cu minţile, sufletele şi, în final, cu destinele a milioane de copii nevinovaţi.
O altă aberaţie în învăţământul românesc este că, în urma exploziei de facultăţi apărute la fiecare colţ de stradă (mai toate dezvoltate sub patronajul unor politruci care au urmărit doar îmbogăţirea peste noapte), astăzi, Guvernul Ponta încearcă să le menţină în viaţă permiţându-le să pregătească şi tineri care nu au luat Bacalaureatul. O stupiditate imensă, în condiţiile în care mulţi dintre cei care au terminat liceul şi care nu au luat examenul de bacalaureat abia dacă ştiu să citească, că de scris corect româneşte nu mai vorbim. Toţi aceşti „studenţi” vor fi specialiştii de mâine, care vor avea pretenţii să beneficieze de aceleaşi merite ca absolvenţii unor instituţii de învăţământ superior de prestigiu, cum ar fi Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca sau Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Să revenim, totuşi, la ziua de 15 septembrie, când cei mai mici şcolari trec pentru prima dată pragul clasei zero, clasă pe care hai să o numim ca fiind o extensie a grădiniţei, deci oarecum mai puţin „grea” în toată această ecuaţie. În atari condiţii, trebuie să recunoaştem că greul începe pentru copilaşii din clasa I. Ei vor trebui să desluşească tainele limbii române şi cele ale aritmeticii de bază fără abecedare şi fără cărţile de matematică, pe care, dacă vă mai amintiţi, cu toţii le-am găsit pe băncuţe în prima zi de şcoală. Pentru cei care nu ştiu, luni, pentru elevii de clasa I şi a II-a, şcoala a început cu o imensă dezamăgire: nu au primit manuale. Este cel mai „frumos” cadou pe care actualul Guvern îl putea face bobocilor. Motivul pentru care s-a ajuns aici este că Ministerul Educaţiei nu a organizat la timp licitaţia pentru manuale, iar în momentul în care a demarat, totuşi, procedura, marile edituri au blocat licitaţia pe motiv că era cu… „destinaţie precisă”.
Domnilor, politruci, atenţie!, acestor copii le lipsesc de pe măsuţe „bibliile din învăţământ”, iar voi vă împăunaţi în faţa dascălilor, elevilor, şi-a părinţilor că aţi reformat din temelii învăţământul românesc?! Pe cine credeţi voi că mai păcăliţi? Mă întreb şi în aceste clipe, siderat fiind de situaţia dată, unde este acea „grijă” a Guvernului, în special a Ministerul Educaţiei, faţă de bieţii copii, cărora le-a fost furată bucuria de a atinge în această zi Abecedarul. Oricât de ipocriţi aţi fi, trebuie să recunoşteţi că într-o ţară normală acest lucru nu s-ar fi întâmplat niciodată, iar dacă, prin absurd, s-ar întâmpla, în secunda imediat următoare ministrul Educaţiei şi-ar fi dat demisia. În schimb, la noi nu e cazul, miniştrii stau liniştiţi şi, totodată, neclintiţi în funcţii, aruncând vina pe cei care au contestat licitaţia pentru manuale. Cine trebuia să prevadă, oare, această situaţie, astfel încât să nu se ajungă aici? Oare nu din cauza faptului că licitaţia pentru manuale trebuia câştigată „de cine trebuie” s-a ajuns ca ea să fie contestată? În numele meu ca părinte, a copiilor şi-a altor dezamăgiţi, şi credeţi-mă că nu sunt puţini la număr, odată cu începerea anului şcolar 2014-2015, vă transmit un direct şi sincer: „Să vă fie ruşine!”. Mă tem însă că, în nesimţirea voastră, nu veţi putea atinge vreodată acest sentiment, un sentiment mult prea nobil pentru cineva atât de mic.
Problema grava in invatamantul actual este faptul ca semidocti, precum ministrul invatamantului , ajung sa predea la CNS datorita implicarii politicului, vezi cazurile d-na Medve si, mai nou,d-na Fort.Rad elevii de cunostintele acestor profesori su se bucura (unii) ca nu pot primi note mici pentru ca stiu mai multa materie decat profesorii acestia.