Daniel Săuca
Parcă nu mi-a venit să cred zilele trecute când am citit știrea difuzată de Vatican: Papa Francisc i-a îndemnat pe jurnalişti să facă anchete pe teren şi să nu rămână doar în faţa calculatorului, avertizând asupra riscului informaţiilor neverificate difuzate pe reţelele de socializare. „Criza presei riscă să ducă la o informaţie fabricată în redacţii, în faţa calculatoarelor, a ecranelor agenţiilor de ştiri, a reţelelor de socializare, fără a mai merge pe străzi, fără a mai întâlni persoane pentru a căuta poveşti sau a verifica la faţa locului anumite situaţii”, a afirmat suveranul pontif într-un text difuzat sâmbătă, citat de AFP, Agerpres și multe media naționale. În continuare, nuiaua papală ne atinge astfel: „genul anchetei şi al reportajului încep să dispară şi îşi pierd din calitate în favoarea unei informaţii prefabricate”; jurnalismul „implică însă capacitatea de a merge acolo unde nu merge nimeni”, a afirmat suveranul pontif, aducând un omagiu curajului profesioniştilor care au înfruntat mari riscuri pentru a relata despre minorităţi persecutate, nedreptăţile împotriva săracilor sau alte războaie care altfel ar fi fost trecute cu vederea. Poate ciudat: pericolul prezent este de a „relata despre pandemie, sau orice altă criză, exclusiv prin ochii celor mai bogaţi”. Nu în ultimul rând, deşi internetul permite „difuzarea de dovezi” a lucrurilor văzute, a mai transmis papa Francisc, „toate acestea sunt susceptibile în mod egal de riscurile unei comunicări sociale lipsite de verificări” în contextul în care informaţiile şi imaginile „sunt foarte uşor de manipulat din diverse motive”. Firește, nu e pentru prima dată când se vorbește deschis despre „criza presei” și despre „manipularea printr-o comunicare socială lipsită de verificări”. Nu e în premieră nici accentul pus pe „bogați” versus „săraci” în contextul comunicării globale generate și controlate de marile companii transnaționale. Să nu uităm: media „mainstream” e în criză dinainte de pandemie. Nu știu dacă reinventarea ei mai este posibilă, mai ales din cauza „exploziei social media” care a pulverizat și modul de a gândi tradițional presa. Și pentru că, nu numai la noi, divertismentul (facil) și fake-news-urile (să acceptăm această sintagmă, chiar dacă, în opinia mea, o știre nu poate fi decât adevărată) fac ravagii. Un exemplu recent, mititel: „Anatomia unui Fake. «Toni Grecu, în stare gravă la ATI» – au titrat site-uri ca Antena 3, EVZ, Știripesurse sau Playtech. Soția actorului, pentru Libertatea: Nu a fost la ATI!” (paginademedia.ro). Nuiaua papală poate va stârni dezbateri, acțiuni concrete pentru responsabilitate. Iar responsabilitatea nu ține doar de reprezentanții mass-media.
are dreptate de cand un ziarist de la magazin sj nu a mai fost pe la valcau ,ileanda, camar, almasu sau sighetu silvniei sa mai vad acare ste treaba pe acolo
Ati cumparat vreodata un ziar de la chiosc, ca sa va permiteti sa dati astfel de indicatii? Cu ce sustineti presa in afara de sfaturi pretioase? Stiti cati oameni mai lucreaza in judet in bransa asta? Numarati-i, va ajung degetele de la o mana. Puteti sa intrebati si pe ce salarii si cine sustine financiar un ziar – aproape nimeni. Poate asa intelegeti de ce jurnalistii nu mai ajung la Valcau si la Simisna.
Bravos, spune-i asta Papei!