Daniel Săuca
Am ascultat recent, pe RRA, înmărmurit, un parlamentar PNL (nu-i mai rețin numele, dar poate nici nu are importanță) cum încerca să (ne) convingă că reducerea la jumătate a ajutorului, sprijinului dat de stat pentru transportul studenților pe CFR ține de… ideologie. Adică, în America părinții și studenții sunt mai responsabili decât la noi pentru că (se) plătesc cursurile universitare. Deci, prin urmare, în concluzie înjumătățirea sprijinului menționat ar trebui să-i responsabilizeze și pe studenții noștri, să fie mai atenți, de pildă, cu anumite tipuri de cheltuieli. Oricum, domnul deputat a subliniat că e vorba de ideologie. Adică, PSD „dă”, iar PNL „taie”, nu pentru că nu sunt bani, ci pentru a-și urma ideologia. De dreapta, bănuiesc, nu cea promovată de socialiști, cum îi place domnului Cîțu să-i numească pe membrii PSD. Ce să zic? Poate nu-i rea ideea clarificării ideologice, doctrinare în spațiul politic și public românesc, chiar și în pandemie. Și după 30 și de ani, în care am auzit într-o veselie de „măsuri de stânga” și de „măsuri de dreapta”, de „neocomunism” și „neoliberalism”, de „neomarxiști” și „neoconservatori”, de „statul minimal” și „statul la stat”, de „pensii speciale” și „sporuri nesimțite”, de războiul (întreținut sistematic) între „bugetari” și „privați”, de lupta între „cei buni” și „cei răi”… Clarificare, să ne înțelegem, înainte de alegeri, nu după. Clarificare ce să permită oricărui alegător de bună credință să aleagă un „pachet electoral” definit clar și din perspectivă ideologică, doctrinară, ce-o fi. Dar, e puțin probabil că în România se va întâmpla degrabă așa ceva. De regulă, campaniile electorale sunt pline de promisiuni deșănțate, de „populisme” ieftine, de vorbe, până la urmă, fără rost, însoțite și de „clasica” demonizare a adversarilor politici. Ei bine, după alegeri, după victoria în alegeri ori constituirea unei majorități de guvernare, „retorica” se schimbă: „greaua moștenire”, „pandemia”, „ideologia”… Parcă partidele noastre sunt „tari” numai să câștige alegerile, cu un „marketing electoral” pe măsură. Despre „buna guvernare” o să mai povestim și la anul și la mulți ani!…