A fost și Black Friday (Vinerea Neagră a cumpărăturilor), prima strigare din acest an. Un fel de „Halloween” al cumpărăturilor pripășit și pe meleagurile noastre, bântuite oricum de țepe. Nu știu dacă această sărbătoare a “shoppingului” de toate felurile are în altă parte o conotație mai parșivă față de cea existentă pe tărâmurile mioritice. Nu trebuie să ai diplomă de specialist în marketing sau 20 de ani experiență în vânzări pentru a realiza faptul că aproape 90 la sută dintre ofertele de Black Friday sunt, de fapt, niște păcăleli flagrante.
Pentru ca obiceiul păgubos din alți ani să aibă o durată mai mare și pe cale de consecință profitul să crească, startul în acest an a fost luat cu o săptămână mai devreme. Promoția pentru cele mai dorite telefoane sau televizoare, pe un site foarte popular (și reducerile de preț semnificative aferente) a durat, însă, între 5 și 30 de secunde, lucru verificat pe cronometru. Eu nu știu dacă aceste oferte (cu reduceri de preț mai mari de 500 de lei) chiar au existat, cert este că am stat cu ochii pe aplicația acestui comerciant exact din secunda în care promoția a luat startul.
Am urmat toți pașii astfel încât să-mi asigur, chipurile, “șansa la reușită” și cu o viteză de butonare de care nu credeam că sunt în stare, am dat click pe un telefon, să văd dacă el ajunge în coș. Exact în acel moment (la aproximativ 20 de secunde de la startul campaniei), stocul era epuizat. Iar epuizarea asta, ca o molimă, s-a extins cu viteza luminii astfel încât după un minut cele mai bune oferte erau deja istorie. Este mai mult decât evident că aceste oferte nu au existat niciodată sau, prin absurd, dacă au existat, au fost exact ca cele de la supermarket în zilele alea magice de joi sau sâmbătă când reducerile sunt valabile doar pentru zece pachete de cafea, zece (exact zece, nu e o glumă!) napolitane sau zece borcane de maioneză. Să mori de râs, nu altceva!
Până la urmă m-am îndreptat către alt aparat pentru care reducerea era undeva la 100 de lei, o reducere mincinoasă oricum din moment ce eu aveam salvată o imagine mi veche cu produsul (și prețul de 1.400 de lei) iar acum prețul vechi, tăiat, de 1.550 de lei, fiind era înlocuit cu noul preț de vinerea neagră, respectiv 1.399 de lei.
Trucuri vechi, evident. Am salvat, așadar, ca în fiecare an, câteva oferte înainte ca vinerea neagră a cumpărăturilor să înceapă. Povestea e simplă și aceeași de când lumea la noi: prețuri umflate în prag de declanșare a ofertei „fără precedent”, ulterior tăiate și înlocuite cu prețurile inițiale ale produselor, ca preț “nou”, la oferta de Black Friday. Categoriile de produse care au suferit în sfârșitul de săptămână trecut astfel de reduceri, cuprind toate domeniile.
Indiferent că discutăm de pamperși, pneuri, mașini de tocat, telefoane sau parfumuri, reducerile de preț au fost, în cea mai mare parte, o minciună gogonată aruncată în ochii clientului care, ca în fiecare an, s-a năpustit cu o apetență de nestăvilit la tot soiul de cumpărături, multe dintre ele complet inutile și regretate ulterior.
Românul, mare amator de cumpărături, a lăsat deoparte toate avertismentele indiferent că ele veneau din partea unor colegi sau prieteni care anii trecuți s-au înțepat la rândul lor, ori veneau din structuri autorizate cum ar fi Protecția Consumatorului care anunța că este necesară o doză sporită de atenție la alegerea produsului, la studierea ofertei și la prețurile practicate. Black Friday este, de fapt, un eveniment fabricat de americani prin secolul 19, care nu are nimic de a face cu reducerile de prețuri, cât cu încheierea vacanţei de Ziua Recunoştinţei şi redeschiderea marilor magazine de tip Mall.
Nici la ei nu e o sărbătoare, doar noi o vedem așa și ne bucurăm aprobând de fapt, cu zâmbetul pe buze, umflarea conturilor bancare și îmbogățirea unor vânzători la care, în restul anului, nun e prea uităm. În timp, Black Friday a ajuns un pretext numai bun de fraierit, folosit de marile corporaţii din Statele Unite pentru a scăpa de stocurile pline de solduri și articole depășite de timpuri, înainte ca depozitele să primească marfa de Crăciun, băgând la înaintare reduceri de preț infime.
Black Friday continuă pe tot parcursul lunii, poate va continua și în decembrie, rămânând, cu extrem de puține excepții, o falsă bucurie, fără să reprezinte o mare afacere pentru noi, cei care ne numărăm leii de la o lună a alta, ci pentru marii rechini de pe piața vânzărilor din țară, în proporție de 99 la sută străini așa cum sunt și băncile, farmaciile și toate celelalte entități comerciale care ne fraieresc lăsându-ne să credem că noi suntem cei care câștigă și că de partea lor este vorba doar despre “bucuria de a vinde, despre respectul pentru client” și evident, propășirea economiei “naționale” către noi culmi de progres. Spor, dar mai ales atenție la cumpărături pentru că aici, la noi, vigilența și cititul de trei ori a unor condiții, clauze și prețuri, sunt singurele măsuri care ne pot salva oarecum de țepele care s-au înmulțit îngrijorător de mult în ultimii ani.
Vă dau un exemplu de la același mare retailer la care înțeleg că vă referiți: un desktop costa în septembrie 1.600 lei, iar de FraierDay 1.900 lei, cu reducere pretinsă de la 2.300 lei. Mă întreb oare pe cîți reușesc să țepuiasă, deoarece aceia care știu ce caută se presupune că sînt informați, urmăresc prețurile, compară și nu pun botul. Pe de altă parte, tipii au raportat milioane de comenzi pe 16.XI., adică totuși românii mușcă?
Rezultă că în România este bine să cumperi în afara „promoțiilor” țepuitoare.
Pînă una-alta, propun conexiunea cu tradiția și denumirea acelei zile bezmetice ȚepeșDay!