Daniel Săuca
A apărut o nouă ediție a Barometrului de Consum Cultural (2023). Ar fi de bine. Interesant, „La nivelul consumului cultural public, frecvenţa vizitării obiectivelor cu relevanţă culturală a crescut accelerat: 67 la sută dintre respondenţi au vizitat monumente istorice şi situri arheologice cel puţin o dată pe an în 2023, faţă de 59 la sută în 2022, iar 45 la sută au vizitat un muzeu, o expoziţie sau o galerie de artă cel puţin o dată pe an în 2023, faţă de 30 la sută în 2022. În acelaşi timp, 34 la sută dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei, potrivit raportului” (news.ro). Altfel, „Procentul respondenţilor care în 2023 au mers cel puţin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărţi (20 la sută) este similar procentului respondenţilor care au participat cel puţin o dată pe an la un târg de carte (16 la sută). Concomitent însă, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25 la sută dintre respondenţi au mers la cel puţin un spectacol de teatru, iar 24 la sută la cel puţin un spectacol de muzici culte în 2023”. Nu știu dacă datele astea „bat” cu se întâmplă sau nu se întâmplă în Sălaj. M-aș mira. Interesante sunt și constatările, conform aceluiași barometru, că „persoanele care ascultă muzici culte sau muzică rock au o mai mare disponibilitate de a consuma şi din alte tipuri de oferte culturale decât cele pe care le-am considera în proximitatea lor de preferinţe de consum. Fidelitatea pentru anumite practici culturale sau pentru un număr mai restrâns de astfel de practici este mai degrabă specifică persoanelor care preferă manelele şi muzica folclorică”. În plus, „persoanele care ascultă muzică rock şi persoanele care ascultă muzici culte sunt mai active în spaţiul public şi accesează mai des oferta culturală, indiferent de natura ei, decât o fac persoanele care ascultă mai frecvent manele sau muzică folclorică iar persoanele care ascultă muzică rock şi persoanele care ascultă muzici culte sunt mai înclinate să participe la evenimente culturale în spaţiul public decât persoanele care ascultă mai frecvent manele sau muzică folclorică” (news.ro). E de văzut, din nou, dacă așa o fi și prin Sălaj. În fine, o altă constatare: „«Oamenii nu prea mai merg la cinema în spaţii publice. Românii accesează platforme de streaming şi sunt abonaţi chiar şi la 2-3 platforme, deci consumul este de conţinut video narativ. Sunt consumatori preponderenţi în mediul digital. Dintr-o anumită perspectivă, putem spune că publicul s-a mutat pe canapea», a precizat prof. univ. dr. Lucian Georgescu, cineast şi co-autor al studiului” (news.ro). Destul de probabil, publicul s-a mutat pe canapea, nu numai din această perspectivă.
[…] pe an în 2023, faţă de 30 la sută în 2022. În… Articolul Cultura pe canapea apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]