Mos Craciun, personaj popular arhicunoscut pe toate meridianele globului, a anuntat ca si la el a venit criza. A fost nevoit sa concedieze o parte din ajutoare neavand destui bani de salarii, sa trimita renii pe unde stiu ei la pascut ca nu avea ce sa le dea de mancare si sa-si manufactureze un alt sac, mult mai mic pentru daruri. Astfel ca anul acesta, cei mici vor primi fie jucarii mai mici, fie mai putine. In schimb, pentru cei mari, mosul a pregatit, in mare graba, milioane de anunturi prin care solicita sprijin financiar.
Din pacate, insa, vocea mosului nu se aude, desi Craciunul e pe aproape, pentru ca lumea e in mare forfota, prea ocupata cu problemele ei zilnice, cu stresul cotidian, sau cu tot felul de nimicuri. Intre aceste nimicuri, omul contemporan si evident, romanul nostru, vaneaza tot felul de produse care au prea putina legatura cu Craciunul. Sub umbrela febrei pregatirilor, desi ne plangem de criza, cumparam te miri ce. Masa de sarbatori care devine un festin si include nenumarate bucate si alimente de lux, in cantitati cu mult peste necesarul zilelor de sarbatori. Pentru a se amagi ca este fericit de acest praznic, romanul s-a obisnuit sa alerge la piete si supermarketuri pentru a se aproviziona cu delicatesuri, la care parintii si bunicii lui nici nu visasera.
Zarva si agitatia care-l cuprind pe roman nu are insa nimic de a face cu evenimentul in sine, pentru ca ele se limiteaza la prezentarea laturii materiale a bunastarii lui. Craciunul ar trebui sa se delimiteze de astfel de fericiri, mesajul adus umanitatii, prin nasterea Fiului lui Dumnezeu, fiind cu totul altul decat cuantificarea bogatiei pamantesti. Bucuria venirii pe lume a Pruncului la Bethleem este pentru suflet si nu pentru pantece.
Intre traseele romanului care vaneaza de sarbatori tot felul de nimicuri pot fi mentionate si cele spre magazinele de haine, de mobila, de covoare, sau chiar show-room-urile auto. Multi romani au adoptat o conceptie interesanta ca sarbatorile trebuie neaparat sa vina cu schimbari si innoiri prin sifonier, prin casa sau prin garaj, idee contorsionata din arhaica perceptie, de a face ordine si curatenie prin gospodarie.
Grabit acum sa-si umple frigiderul cu bunatati pentru masa din seara lui Mos Ajun si pentru a-si satisface si alte pofte materiale, omul zilelor nostre nu are cum sa-l auda pe Mos Craciun. Nu are timp pentru a raspunde chemarii acestuia, prin care, de fapt, cere fiecaruia dupa puterea propriului buzunar sa indulceasca sarbatorile semenilor aflati in nevoi. La cei la care criza a venit cu sacul.