A avea, a cumpara, a profita sunt doar cateva din lait-motivele vietii mondene. Conjugate in tandem, aceste verbe, obligatoriu, trebuie asortate cu cuvantul fraier, ori mai pe inteles, prostul care pune botul. Deunazi, la telefon s-a prezentat o cucoana care anunta imperios o oferta in asigurarile la accidente. Dupa ce a turuit pret de cateva minute, si a precizat ca intreaga convorbire este inregistrata, a intrebat daca intereseaza oferta. Raspunsul negativ al persoanei de la celalalt capat al firului a nemultumit-o pe duduia care si-a schimbat vocea si a incheiat convorbirea foarte otarata. Iritata la maxim, femeia a amenintat, ca un prooroc, ca va fi prea tarziu cand vom intelege avantajul acestor asigurari si ca in ziua de astazi, se petrec, in fiecare minut, zeci de accidente, fiecare om fiind expus pericolelor strazii si nu numai.
Peste o zi, o cu totul alta voce, de data aceasta reprezentanta unei firme din telecomunicatii, si-a prezentat oferta, fara a fi deloc agansanta, din contra. Amabilitatea acesteia si lejeritatea cu care jongla informatiile si avantajele din domeniu pentru client, mai-mai ca te faceau sa cedezi ispitei. Aproape ca iti si venea sa crezi ca tu esti cel avantajat, ca firma iti face un serviciu prin alternativele puse la dispozitia ta. Simteai cum plutesti, dar deodata, al doilea eu, zamislit in vremuri de criza, te tragea de maneca si spunea: Stai si cumpaneste, nu e chiar asa. S-ar putea sa fii si tu unul din fraieri.
O astfel de moda prinde din ce in ce mai mult radacini la romani. Te suna te miri cine, te-ntreaba daca esti disponibil sa asculti cateva minute si iti turuie tot felul de chestii. Utile sau inutile. Fara a le vedea toate chichitele, fara a avea posibilitatea de a intelege tot ce ti s-a spus in viteza la telefonul mobil, te trezesti gata incaltat cu un produs. Iar daca ceva scartiie, iti dai seama ca ai pus botul, pentru ca nimeni nu e de partea ta, stiind ca ofertantul te-a avertizat de toate conditiile si, mai mult, chiar a si inregistrat convorbirea. Hai sa fim seriosi, de ce am crede ca un astfel de comert trebuie sa fie curat ca lacrima? Modalitatea de informare-audio, fara probe scrise, poate fi banuita de anumite dedesubturi. In plus, angajatii de la centru care fac astfel de propuneri fac dovada de comoditate, iar pe de alta parte, fac deservicii colegilor din teritoriu care au relatia directa cu clientul.
Dar nu neaparat acest din urma aspect il priveste pe cetatean. Cum decide firma sa-si imparta sarcinile e apanajul ei, evident. Chiar daca spunem ca sunt in ton cu vremurile, ori cu comertul occidental, astfel de maniere de promovare a produselor sunt o povara pentru client, dar in acelasi timp reprezinta economii, la capitolul publicitate, pentru firma. Oferta de la telefon este de fapt o hartuire similara cu cea practicata pe strada de unele personaje care vand chipul Tatalui din Ceruri, ori cu batutul la usi a unor comis-voiajori ce vand oale, mixere ori te miri ce aparaturi. Sunt practici care, tacit, au fost acceptate de romani si care acum nu pot fi eliminate, poate doar refuzate. Deocamdata, si refuzul ar fi un pas in starpirea acestui… sport, insa totul depinde de noi.