In timp ce USL-ul se opintea cu pregatirea unei actiuni de anvergura, avand ca tema reorganizarea administrativ-teritoriala, prin care ar fi urmat sa preia tonul la cantec in varianta politica, Basescu extrem de bine orientat a iesit public (cu acelasi subiect) si a luat tot caimacul. Prezentarea facuta, fara vreo actiune pregatitoare, a impus momentul ca fiind inceputul unor confruntari ce au toate sansele sa domine agenda publica pentru intreaga perioada ramasa pana la alegeri.
Fara a fi un habotnic sustinator a tot ce face Presedintele, cred ca modul clar si simplu in care a prezentat subiectul viitoarei reforme administrativ-teritoriale a prins la public. Descentralizarea (cresterea rolului comunitatilor locale), debirocratizarea, reducerea cheltuielilor publice, cresterea eficientei in gestionarea programelor economice (special atragerea fondurilor europene), eliminarea celor 42 de focare de coruptie judetene etc, etc, nu pot sa nu fie agreate (poate doar cu elemente diferite de ..nuanta) atat de administratiile locale (orase, comune), cat si de contribuabil. Indiferent de culoarea politica! Dupa acest eveniment, la cateva zile, a urmat marea manifestatie a USL de la Sala Palatului unde, o zi intreaga, s-au repetat argumentele incremenirii in decorul actual. Poate doar cu niste schimbari care ar prinde contur prin 2016, cand, dupa toate opiniile, ar fi prea tarziu. Sigur ca o analiza mai asezata poate da solutii mai bune.
Nu este insa o regula! A aparut o miza si s-a conturat un front politic. Stiind ca in politica in general, si special in politica romaneasca, de prea putine ori clasa conducatoare a fost cinstita cu plebea, m-am tot intrebat care este miza adevarata a acestei confruntari si care sunt mecanismele si tacticile folosite. Evident miza nu poate fi alta decat dorinta de a detine puterea. Mai departe lucrurile nu sunt foarte evidente, niciuna din combatante nefiind interesata de a scoate totul pe masa. Am stat, am judecat si concluzia la care am juns este urmatoarea: reorganizarea administrativ-teritoriala coroborata cu reducerea numarului de parlamentari va justifica si o alta dimensionare a colegiilor electorale. Parlamentarii validati la alegerile anterioare si-au consolidat pozitiile in colegii.
Ar fi destul de greu pentru ca un eventual challanger sa depaseasca handicapul creat de banii publici pentru sustinerea activitatilor politice ale alesilor. O redesenare a colegiilor, fara suportul baroniadei administrative judetene (dominate net de PSD si PNL) ar putea echilibra raportul de forte. Toate sondajele actuale ar putea fi declasate. Fara astfel de manevre, PDL-ul nu are potenta sa redevina (o fi fost vreodata?) liderul scenei politice. Am in vedere faptul ca (inclusiv) actualul front este perceput ca fiind format de catre Presedinte, secondat de guvern, pe de o parte si USL, pe de cealalta parte. PDL-ul nu este pe nicaieri.
El nu exista! Dupa alegerile care l-au betonat pe Boc pe scaunul de presedinte al PDL, partidul, si-n special componenta parlamentara, nu se vede deloc. Chiar si-n manifestarile publice, inafara nemultumirilor celor pusi pe dreapta la Congres, si stangacia unora din cei nou alesi, doar nesiguranta unui suport politic real (pentru guvern) mai emana din grupul parlamentar al PDL. De obicei, cand doi se bat al treilea castiga. Al treilea combatant este UDMR-ul. In mod normal UDMR-ul ar trebui sa formeze un al doilea front, deoarece obiectivele si motivatiile lui sunt cu totul altele. Si, daca tinem seama de acestea, adversarii politici ar trebui (tot in mod normal) sa fie toti ceilalti. Miza celui de-al doilea front fiind enorma au aparut deja atitudini din partea oficialilor de la Budapesta, care au un suparator aer de imixtiune in treburile (interne ale) altui stat (T.Baconschi). Intr-un numar viitor va trebui sa radiografiem putin obiectivele (ascunse) ale celui de-al doilea front.// Varianta propusa de Presedinte nu este altceva decat solutia acceptata deja prin formarea celor 7+1 Euroregiuni de dezvoltare economica. Evident loc de discutii si modificari mai este. Nu insa foarte mult.
Pentru implementarea obiectivelor care vizeaza, in primul rand, modificarea Constitutiei si apoi adoptarea unei serii de legi organice ce ar urma sa creeze cadrul legal pentru noile directive constitutionale, pregatirea alegerilor locale si legislative etc, calendarul este extrem de strans.// Ciinii se opresc din harjoneala si actioneaza impreuna impotriva unui dusman ce-i ameninta. La noi, partidele politice nu se vor opri nici intr-o astfel de situatie. Din pacate, deznodamantul din cartea lui R.Teodoru, Romania ca o prada, risca sa se produca din cu totul alte motive decat cele descrise de autor. Datorita bataliei permanente a politicienilor cu Tara.