Din 1 ianuarie 2019, prețul la benzină și motorină va crește din nou, după o perioadă în care a scăzut, odată cu prețul petrolului. Scumpirea vine ca urmare a faptului că Guvernul ajustează accizele cu inflaţia şi pentru că va creşte conţinutul de biocombustibil din carburanţi.
Potrivit listei cu accizele din 2019, publicate de Ministerul de Finanţe, accizele se vor majora de la 1 ianuarie astfel: acciza pentru benzina fără plumb creşte de la 1.976 lei la 2.038 de lei pentru 1.000 de litri, iar acciza pentru motorină creşte de la 1.838 lei la 1.896 de lei pentru 1.000 de litri.
Această majorare apare deoarece Guvernul actualizează nivelul accizelor cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni. Pentru că am înregistrat inflaţie, accizele cresc.
Drept urmare, şoferii vor simţi majorările în preţul la pompă al carburanţilor. Aşadar, ca urmare a acestei ajustări, un litru be benzină şi de motorină va fi mai scump cu circa 7 bani pe litru (se pune şi TVA de 19% la acciză).
Tot de la 1 ianuarie 2019, Guvernul a decis să majoreze conţinutul de biocombustibil care se va regăsi în carburanţi, după ce la începutul anului 2018 a amânat această măsură.
Astfel, de la începutul anului viitor, benzina va trebui să conţină bioetanol în proporţie de 8%, faţă de 4,5% cât este acum, iar motorina 6,5% biodiesel, faţă de 5% cât este acum.
Companiile petroliere nu au spius, oficial, dacă această creştere a componentei bio se va reflecta în preţul final la pompă, şi cum. Surse apropiate sectorului de rafinare spuneau însă în toamnă că, în medie, efectul creşterii componentei bio în benzină şi motorină se traduce într-un plus de 30-40 de dolari pe tonă, ceea ce înseamnă, grosier, o scumpire suplimentară de cel puţin 10 bani pe litru, la pompă.
Preţul carburanţilor din România a consemnat, în primele zece luni ale anului 2018, printre cele mai mari creşteri din Uniunea Europeană (UE).
Astfel, după cum arată datele postate pe portalul Oil Bulletin al Comisiei Europene (CE), benzina s-a scumpit cu 11,5% în primele nouă luni ale anului, de la 1,12 euro pe litru, la 1,25 de euro pe litru. În acelaşi timp, la nivel european, rata de creştere a fost de 8,5%.
În Bulgaria, creşterea a fost de 10,3%, în Polonia, de 7,2%, iar în Ungaria, de 8,6%, potrivit Agerpres. Situaţia este similară şi în cazul motorinei. Şoferii din România au plătit mai mult cu 11,1%, de la 1,14 euro pe litru, la 1,27 euro pe litru.
La nivel mediu, în UE preţul a crescut cu 10,3%. În Bulgaria, scumpirile au fost de 10,4%, în Polonia, de 8,3%, iar, în Ungaria, de 8,6%. După ce au depăşit pragul psihologic de 6 lei pe litru, carburanţii au încheiat totuşi anul sub 5,5 lei pe litru, după scăderea abruptă a cotaţiilor petroliere.