Noua taxă auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, a fost aprobată. Costurile pentru înmatricularea autovehiculelor vor creşte, în medie, cu circa 10 la sută faţă de valorile vechii taxe în cazul maşinile Euro 4 şi Euro 3, dar vor scădea, în schimb, între 60 şi 90 la sută pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Prin noul timbru de mediu se impune mult mai clar principiul „poluatorul plăteşte”.
Timbrul de mediu se calculează, în principal, în funcţie de emisia de dioxid de carbon înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Până acum, în formula de calcul domina capacitatea cilindrică, emisiile de poluare contând doar 30 la sută.
Pentru maşinile vechi noua taxă va fi mai redusă, pe motiv că aceste autovehicule au o durată mai mică de funcţionare şi astfel poluează mai puţin timp. Conform noii formule de calcul, suma de plată va micşorată cu 60 de procente pentru maşinile Euro 2, cu 80 la sută pentru Euro 1 şi cu 90 la sută pentru non-euro. Taxa pentru Euro 3 şi Euro 4 va avea o valoare mai mare cu 10 până la 15 la sută faţă de nivelul vechii taxe. Valoarea va rămâne aceeaşi pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşinile hibride şi electrice nu se plătit nimic.
Pe de altă parte, noul timbru de mediu aduce o taxare diferenţiată majoră între maşinile cu motoare diesel şi cele pe benzină, situaţie care devine problematică doar pentru vehiculele ale căror emisii de CO2 sunt trecute în cartea de identitate. Practic, automobilele cu motoare diesel vor avea un timbru de mediu cu un cuantum mai mare.
Noile sume de plată la înmatricularea maşinilor vor intra în vigoare începând cu data de 6 martie, la 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Pentru a asigura aplicarea rapidă a noii taxe, proiectul a fost avizat prin ordonanţă de urgenţă, nu prin proiect de lege.
Cine plăteşte timbrul de mediu
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune. Pentru celelalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze va fi achitată, în continuare, actuala taxă auto. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din ţară sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile prin moştenire sau partaj.
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.
Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar va fi achitată la cumpărarea maşinilor de către instituţiile statului, cu excepţia serviciilor de ambulanţă, poliţie şi jandarmerie. Pentru maşinile care aparţin corpului diplomatic nu se va plăti timbrul de mediu.
Cu cât se modifică taxa
Ministerul Mediului a făcut public un document cuprinzând nivelul taxelor prevăzute prin timbrul de mediu. Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012 şi cu emisie 130 de CO2, taxa de plătit va scădea de la 164 de euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricat în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 la 264 de euro.
Pentru maşinile Euro5, fabricate anul trecut: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2 taxa va scădea de la 164 euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2 – de la 163 la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 – de la 163 de euro la 85 de euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 – de la 145 la 103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 – de la 163 la 55 de euro; Dacia Logan MCV 1461 cmc, 119 CO2 – de la 150 la 85 de euro; Ford Fiesta 1250 cmc, 129 CO2 – de la 133 la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 – de la 163 de euro la 56 de euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicată în creştere, de la 73 la 107 euro.
Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002 – de la 189 la 339 de euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003 – de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 – de la 222 la 354 de euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002 – de la 285 la 455 de euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 – de la 359 la 573 de euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 – de la 293 de euro la 336 de euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 – de la 338 la 388 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 – de la 383 de euro la 440 de euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 – de la 272 de euro la 414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 – de la 905 euro la 1.243 de euro.
Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa este indicată în scădere de la 1.132 euro la 878 euro.
Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830 de euro la 1.657 de euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
deci se incurajeaza cumpararea daciilor non euro…Rusine.O astfel de dacie polueaza in 2 ani cat o masina euro4 in 14 ani
Da pe BESINI pe cand taxa ?Si cum determinam nivelul EURO ?