Dintre toate șantierele aflate în plină desfășurare în municipiu, cel de pe strada Cloșca este, de departe, cel care scoate din minți și pe cel mai răbdător zălăuan. Lucrările au început în iarnă și ar fi trebuit să fie deja finalizate. În acest moment, în prag de vară, lucrurile nu par să arate foarte promițător. Un cumul de factori între care se evidențiază neseriozitatea, “împinsul” timpului și lipsa de organizare, au făcut ca o reabilitare – ce-i drept, de amploare – a unei simple străzi, nici măcar una foarte mare, să se întindă, în final, pe parcursul unui an întreg. Un alt neajuns care a dus la această situație este lipsa sancțiunilor prevăzute în contracte, un lucru absolut necesar pe care cei care au încheiat contractele l-au ignorat. Sub imperiul unor clauze care să prevadă sancțiuni pentru neîndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor din contract ori pentru depășirea nejustificată a timpului de execuție, este evident că cei care se fac vinovați nu au niciun stres și își văd în continuare de treabă în ritmul stabilit de fiecare.
Este adevărat că acest tip de lucrări, prin refacerea rețelei de telecomunicații și amplasarea acesteia în subteran este prima lucrare de acest gen din istoria Zalăului, însă, chiar și cu această circumstanță atenuantă, termenul de finalizare a lucrării este nejustificat de îndepărtat.
Nu mai este nevoie să amintim disconfortul major pe care îl produc aceste întârzieri, într-un municipiu în care traficul este cel pe care îl știm, astfel încât la orele critice circulația în centru este unul de coșmar. Există și o serie de explicații, care mai de care mai alambicate, însă fără să ducă în final la o lămurire a situației sau cel puțin a nominalizării celor care fac ca aceste lucrări să întârzie.
“Până la începutul lunii mai 2018, din lucrarea de <<Modernizare strada Cloșca din Municipiul Zalău>> s-a realizat canalizarea pluvială nou înființată pe toată lungimea străzii, săpătură generală a părții carosabile în lungime de aproximativ 300 metri, turnare strat de formă din balast, respectiv strat de fundație din balast pe lungimea de 300 metri. Pe același amplasament se desfășoară alte trei proiecte, respectiv proiectul Traian – str. Cloșca, executat de către SDEE Transilvania Nord – Sucursala Zalău; proiectul de extindere rețea iluminat public – strada Cloșca, executat de către asocierea neon Lighting și Citadin Zalău, lucrări pentru introducerea în subteran a tuturor rețelelor de telecomunicații, executate de către deținătorii acestora (Nextgen, Telekom, UPC, RCS&RDS), precizăm că termenul de finalizare a lucrărilor va fi prelungit.
În urma notificărilor primite de către SDEE– Sucursala Zalău, respectiv asocierea Neon Lighting și Citadin, privind racordarea consumatorilor la noua rețea de alimentare cu energie alectrică, după care urmează demolarea vechii rețele și conectarea rețelei de iluminat public se estimează finalizarea lucrărilor în intervalul 10 – 20 august 2018. Lucrarea de bază privind modernizarea străzii Cloșca va fi finalizată după încheierea celor două lucrări”, se arată în răspunsul Primăriei Zalău la solicitarea trimisă de Magazin Sălăjean.
Prin urmare, lucrările la această stradă se vor prelungi până în toamnă în acest ritm, zălăuanii putând să se considere norocoși dacă la începutul noului an școlar vor putea circula pe această stradă. Vina o poartă unele societăți implicate în proiect, enumerate, de altfel, în răspunsul municipalității, lucru specificat și de primarul Ionel Ciunt în ultima ședință de Consiliu local. „Lucrările pe strada Cloșca nu vor fi finalizate la termen din cauza neseriozității unor societăți care sunt implicate în proiect și de a căror lucrări depinde ritmul acestor activități de reabilitare executate de primărie”. Miercuri, la orele prânzului, pe strada Coșca bătea vântul. Și la propriu, și la figurat.
Un bulevard numit “dorință”
În ceea ce privește reabilitarea bulevardului Mihai Viteazul, pe tronsonul situat între intersecția cu strada Voievod Gelu și intersecția cu strada Lupului, lucrarea se face în baza unui contract care are termen de finalizare în luna august 2018. Lucrările la acest proiect care a ajuns să fie făcut – cum altfel? – pe bucățele, se desfășoară greoi, cu forță de muncă insuficientă și o organizare de șantier care lasă mult de dorit. Am fost semnalați cu privire la faptul că nu de puține ori, pe acest șantier de o importanță capitală pentru municipiu, sunt văzuți la lucru câte doi-trei muncitori. Răspunsul municipalității a fost acela că “forța de muncă este suplimentată în funcție de disponibilitatea materialelor folosite la reabilitare”. Prin urmare, dacă sunt materiale, lucrăm; dacă nu, așteptăm.
Proiectul reabilitării bulevardului are o istorie pe cât de scurtă, pe atât de dramatică. Ideea reabilitării a apărut odată cu instalarea în fruntea municipiului a noii administrații, după ce timp de 12 ani fosta administrație nu a considerat necesară o acțiune de anvergură în acest sens, mulțumindu-se cu eternele peticeli și plombări – lucruri practicate din plin și acum. Odată luată decizia de reabilitare “din temelii” a bulevardului, cea mai bună soluție a fost atragerea de fonduri europene. Inițial, șansa cea mare a stat în cei 22 milioane de euro, bani europeni pe care municipalitatea s-a luptat să-i obțină în acest scop. Primarul municipiului, Ionel Ciunt, a făcut cunoscut zălăuanilor, după obținerea acestor bani, motivul pentru care nu i-am putut folosi pentru scopul inițial. “Banii i-am obținut, îi avem, nu este vorba despre bani pierduți. S-a vorbit despre faptul că, dacă nu am putut folosi această sumă pentru bulevard, ea s-a pierdut, lucru care este neadevărat. Suma există, doar că nu o putem folosi strict în acest scop. Ghidul aferent acestei măsuri impune ca pe strada (în cazul nostru, bulevardul Mihai Viteazul) pentru care folosești acești bani, să existe o bandă (pe fiecare sens) dedicată exclusiv mijloacelor de transport în comun.
Așadar, o bandă pe care să circule doar autobuzele și microbuzele, cu interdicția fără nicio excepție pentru orice alt vehicul. Fără această condiție îndeplinită, banii aceștia nu pot fi utilizați în scopul reabilitării bulevardului pentru că ne-am afla în mod automat într-o situație de ilegalitate. La modul în care arată traficul pe principala arteră de circulație din municipiu, ținând cont de greutățile pe care le întâmpinăm zi de zi din cauza traficului aglomerat, mai ales în anumite intervale orare, am apreciat că, a lăsa o bandă pe fiecare sens dedicată mijloacelor de transport în comun ar însemna un adevărat dezastru pentru traficul zălăuan care oricum are de suferit din cauza creșterii continue a numărului de autovehicule. Ne-ar încurca și mai mult în loc să ne ajute”, a spus, înainte de începerea lucrărilor, edilul zălăuan. Lucrările se desfășoară greoi, în prezent fiind finalizată partea din lucrare ce vizează frezarea asfaltului vechi. Se lucrează totodată la montarea bordurilor – deși nu aceasta ar fi urgența. Muncitorii sunt puțini, precipitațiile din ultimele zile au mai “motivat” și ele întârzierile astfel încât tot ceea ce putem spune sub acest aspect este că ne așteaptă o vară lungă, fierbinte și… dificilă, în traficul din Zalău. În aceste zile au început și asfaltările, echipele de muncitori fiind prezente pe porțiunile de drum în lucru.
Piața centrală va fi inaugurată de… Ziua Recoltei
Lucrările la acest obiectiv par să se miște într-un ritm mai bun. Peisajul din Piață se schimbă zilnic, iar echipele care lucrează au un număr mai mare de muncitori. Și aici, ca și pe celelalte șantiere, motivațiile au curs precum apa în Valea Zalăului: au fost constatate probleme majore în subteran (lucru adevărat și pe care municipalitatea nu avea cum să-l prevadă), a nins și pământul a fost înghețat ori a venit primăvara și a plouat încontinuu. Cu toate acestea, lucrarea are toate șansele să fie finalizată în această toamnă, termenul fiind devansat și în cazul acestui șantier, cu multe luni față de data inițială ce fusese anunțată la începutul lucrărilor. Miercuri, la închiderea ediției, șantierul din Piață era cel mai animat, numărul muncitorilor care lucrau la orele amiezii la acest obiectiv fiind unul neașteptat de mare.
Potrivit ultimelor informații primite, s-au executat lucrările de cămășuire a elevației (malurile betonate ale Văii Zalăului), s-a realizat grinda de supraînălțare a malului, iar până la sfârșitul săptămânii se va realiza suprastructura prin montarea grinzilor prefabricate care acoperă Valea Zalăului.
Termenul finalizării lucrărilor de acoperire a Văii Zalăului este 1 iunie. După recepționarea acestor lucrări se vor continua lucrările aferente investiției inițiale, respectiv ,,Amenajare parcare și amenajare peisagistică pentru piața agroalimentară din zona centrală”, începând cu asfaltarea străzii Simion Oros și terminând cu amenajarea spațiilor verzi, a parcării, fântânii arteziene, locurilor de odihnă precum și amplasarea mobilierului stradal pentru ca în final Piața Centrală să poată fi redată zălăuanilor.
dacă nu am putut folosi această sumă pentru bulevard, ea s-a pierdut, lucru care este neadevărat.