Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din cadrul Ministerului Justiției, împreună cu reprezentanţii Camerei de Comerţ şi Industrie a României, Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România, Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi Ministerului Economiei poartă discuţii în prezent cu privire la revizuirea legislaţiei care guvernează societățile comerciale, în vederea simplificării şi digitalizării procedurilor de înfiinţare a unei firme. “Acţionăm pentru ca investitorii să poată înfiinţa o firmă cu buletinul şi actul constitutiv cât mai repede”, au spus reprezentanții Ministerului Justiției.
Se dorește diminuarea birocrației
Având în vedere intenția autorităților de a reduce birocarația, au fost analizate mai multe propuneri cu privire la simplificarea formalităților privind declararea beneficiarilor reali, în cadrul procedurii de înregistrare a firmelor la Registrul Comerțului. Registrul beneficiarilor reali a fost înfiinţat în baza Legii nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, și operaționalizat începând cu data de 20 februarie 2020. Registrul beneficiarilor reali este organizat pe trei segmente de activitate: Registrul beneficiarilor reali pentru persoanele juridice, ţinut de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care este şi cel mai amplu ca dimesiune, Registrul beneficiarilor reali pentru asociaţii şi fundaţii, ţinut de Ministerul Justiţiei şi Registrul fiduciilor întocmit de ANAF.