Unele instituţii din judeţ au gestionat problematic banul public, rezultând, astfel, o gaură de aproape 7,1 milioane de lei, potrivit raportului privind finanţele publice locale pe anul 2014, al Camerei de Conturi Sălaj. În total, 148 de astfel de abateri, cauzate de nerespectarea prevederilor legale referitoare la modul de atribuire şi administrare a contractelor de achiziţii publice, nerespectarea prevederilor legale în acordarea şi justificarea sumelor pentru achiziţii de bunuri, servicii şi lucrări, utilizarea neeconomicoasă şi ineficientă a fondurilor publice. Din suma amintită, au fost recuperaţi operativ 35.000 de lei.
Şcoală renovată pe jumătate, dar plătită integral
După cum menţionam şi în ediţia de ieri a ziarului nostru, una dintre cele mai “şifonate” instituţii în urma verificărilor Camerei de Conturi a fost Primăria Meseşenii de Jos, unde a fost calculat un prejudiciu de aproape 1,2 milioane de lei. Printre neregulile constatate se numără deconturi nejustificate de combustibil, plata unor lucrări nefinalizate, dar şi plata dublă a contravalorii unor lucrări. Spre exemplu, administraţia locală a plătit ilegal lucrările de investiţii la drumul comunal DC76, în valoare de 218.000 de lei, deşi aceleaşi lucrări au fost contractate, efectuate şi decontate în baza altui contract economic. Alţi 493.000 de lei au fost achitaţi pentru plăţi şi servicii neexecutate, se mai arată în raport.
De asemenea, Primăria a dispus plata integrală a lucrărilor de reabilitare a Şcolii din Meseşenii de Sus, deşi constructorul nu executase nici jumătate din investiţie.
Surse din cadrul administraţiei locale ne-au declarat că niciuna din abaterile constatate nu au fost contestate şi că instituţiei i s-a dispus recuperarea prejudiciului. În acest sens, autorităţile au decis să apeleze la serviciile unei firme de specialitate pentru a deschide procese tuturor celor care sunt responsabili de gaura făcută la bugetul comunei. “Vom avea cel puţin zece procese pentru a recupera banii”, au precizat sursele citate.
Municipalitatea se consideră nevinovată în problema achiziţiei de centrale
În urma verificărilor întreprinse la Primăria Zalău, Camera de Conturi a descoperit un prejudiciu de 728.000 de lei, după ce a plătit ilegal ajutoare de încălzire, a alocat sume reprezentând sprijin financiar nerambursabil pentru finanţarea unor activităţi nonprofit fără a respecta cadrul legal şi a realizat cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat prin achiziţionare de centrale termice la unităţile şcolare, pe fiecare unitate şi nu centralizat, pentru a se modifica procedura de achiziţie. Ca urmare, s-au acceptat oferte de la diverşi furnizori fără a se verifica respectarea specificaţiei tehnice, şi au fost achiziţionate centrale termice cu aceiaşi parametri, la preţuri diferenţiate, rezultând o plată nejustificată de 112.000 de lei.
Primarul Radu Căpîlnaşiu susţine că respectivele centrale au fost cumpărate cu respectarea tuturor prevederilor legale, având în acest sens inclusiv aprobarea Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice (ANAP). “Dacă am fi organizat o singură licitaţie, am fi reuşit să dăm drumul la încălzire în şcoli şi grădiniţe abia după un an. Am explicat oficialilor Camerei de Conturi că i-am întrebat pe cei de la ANAP dacă putem face achiziţiile pentru fiecare unitate şcolară în parte şi că ni s-a răspuns afirmativ”. Întrucât municipalitatea consideră ca a acţionat corect şi legal, a decis să conteste concluziile raportului.
Sporuri ilegale la DGASPC Sălaj
O gaură de 213.000 de lei s-a produs la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sălaj, unde personalul din centre ar fi beneficiat în mod ilegal de sporuri salariale pentru sâmbetele şi duminicile lucrate. “Codul Muncii ne permitea să facem aceste plăţi, însă cei de la Camera de Conturi au invocat absenţa Legii unice”, a spus Violeta Milaş, directorul DGASPC Sălaj. Aceasta a precizat că s-a mers pe varianta sporurilor salariale întrucât nu era posibilă acordarea de zile libere în schimbul sâmbetelor şi duminicilor lucrate: “Numărul copiilor a crescut, însă noi nu am putut face angajări. Pentru a asigura continuitate, în special acolo unde sunt îngrijiţi copiii cu vârste între 0 şi 3 ani, personalul din centre a trebuit să lucreze şi în weekend-uri. Nu ne-am permis să le dău zile libere în compensare, prin urmare am mers pe varianta sporurilor”.
Podeţ plătit de două ori la Pericei
La Pericei, inspectorii Camerei de Conturi au semnalat că au fost efectuate plăţi fără documente justificative întocmite conform prevederilor legale, care să ateste exactitatea şi realitatea sumelor datorate, reprezentând plata dublă a lucrărilor de executare a unui podeţ, în valoare de 117.000 de lei. În aceeaşi comună au descoperit că s-au cheltuit pentru protocol, fără a exista o bază legală, 17.000 de lei.
Mansardare cu bucluc
În “lista neagră” a apare şi Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Zalău, cu un prejudiciu de 61.000 de lei. Banii, explică managerul Laurenţiu Barna, vizează niste probleme identificate la proiectul şi contractul de mansardare a unităţii sanitare. “35.000 de lei sunt cheltuieli realizate suplimentar la investiţia prin care s-a mansardat corpul B, pentru amenajarea unui spaţiu pentru Secţia Dermatologie. Suma a fost recuperată deja. Ceilalţi 25.000 de lei au fost plătiţi, în mod nejustificat, după cum spun cei de la Camera de Conturi, pentru proiectul ce a vizat aceeaşi mansardare”. Problema din urmă a fost contestată de către oficialii SJU Zalău.
Uzina Electrică şi-a tras nejustificat sediu
La Uzina Electrică Zalău, societate comercială aflată în subordinea Consiliului Local, “deşi obiectul principal de activitate nu mai poate fi realizat, nu s-au luat măsuri concrete pentru formularea şi aprobarea unei strategii în activitatea desfăşurată, veniturile societăţii realizându-se, în
cea mai mare parte, din vânzări de active şi bunuri din patrimoniu. Cu toate acestea, consiliul de administraţie a aprobat efectuarea de cheltuieli pentru amenajare sediu, în valoare de 1,145 milioane de lei, fără o analiză a eficienţei şi eficacităţii utilizării acestor fonduri”, se precizează în raportul amintit.
Viorel Marian, directorul UE Zalău, consideră că amenajarea unui nou spaţiu era mai mult decât necesar, în condiţiile în care vechiul sediu din Valea Miţii urma să fie scos la licitaţie. “Investiţia a fost făcută cu aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor, a Consiliului de Administraţie şi a Consiliului Local”, a precizat Marian.
Curtea de conturi de ce nu spune si cit prejuciu aduc ei la bugetul de stat prin pensile special pe care si le-au obtinut saptamina trecuta ascunse si introduce pe sest in ….modificarea!!!! regulamentului de organizare si functionare. Nu au avut curaj sa ceara o lege distincta pentru pensile lor pentru ca erau convisi de reactia societatii civile!