Dacă au probleme sau neclarități la completarea și transmiterea declarației unice, persoanele fizice care au venituri din activități independente pot cere o mână de ajutor de la autoritățile locale din primării. Însă numai în localitățile care n-au o unitate proprie a Fiscului. Măsura este inclusă în Codul de procedură fiscală.
„Organul fiscal local în colaborare cu organul fiscal central acordă asistență în vederea completării și/sau depunerii declarației unice privind impunerea veniturilor persoanelor fizice pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal în localitatea în care își are sediul organul fiscal local și nu există o unitate teritorială a ANAF. Declarația astfel completată se transmite organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, fie de contribuabil, fie de organul fiscal local”, este lămurit în documentul respectiv.
Condițiile în care autoritățile locale ajută persoanele fizice la completarea și depunerea declarației unice au fost stabilite prin Ordinul comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Dezvoltării și Administrației Publice nr. 1.938/4.735/2018.
În perioada 15 ianuarie – 15 martie 2019, persoanele fizice care obțin venituri independente pot să ceară ajutorul autorităților locale la completarea și depunerea declarației unice pentru stabilirea taxelor datorate la stat, conform legislației în vigoare. Totuși, opțiunea este disponibilă doar celor care n-au o unitate a Fiscului în localitate.
Conform regulilor stabilite de Finanțe și Dezvoltare, asistența fiscală a persoanelor fizice se face anual în perioada 15 ianuarie – 15 martie. În esență, persoanele fizice sunt informate despre regimul legal al declarației unice și primesc indicații privind completarea și depunerea declarației.
„La nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale (…) organul fiscal central şi organul fiscal local organizează întâlniri cu contribuabilii vizaţi pentru diseminarea prevederilor legale, a procedurilor de completare şi depunere a declaraţiei, precum şi instruire practică”, scrie în ordinul menționat mai sus, făcându-se referire la perioada amintită.
Concret, asistența fiscală pentru persoanele fizice constă în:
• îndrumare și asistență la completarea declarației unice;
• îndrumare și asistență la înregistrarea în Spațiul privat virtual;
• îndrumare și asistență pentru transmiterea online a declarației unice.
Declarația unică va fi depusă, în acest an, în format electronic (prin intermediul Spațiului Privat Virtual sau e-guvernare.ro). Pentru 2019, termenul de depunere este 15 martie.
Declarația unică a înlocuit șapte formulare fiscale folosite până la începutul anului trecut: 200, 201, 220, 221, 600, 604 și 605. Aceasta este folosită pentru taxarea veniturilor independente, din investiții, din chirii, din pariuri sau din activități agricole.