Una dintre propunerile guvernului pentru a reduce sau cel puțin să mențină prețul carburanților la un nivel suportabil este cea de plafonare la un preț oarecare, adică prețul să fie unul maximal, așa cum se întâmplă cu prețul la gaze și energie electrică. Totuși, lucrurile stau diferit la carburanți față de gaze și energie electrică. Dacă fără gaze și energie electrică nu se poate, iar a face economie la ele este mai dificil, mai ales în perioada mai rece, la carburanți există această posibilitate, există alternative, cum ar fi mijloacele de transport în comun, de exemplu, sau chiar o reducere drastică a deplasărilor care nu sunt neapărat necesare. Fără această plafonare la gaze și energie electrică situația este, pot spune, critică, mai ales la gaze, asta dacă facem un calcul ținând cont de prețurile care urmează, comunicate de furnizorii de gaze. La un consum de 200 mc de gaz/lună, factura ar ajunge la aproximativ 1.500 lei, ceea ce este enorm, iar acest consum este minim. La carburanți, plafonarea s-ar justifica la transportatori, deoarece costul cu transportul se reflectă în toate produsele, lucru ce afectează populația, mai ales pe cei cu veniturile mici. Plafonarea prețului la carburanți pentru toți consumatorii ar putea avea efect doar dacă măsura ar fi luată la nivel de U.E., altfel există riscul de a avea o penurie de carburanți, dar dacă ar fi o măsură comună nu ar avea unde să migreze distribuirea acestora. Până la urmă prețul se stabilește pe baza de cerere și ofertă, iar atât timp cât există o cerere suficient de mare, prețul nu va scădea. Să ne aducem aminte de perioada pandemiei, când cererea era foarte mică din cauza restricțiilor de circulație, unde era prețul carburanților, undeva la 4,3 lei/litru. Eventuala plafonare a prețurilor la carburanți ar duce la cheltuieli foarte mari din bugetul de stat, buget alimentat tot de către cetățeni, cheltuieli care nu sunt așa de stringente ca și cele cu gazele și energia electrică. De aceea se pune întrebarea: merită să facem aceste cheltuieli sau încercăm, fiecare dintre noi, în limita posibilităților, să ne reducem cheltuielile cu carburanții, cu alte cuvinte, să reducem cererea?
Alexandru Tamba
D-le Tamba, mai slăbește-ne cu teoria chibritului, prețurile s-au dublat și triplat la energie în interval de un an, ce s-a întâmplat peste noapte? Oare acum un an multinaționalele lucrau în pierdere și deabia acum s-a liberalizat piața ? Nu, acum multinaționalele realizează profituri fabuloase pe spinarea românilor aplicând doctrina liberală a liberalizării. Uite, vecinii unguri au rezolvat problema ozom perț, au reintrodus controlul statului la prețurile produselor esențiale și acum au prețuri decente. Oare în Ungaria, multinaționale nu au profit ? Or fi tâmpiții vecinii, or fi comuniști ?
[…] Una dintre propunerile guvernului pentru a reduce sau cel puțin să mențină prețul carburanților la un nivel suportabil este cea de plafonare la un preț oarecare, adică prețul să fie unul maximal, așa cum se întâmplă cu prețul la gaze și energie electrică. Totuși, lucrurile stau diferit la carburanți față de gaze și energie electrică. Dacă fără gaze și energie electrică nu se poate, iar a face economie la ele este mai dificil, mai ales în perioada mai rece, la carburanți există această posibilitate, există alternative, cum ar fi mijloacele… Citeste mai mult […]