Raportarea SAF-T în România, obligatorie din anul 2022 pentru contribuabilii mari și din anul 2023 pentru contribuabilii mijlocii, rămâne o provocare pentru mediul de afaceri, prin complexitatea fișierului standard de control (D406), care cuprinde o serie de informații ce trebuie raportate de către contribuabili.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat în data de 20 august 2024 o campanie amplă de verificare a companiilor care nu au depus sau au depus parțial sau incorect declarația SAF-T (D406) și a transmis 15.023 de notificări ce vizează contribuabili mari și mijlocii. Scopul final este de a îmbunătăți gradul de conformare și de a asigura acuratețea și integritatea datelor transmise. Toate aceste verificări au la bază o serie de teste ce urmează a fi aplicate în mod constant de autoritățile fiscale asupra datelor raportate prin fișierele SAF-T.
Primele teste au fost anunțate prin comunicatul din data de 9 martie 2023 și acoperă verificări de solduri debitoare/ creditoare inițiale și finale, verificări ale elementelor principale specifice sub-secțiunilor din Master Files („Clienți”, „Furnizori”, „Tabela de taxe”, „Unități de măsură”, „Produse”), precum și verificări privind corectitudinea valorilor TVA raportate în sub-secțiunile „Facturi de vânzare” și „Facturi de achiziție”, în funcție de codurile de taxă folosite.
Analizând informațiile deja raportate de contribuabili, reprezentanții ANAF au publicat recent (19 august 2024) seria a II-a de teste, care conține 11 teste suplimentare, pentru a verifica acuratețea informațiilor raportate în secțiunea „General Ledger Entries”. Printre testele menționate se numără corelarea elementelor „Tax Type/Tax Code” cu procentele de taxă aplicate și valorile taxei („Tax Amount”) raportate, inclusiv pentru operațiunile scutite de TVA sau pentru cele supuse taxării inverse. De asemenea, se monitorizează dacă, pentru liniile aferente conturilor de TVA (de exemplu, conturile care încep cu 4426*, 4427*, 4428*), valoarea taxei raportate este diferită de zero.
Conform comunicatului de presă ANAF, aplicarea acestor teste este esențială pentru a se asigura că declarațiile nu sunt incorecte sau incomplete și, astfel, pentru a evita aplicarea de sancțiuni contravenționale prevăzute de legislația în vigoare. De asemenea, testele propuse nu sunt limitative, contribuabilii având posibilitatea să realizeze și verificări proprii.
Este evident că intrăm într-o nouă etapă de monitorizare și verificare automată a declarațiilor SAF-T prin implementarea mecanismului de notificare automată. Atunci când identifică neconcordanțe, ANF trimite către contribuabili notificări care conțin fișiere anexate (de tip csv.) ce cuprind detalii suplimentare privind tranzacțiile care au fost raportate incorect sau incomplet.
Pe termen lung, măsura de verificare și încurajare a contribuabililor de a corecta eventualele inadvertențe identificate în raportarea SAF-T este binevenită și esențială pentru atingerea obiectivelor raportării, inclusiv având în vedere corelările ce vor urma odată cu implementarea RO e-TVA. Implementarea ei, însă, generează provocări contribuabililor, căci transmiterea notificărilor a avut loc într-un interval mai scurt decât cel anticipat de mediul de afaceri. Spre exemplu, a doua etapă de teste a fost publicată doar cu o zi înainte de transmiterea notificărilor de neconformare, iar așteptarea companiilor era ca aceste teste să fie dezbătute cu câteva luni înainte de transmiterea notificărilor și, astfel, să aibă timp suficient pentru a înțelege verificările realizate și pentru a se conforma.
Pe de o parte, erorile identificate în urma testelor oferă detalii suplimentare care duc la îmbunătățirea datelor raportate și la corectarea situațiilor în care într-adevăr există erori de raportare (spre exemplu, folosirea unor coduri de taxă incorecte, calcularea incorectă a sumelor de TVA sau raportarea unor sume în dreptul unor conturi contabile incorecte). Pe de altă parte, contribuabilii care au început deja analiza inadvertențelor semnalate în notificările transmise de ANAF fie au identificat informații care nu erau conforme cu declarațiile SAF-T depuse de ei, fie au constatat că diferențele semnalate erau de ordinul zecimalelor (în condițiile în care raportarea în SAF-T se face până la a doua zecimală).
Prin intermediul notificărilor transmise, autoritățile fiscale precizează și termenul până la care contribuabilii au obligația conformării. Pentru declarațiile incorecte sau incomplete, termenul de remediere este 30 septembrie 2024, iar pentru situațiile în care declarațiile SAF-T nu au fost încă depuse, termenul de remediere este de 30 de zile de la data notificării.
În cazul în care erorile nu sunt remediate în termenul menționat sau declarațiile restante nu sunt depuse, contribuabilii vizați riscă sancțiuni cu valoare cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei, în cazul nedepunerii declarațiilor SAF-T în termenul legal, sau între 500 și 1.500 de lei, în cazul depunerii de declarații incorecte ori incomplete.
În concluzie, este clar că implementarea și utilizarea testelor propuse de ANAF reprezintă un nou pas important în asigurarea conformității fiscale și în evitarea sancțiunilor. Pe termen lung, este de așteptat ca SAF-T să contribuie la o gestionare mai eficientă a obligațiilor de raportare și la eliminarea unor declarații informative existente (D394). Din acest motiv, este esențial ca toți contribuabilii să verifice notificările primite și să identifice în mod proactiv eventualele neconcordanțe declarate prin fișierele SAF-T. Pe de altă parte, companiile au așteptarea ca aceste teste să fie îmbunătățite de către autoritățile fiscale, astfel încât rezultatele să prezinte informații relevante pentru toate testele menționate.
Raportarea SAF-T 2025: obligatorie pentru contribuabilii mici și nerezidenți
Implementarea SAF-T în România se realizează gradual, iar următoarea etapă importantă este obligativitatea raportării SAF-T și pentru contribuabilii mici și nerezidenți, începând cu 1 ianuarie 2025.
Cerințele pentru contribuabilii nerezidenți sunt mai reduse, având în vedere schema simplificată aplicabilă acestora, iar pentru contribuabilii mici, în mod teoretic, complexitatea informațiilor ce urmează a fi raportate este mai redusă. De asemenea, este de așteptat ca testele publicate de autoritățile fiscale să contribuie la verificarea calității și corectitudinii datelor raportate.
Având în vederea complexitatea întregului proces, dificultățile întâmpinate în practică nu vor dispărea curând. Însă beneficiile anticipate pentru implementarea SAF-T vor aduce rezultate vizibile chiar și pe termen scurt, cum ar fi eliminarea unor declarații informative (de exemplu, D394), efectuarea de inspecții fiscale bazate pe informațiile transmise în format electronic de către contribuabili, care să fie mai puțin împovărătoare pentru aceștia, precum și o mai bună colectare și o reducere a deficitului de TVA.
Material de opinie de Alexandru Stancu, Senior Manager, și Vlad Nechifor, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România