Cheltuielile pentru sărbători vor fi mai mari cu aproximativ 8% în acest an, comparativ cu 2023. Una dintre cauze o reprezintă creșterea prețurilor, anticipată de 70% dintre consumatori, dar și pe fondul așteptărilor rezervate ale cumpărătorilor cu privire la evoluția economică pentru anul 2025. Doar 43% dintre oameni sunt optimiști în acest sens.
Cumpărătorii manifestă prudență, în contextul scumpirilor estimate. În acest sens, mulți intenționează să renunțe la a mai achiziționa cadouri pentru ei. Ponderea celor care plănuiesc astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%. O altă alternativă la care ar apela consumatorii este cea de a se orienta spre branduri mai ieftine. 62% dintre aceștia ar alege această alternativă, 48% s-ar orienta spre comercianți mai accesibili, iar 40% dintre consumatori ar opta pentru mărcile proprii ale retailerilor. Mai mult, numărul consumatorilor care urmăresc perioadele cu oferte promoționale a crescut la 75%, față de 61% în 2023. Cu toate acestea, participanții la studiu spun că își aleg comerciantul de la care achiziționează în funcție de calitatea produselor, în proporție de 39%, de nivelul prețurilor, 37%, dar și de varietatea ofertei, în proporție de 35%.
Cât despre cheltuielile de sărbători pentru experiențe, acestea înregistrează o creștere semnificativă de 16 puncte procentuale, comparativ cu 2023. Dintre acestea se numără evenimente, activități diverse și oportunități de socializare cu cei dragi, inclusiv petreceri organizate acasă, în proporție de 25%. Sumele alocate cadourilor scad ușor cu 3 puncte procentuale față de 2023. Cât despre cele pentru decorațiuni, cheltuielile cresc cu 9% comparativ cu anul trecut.
Cât despre cadouri, hainele și accesoriile se regăsesc printre preferințele cumpărătorilor în ceea ce privește suma alocată pentru a le cumpăra, deși în scădere cu 10 puncte procentuale. Mai mult, cardurile cadou pierd și ele teren, înregistrând o scădere de 12 puncte procentuale față de anul precedent. Patru din zece consumatori intenționează să ofere daruri sub formă de experiențe.
Creșterea prețurilor, motiv de îngrijorare pentru consumatori
Creșterea prețurilor continuă să îi îngrijoreze pe consumatorii din România, în condițiile în care inflația anuală se menține ridicată, în jur de 5%, semnificativ peste media Uniunii Europene de 2,3%, conform Eurostat. Prognozele oficiale sugerează că inflația va rămâne peste ținta Băncii Naționale a României pentru o perioadă extinsă, afectând astfel consumul, un sector crucial pentru creșterea economică a țării. În acest context, consumatorii devin tot mai prudenți și prioritizează prețul în detrimentul mărcii, ceea ce determină retailerii să își consolideze strategiile pentru fidelizarea clienților și să investească pentru a oferi experiențe omnichannel. Aceste măsuri vizează crearea unor experiențe mai convenabile și de confort pentru cumpărători, după cum a menționat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.
Peste 70% dintre cumpărători preferă magazinele online. 74% le preferă pentru că îi ajută să economisească timp, 60% dintre aceștia pentru a economisi bani, 68% pentru gama variată de opțiuni pe care acestea le oferă, iar 64% pentru disponibilitatea mai mare. Cât despre magazinele fizice, preferate de 55% dintre consumatori, aceștia apreciază, în proporție de 63%, faptul că pot verifica direct calitatea produsului, 62% le preferă deoarece au parte de consiliere din partea comercianților, iar 52% preferă această alternativă pentru socializare.
La rândul lor, liderii companiilor din retail se așteaptă la o creștere a vânzărilor în acest sezon de sărbători, în proporție de 80% dintre aceștia, susținută de intensificarea traficului atât în magazine, cât și pe canalele online. Pe de altă parte, 76% cred că majoritatea consumatorilor vor pune un accent mai mare pe prețul produsului, în detrimentul loialității față de marcă.
[…] astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la… Articolul Pe fondul scumpirilor, cheltuielile de sărbători cresc cu 8% în 2024 apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]