Activitățile independente desfășurate de persoanele fizice organizate sub formă de PFA-uri, II-uri sau IF-uri, au și ele un loc rezervat în cee ce privește modificările din viitoarea OUG, bineînțeles dacă aceasta va fi aprobată sub forma în care circulă în spațiul public. Astfel, art. 123 din Codul Fiscal se modifică în sensul că nu se mai deduce costul de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale din impozitul anual datorat începând cu 01.01.2024, data la care se preconizează că va intra în vigoare OUG:
,,Art.123.
(1) Impozitul anual datorat se stabileşte de contribuabili în declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate în anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat potrivit art. 118, din care se deduce, în limita impozitului datorat, costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, puse în funcţiune în anul respectiv.”
Acest articol este modificat de OUG astfel:
,,La articolul 123, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ”(1) Impozitul anual datorat se stabilește de contribuabili în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate în anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat potrivit art. 118.”
Cum se poate observa, este scoasă din text mențiunea că se poate deduce din impozitul anual costul cu aparatele de marcat electronice fiscale.
La articolul 133 se introduc noi aliniate, iar unul din acestea specifică: ,,Sumele reprezentând costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, puse în funcțiune în anul 2023, precum și sumele de aceeași natură reportate, se deduc din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023. Sumele rămase care nu sunt scăzute din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu se reportează și reprezintă cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, începând cu veniturile aferente anului 2024.” Așadar sumele nerecuperate până la finele anului 2023 nu se vor mai putea recupera.
Mai mult, pierderile fiscale nerecuperate, la fel ca și pentru companii, se vor recupera doar în proporție de 75% și într-o perioadă de 5 ani, nu în 7 ani cum este în prezent. Iată ce spune și textul ordonanței:
,,Pierderea fiscală anuală înregistrată pe fiecare sursă din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală și din activități agricole, silvicultură şi piscicultură, determinată în sistem real, se reportează şi se compensează de către contribuabil în limita a 75% din venituri obținute din aceeași sursă de venit din următorii 5 ani fiscali consecutivi”.
Pierderile din chirii din anii anteriori nu se vor mai recupera nici ele:
,,Pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor aferente anului fiscal 2023, obligațiile fiscale sunt cele în vigoare în anul 2023. Pierderea reportată, necompensată, precum și pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2023, reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului.” Totuși, avem și o mică îmbunătățire în cazul chiriilor, aici mă refer la faptul că se introduce o cotă forfetară de chltuieli de 20%, asta după ce în 2023 s-a scos cota forfetară de cheltuieli de 40%, astfel că contribuabilii plătesc pentru 2023 impozitul pe chirii la venitul brut, ceea ce nu este normal.
De asemenea, salariații care își desfășoară activitatea în regim de telemuncă vor beneficia de o sumă pentru cheltuielile cu utilitățile de patru ori mai mică decât în prezent, respectiv 100 lei, comparativ cu 400 lei în prezent.
În ceea ce privește abonamentele pentru facilități sportive, valoarea acestora urmează să se reducă la 100 euro, astfel: ,,contravaloarea abonamentelor suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita echivalentului în lei a 100 euro anual pentru fiecare persoană, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care acționează în nume propriu în cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, ori în calitate de intermediari pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ și servicii medicale”
Concluzia este că anul 2024 este un an în care nu cresc impozitele și taxele, nu? Doar se ,,reechilibrează bugetul”, cum spunea deunăzi un politician! Dar, oare, nu s-ar putea ,,reechilibra” prin reducerea cheltuielilor bugetare? Nu de alta, dar dacă nu spunem odată stop risipei bugetare nu vom ,,reechilibra” bugetul niciodată, mereu va trebui să luăm măsuri de creștere a impozitelor și taxelor căci altfel ne ,,dezechilibrăm” de tot! Noi, contribuabilii, beneficiarii se tot reechilibrează!
Alexandru Tamba
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi cotidianul Curierul Naţional. www.curierulnational.ro
[…] Activitățile independente desfășurate de persoanele fizice organizate sub formă de PFA-uri, II-uri sau IF-uri, au și ele un loc rezervat în cee ce privește modificările din viitoarea OUG, bineînțeles dacă aceasta va fi aprobată sub forma în care circulă în spațiul public. Astfel, art. 123 din Codul Fiscal se modifică în sensul că nu se mai deduce costul de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale din impozitul anual datorat începând cu 01.01.2024, data la care se preconizează că va intra în vigoare OUG: ,,Art.123. (1) Impozitul anual datorat se stabileşte de… Citeste mai mult […]
[…] CITESTE MAI MULTE DESPRE ACEASTA STIRE […]