OUG 9/2013 privind timbrul de mediu – cu bune şi rele
Mult aşteptata ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ 9/2013 era soluţia anunţată de guvern pentru rezolvarea situaţiei autoturismelor, deloc puţine, care sunt utilizate de cetăţenii români rezidenţi, fiind înmatriculate în alte state membre (este cazul autoturismelor Euro 1 şi Euro 2 înmatriculate în Bulgaria).
Tot ca deziderat al guvernului, cel puţin la nivel declarativ, se făcea trimitere la aşa-zisa nevoie de asanare a parcului auto prin stimularea achiziţionării de autoturisme cât mai noi şi cât mai „verzi”.
Ei bine, iată ce s-a întâmplat:
Într-adevăr pentru autoturismele Euro 1 şi euro 2, timbrul de mediu are un cuantum extrem de redus raportat la reglementarea anterioară, însă unul din efectele inexplicabile ale ordonanţei rezultă din aplicarea unor volume de taxare exagerate la clasele de autoturisme Euro 3 şi Euro 4.
Cu atât mai devastator este efectul acestui timbru de mediu, cu cât el se aplică atât autoturismelor la prima înmatriculare în România, cât şi autoturismelor deja înmatriculate înainte de 2007 şi cele în cazul cărora instanţele au dispus înmatricularea fără taxă sau restituirea taxei achitate, ulterior anului 2007.
Deşi se dorea, cel puţin la nivel declarativ, o metodă de dinamizare a pieţei auto noi şi second–hand, Ordonanţa privind timbrul de mediu are ca principal efect paralizarea acestei pieţe, pe ambele segmente.
Conform tuturor statisticilor, atât a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule, cât şi a Direcţiei Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor, la finalul anului 2012, majoritatea autoturismelor din parcul naţional făceau parte din categoriile Euro 3 şi Euro 4 (4,5 milioane).
Dintre aceste maşini, unele au fost înmatriculate înainte de 2007, iar altele au fost înmatriculate fără plata taxei sau cu recuperarea taxei pe cale judecătorească.
Conform OUG 9/2013, la revânzarea acestor autoturisme se plăteşte taxa, chiar dacă vânzătorul are o sentinţă judecătorească prin care s-a dispus înmatricularea fără taxă sau restituirea taxei.
Efectele perverse ale acestui act normativ ies la iveală, laolaltă cu aspectele de neconstituţionalitate ale actului normativ.
Aşadar, această ordonanţă lipseşte de efecte toate hotărârile judecătoreşti prin care instanţele au dispus înmatricularea fără taxă sau restituirea taxelor încasate abuziv, aspect de natură a naşte un conflict constituţional între emitentul ordonanţei, care este Guvernul României, şi Puterea Judecătorească reprezentată de instanţele de judecată a căror hotărâri sunt călcate în picioare în acest mod neconstituţional.
Probabil această chestiune va fi, până la urmă, supusă atenţiei Curţii Constituţionale, în contextul nevoii de tranşare a unui astfel de conflict.
Până una-alta însă, românii care şi-au înmatriculat autoturismele înainte de 2007 se văd în imposibilitatea de a le revinde, deoarece ordonanţa îi obligă să plătească timbrul de mediu retroactiv (de multe ori cu o valoare exagerată sau chiar egală cu valoarea maşinii).
În aceeaşi situaţie se află şi românii care au câştigat un proces privind taxa auto cu Statul Român, ei trebuind să achite taxa la revânzarea maşinii deoarece hotărârile judecătoreşti nu mai reprezintă nimic în ochii guvernului.
La fel de afectaţi vor fi şi comercianţii de autovehicule noi, care se văd în imposibilitatea de a mai face buyback, pentru că vechile autoturisme sunt purtătoare de timbru de mediu, de multe ori timbrul depăşind valoarea maşinii.
Spre exemplu, un VW Golf din 2004 cu motor 1.9 TDI (Euro 3) care emite aproximativ 190g CO2/km, cu un preţ de 2800-3000 euro, ar avea o contravaloare a timbrului de mediu de aproximativ 5000 euro!
Ne întrebăm, în acest context deloc acceptabil, ce posibilităţi au la dispoziţie proprietarii autoturismelor Euro 3 şi Euro 4 fabricate între 2000-2007?
Răspunsul va consta într-un nou val de procese cu care statul se va confrunta şi pe care le va pierde, întrucât o acţiune atât de agresivă asupra pieţei auto este de aşteptat să genereze o reacţie pe măsură.
Av. Bogdan ILEA
(P)
bravo, pertinent articol!
Care are Euro 3 nu mai spera la Euro 4, care are Euro 4 nu mai spera la Euro 5 etc. Asta da progres.
mama tampitilor este gravida tot timpul si naste asemenea legi.Felicitari , plumbuita a nascut la timp .