Numărul persoanelor păgubite prin infracţiuni de înşelăciune electronică creşte de la o zi la alta. Poliția sălăjeană, dar şi unităţile bancare, îi atenționează pe cetăţeni cu privire la atacurile informatice din mediul virtual prin care cei care le lansează urmăresc colectarea de informații personale sau conturile și cardurile bancare și-i îndeamnă pe cetățeni să-și protejeze datele personale. În mediul online, atacurile informatice de tip phishing (înşelăciune electronică) urmăresc colectarea de informaţii personale, precum numerele de cont şi de card ori codurile folosite. Este indicat să nu se deschidă emailuri de tip Spam şi să se instaleze un program anti-phishing.
Dacă nu puteţi sau nu doriţi să instalaţi un astfel de program, feriţi-vă mereu să daţi curs ori să răspundeţi mesajelor care conţin solicitări privind nume, date bancare, numere de cont, coduri PIN de la carduri, coduri CCV (cele de pe spatele cardului) parole, răspunsuri la întrebările secrete pe care le aveţi setate în conturile de banking online sau datele de bază cu privire la contul sau cardul bancar. Nicio bancă nu vă va cere vreodată aceste date prin email, sms sau telefonic, decât în cazurile în care dumneavoastră efectuaţi apelul telefonic la unitatea bancară respectivă şi solicitaţi informaţii bancare în ceea ce vă priveşte.
De asemenea, ar trebui să verificați de fiecare dată lista tranzacţiilor efectuate cu cardul de credit, pentru a preîntâmpina eventualele încasări suplimentare.Totodată, se recomandă folosirea unui serviciu de curier cu plata ramburs, ce permite deschiderea coletului la primire, asigurându-vă astfel că plătiți pentru ce ați comandat. De obicei, phishingul se face prin e-mail, anunțuri sau prin site-uri care arată asemănător cu site-urile pe care le folosiți deja. De exemplu, este posibil să primiți un e-mail care pare că este din partea băncii dvs. și care vă solicită să confirmați numărul contului bancar.
Site-urile şi infractorii care se ocupă cu acest gen de înşelăciuni, solicită de cele mai multe ori un Nume de utilizator sau parole, Codul numeric personal, Numărul contului bancar, Coduri PIN (numere de identificare personală), Numărul cardului de credit, Numele înainte de căsătorie al mamei, data nașterii etc. De multe ori aceste emailuri sau mesaje sms vin sub numele unor instituţii bancare cunoscute ori chiar cele la care aveţi poate un cont deschis sau un card. Trebuie să fiţi foarte atenţi la numele care apare la expeditorul mesajului. Băncile nu solicită niciodată astfel de date prin email sau telefonic.
Dacă aveţi vreun dubiu, sunteţi nesiguri, prezentaţi-vă de urgenţă la unitatea bancară la care aveţi contul deschis ori telefonaţi la numerele de telefon afişate pe card ori pe site-ul unităţii, acolo unde există un serviciu de asistenţă non-stop.
„Numărul persoanelor păgubite prin infracţiuni de înşelăciune electronică cresc de la o zi la alta.”
Numărul (…) crește