În M.O. 239/20.03.2024 a fost publicat OMFP nr.470 prin care persoanele juridice fără scop patrimonial sunt obligate să anexeze la Situațiile financiare anuale și o declarație privind situația de trezorerie la finele fiecărui an. Astfel, vor depune această declarație persoanele juridice fără scop patrimonial care începând cu anul 2023 au primit sume de natura celor prevăzute la art.34 alin.(31)) astfel:
,,(31) Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exerciţiul financiar de raportare, au primit sume reprezentând subvenţii, sponsorizări, sume redirecţionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum şi alte forme similare de finanţare, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declaraţie care însoţeşte situaţiile financiare anuale şi evidenţiază sumele astfel primite, respectiv utilizate”.
Din păcate, avem și o ambiguitate la acest articol de lege, adică ce să înțelegem prin expresia ”alte forme similare de finanţare”? Se referă la alte forme de finanțare încasate de aceste persoane juridice prin intermediul instituțiilor de stat, pentru că, de exemplu, sponsorizările pot veni direct de la persoane juridice, sau se referă la toate sumele primite? Dacă s-ar referi la toate sumele primite, de ce se mai enumeră diferite surse de finanțare (sponsorizări, donații, redirecționări conform legii)? De exemplu, ONG-urile care se finanțează doar din cotizațiile membrilor depun această declarație? Nu de alta, dar amenda pentru nedepunere este între 20.000 – 30.000 lei.
Această declarație privind situația de trezorerie are 2 forme prevăzute în anexa 1 pentru încasări mai mari de 100.000 lei, care este și mai detaliată, și anexa 2 pentru încasări de până la 100.000 lei.
În situația în care s-au depus deja situațiile financiare anuale, persoanele juridice fără scop patrimonial sunt obligate să depună această declarație în termen de 60 de zile de la încheierea termenului de depunere a situaţiilor financiare anuale prevăzut de legea contabilităţii, termen care pentru ONG-uri este de 120 zile de la încheierea exercițiului financiar. Motivul pentru care este introdusă această declarație este acela de a analiza mai ușor finanțările primite, precum și modul de utilizare a acestora de către ONG-uri.
Formatul electronic al declaraţiei se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor sau poate fi descărcat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro.
Alexandru Tamba
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi cotidianul Curierul Naţional. www.curierulnational.ro
[…] legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor,… Articolul Declarația cu privire la raportarea informaţiilor referitoare la finanţările primite de persoane… apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]