Da, chiar așa, mai ales că proiectul de lege asumat în parlament prin care se dorește ca de la 1 octombrie 2023 să se elimine facilitățile fiscale pentru sectoarele construcții și agroalimentar, ceea ce ar fi dus la creșterea veniturilor și o oarecare diminuare a deficitului bugetar, a fost atacat la CCR cu șanse mari de respingere, conform celor declarate de fostul președinte CCR, Augustin Zegrean. Unul dintre motive ar fi faptul că la 8 luni deficitul bugetar al României este de 2,65%, pe fondul creșterii veniturilor bugetare, ceea ce dă speranțe ca la finele anului să nu depășească 5,5%, lucru acceptat de Comisia Europeană, conform declarațiilor prim-ministrului Marcel Ciolacu, deși ținta inițială era de 4,4% deficit. Cum vor face să se încadreze în acest deficit? Ca întotdeauna în ultimii mulți ani, rostogolind datoriile din ultimele luni ale anului 2023 în anul 2024, când guvernul speră să aducă mai mulți bani la buget prin pachetul fiscal asumat în parlament, astfel:
În acest tabel vedem, pe lângă sumele care urmează să se încaseze la buget în următorii 4 ani, sume prin care se preconizează reducerea cheltuielilor bugetare pe aceeași perioadă, dar și o sumă de 631 milioane lei care ar trebui economisită în 2023. Dacă această sumă este pusă pe seama posturilor vacante, atunci nu facem nimic altceva decât să păcălim populația, deoarece deficitul reprezintă cifre concrete, nu prezumate a se cheltui dacă s-ar angaja personal pe funcțiile vacante.
Un alt mod de a aduce venituri suplimentare la buget este mărirea salariului minim pe economie, ceea ce s-a și întâmplat, de la 1 octombrie acesta va fi 3.300 lei, o creștere de 10%, dar nu se va mări doar salariul minim, ci toată grila de salarizare va glisa în sus, deoarece și ceilalți angajați vor dori să le crească salariiile exact cu același procent.
Al treilea mod, ar fi încasarea de fonduri europene. Și uite așa, mai păcălim 1 an și apoi vom mai vedea ce vom face! Până se va calcula următorul deficit, alegerile vor fi trecut! Problema mare, însă, pentru populație rămâne, și anume problema prețurilor, a inflației. Cu toate impozitele și taxele, care până la urmă vor trece și de CCR, este doar o chestiune de timp, care se vor majora din 2024, inclusiv taxele și impozitele locale, pe clădiri, pe terenuri, pe mașini, populația o va duce din ce în ce mai greu. Din păcate, acționăm de atâția ani doar pompieristic, alergăm de la un foc la altul, totul fiind subordonat intereselor de moment!
Alexandru Tamba
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi cotidianul Curierul Naţional. www.curierulnational.ro
[…] Da, chiar așa, mai ales că proiectul de lege asumat în parlament prin care se dorește ca de la 1 octombrie 2023 să se elimine facilitățile fiscale pentru sectoarele construcții și agroalimentar, ceea ce ar fi dus la creșterea veniturilor și o oarecare diminuare a deficitului bugetar, a fost atacat la CCR cu șanse mari de respingere, conform celor declarate de fostul președinte CCR, Augustin Zegrean. Unul dintre motive ar fi faptul că la 8 luni deficitul bugetar al României este de 2,65%, pe fondul creșterii veniturilor bugetare, ceea ce… Citeste mai mult […]