De 20 de ani pe harta economică românească
În România nu este un fapt neobișnuit ca o firmă să se implice simultan în construcții, dar și în transporturi, domenii care au avut, pe rând, momentele lor de vârf, când era de lucru și profiturile erau frumoase, dar și momente în care multe firme abia se mențineau pe linia de plutire.
În prezent situația nu este una foarte bună pe niciunul dintre segmente, de la construcții – acolo unde încă se așteaptă începerea unor mari proiecte – până către segmentul de transporturi noile reglementări implementate în Vest stârnesc nesiguranță și predicții nu foarte bune.
Există, însă și firme care merg înainte cu încredere și se dezvoltă încet și sigur în ambele domenii. Una dintre ele este Clio Group, o firmă care și-a început activitatea în construcții, și de peste 12 ani face și transport internațional și care are, în continuare, perspective de dezvoltare în ambele domenii industriale, cu precădere pe segmentul de transporturi.
Clio Group este prezentă pe piața de profil din țară încă din 1998, atunci când avea ca obiect de activitate construcția de obiective civile, acesta fiind și acum principalul domeniu de activitate. Aproximativ 65 la sută din volumul de lucrări este destinat instituțiilor publice – școli, spitale, primării ș.a. – iar restul cuprinde clienți din industrie. În ultimii doi ani investițiile pe acest segment au avut un parcurs descendent, așa cum remarcă directorul comercial Cristian Hodiș.
Cu toate acestea, societatea reușește să compenseze acest lucru datorită clienților care pun accent mai mare pe calitate și mai puțin pe preț și viteza de execuție.
Clio Group Zalău – două decenii de activitate
Chiar și fără investiții prea mari din partea autorităților locale, în zona de nord-vest și vest a țării se construiește mult, iar Clio Group are cereri al căror volum crește de la o lună la alta, problema cea mai mare fiind însă existența angajaților care lucrează fără acte, la prețuri mult mai mici decât cele oficiale, prin activități și servicii desfășurate în condiții de legalitate, așa cum este normal.
“Clientul român nu pune nici el mare preț pe acte și încurajează această practică păguboasă pentru ambele părți, angajat și angajator, iar autoritățile de control nu se pot îndrepta decât împotriva firmelor înregistrare oficial. Piața românească nu este încă reglată, așa cum este în Vest, unde persoanele fizice care au nevoie de o lucrare trebuie să angajeze pe cineva cu acte și autorizațiile la zi. Însă sper că lucrurile vor intra în normal și la noi.
Nici participarea la licitații nu este o soluție foarte fericită, deoarece autoritățile trebuie să încredințeze lucrările firmelor care oferă prețul cel mai mic, de multe ori acestea nereușind să finalizeze clădirile, multe intră în insolvență, iar dacă intervine co-finanțarea din fonduri europene, banii nu mai vin pentru că nu s-a realizat construcția. De aceea ne orientăm spre clienți mari, industriali, reușind astfel să facem față presiunii pe preț”, spune Cristian Hodiș.
Clio Group a lucrat și pentru clienți care au apelat la fonduri europene, în special autorități publice, firma trecând prin momente foarte dificile între 2012 și 2013, când banii europeni au venit foarte greu și firma a trebuit să apeleze la credite pentru a plăti salariile, materialele și, ca o ironie, dar un fapt obișnuit în România – taxele la stat, când tot de la stat avea de recuperat sume importante pentru serviciile prestate. De atunci, piața de construcții a mers tot mai bine, iar volumul de activitate la Clio Group a fost în continuă creștere, de la un an la altul.„Anul 2018 pare a fi destul de incert în condițiile în care nu se alocă bani pentru investiții, proiectele serioase sunt tot mai puține, iar finanțarea 2014 -2020 se apropie de final fără ca România să poată lua banii alocați, pentru că nu reușește să-i folosească. Sper că vor apărea totuși investiții, măcar pentru canalizare, școli și grădinițe. E clar că sunt multe de pus la punct în țară și că este loc de creștere în construcții civile, dar să vedem când vor apărea astfel de proiecte“,adaugă Cristian Hodiș.
Școală de șoferi și atestate profesionale gratuite la Clio Group Zalău
Clio Group a început luna trecută un proiect alături de Școala de șoferi considerată cea mai bună din zonă, proiect prin care se oferă să plătească integral școala de șoferi și obținerea atestatelor profesionale, dar și să se ocupe de formarea celor care ar fi dispuși în schimb să lucreze la firmă, cu un contract pe o perioadă de doi ani.
Cristian Hodiș apreciază că această ințiativă ar putea avea mari sorți de izbândă, deoarece pe acești tineri i-ar forma exact în funcție de cerințele firmei, pe când cei mai în vârstă nu sunt foarte dispuși să învețe.
Dar avem probleme cu șoferii, care nu sunt foarte serioși, pentru că munca e mai grea și mai obositoare decât la extern. Ei vor camioane noi, dar în 2-3 ani le distrug din cauza drumurilor, iar veniturile lor, deși nu sunt mici comparativ cu piața, sunt la jumătate față de cele ale șoferilor din Comunitate“. Clio Group are în prezent 30 de șoferi, număr care fluctuează mereu, există și rezerve, dar, deși nu au existat probleme mari, cum ar fi mașini trase pe dreapta din cauze tehnice, au existat cazuri în care șoferii nu au mai dorit să continue activitatea, alegând o manieră destul de neplăcută de a pleca. Astfel, problema resursei umane este tratată cu maximă seriozitate de către conducerea firmei. Clio are trei camioane pe care lucreazã echipaje, dar cele livrate acum sunt primele concepute special pentru asta, din punct de vedere al spațiului și al dotãrilor, și vor fi folosite de echipaje formate din soț și soție sau tatã și copil.
„Nu avem multe asemenea echipaje. În această situație atipică, determinată de criza de forță de muncă pe plan general, cei care aleg să plece nici măcar nu spun ceea ce îi deranjează, concret, atunci când pleacă. În ciuda acestei probleme, însă, cred că pentru noi transportul are un viitor promițător și șanse mai mari de dezvoltare, întrucât avem numeroase solicitări de la clienți străini. Oferim condiții bune de muncă, salarii atractive, înțelegem dificultățile prin care trec angajații noștri și căutăm să fim cât mai aproape de ei în orice problemă, indiferent de natura ei. Însă, ca în orice alt domeniu, este nevoie ca respectul și aprecierea să fie reciproce, altfel lucrurile nu pot merge într-o direcție benefică pentru ambele părți“, a conchis directorul Cristian Hodiș.
“Avem echipaje formate dintr-un șofer cu experiențã și unul nou, pe care îl formeazã, dar ele nu sunt de duratã, ci activează pe traseu pânã când învațã acesta din urmã. Oricum, e greu ca doi străini să se poată înțelege perfect,e greu uneori chiar și în cazul rudelor îndepãrtate. Însă, echipajele formate din soț și soție reprezintă o soluție mai bunã“, spune Cristian Hodiș. În prezent la Clio lucreazã o singurã șoferițã, dar în trecut au fost și altele, iar reprezentantul firmei declarã cã acestea au printre cele mai mari note date de sistemul de monitorizare.
Flotă modernă și contracte cu nume importante în industria mondială
Flota de camioane Clio Group urmează să fie extinsă cu zece unități de transport, în condițiile în care în prezent, Clio dispune de 25 de camioane, din care câteva fac transport intern, iar 17-18 sunt mereu în afara țării, în curse tur-retur sau în Comunitate, iar restul lucrează în construcții. Cu excepția a două vehicule Mercedes-Benz și Scania, toate sunt MAN, marcă pe care Cristian Hodiș o apreciază pentru fiabilitate și consum. Camioanele care circulă în străinătate sunt fabricate din 2012 încoace. La jumãtatea lunii februarie în flota Clio au intrat douã camioane MAN TGX 18.500 BLS EfficientLine 3 ediție limitatã, cu cabinã XXL conceputã special pentru echipaj, cu motor de 500 CP, EfficientCruise, EfficientRoll, retarder și navigație – la care transportatorul va adãuga clima de staționare – precum și cu pachet opțional after-sales (după achiziție) ce include trei ani de garanție totalã sau 450.000 km, valabilã în toată Europa, și trei ani de revizii gratuite în rețeaua MHS Trucks&Bus, până la un rulaj de 450.000 km (150.000 km/an). Sunt primele astfel de camioane, ediție specială, cu cabină XXL și motor de 500 CP livrate în România, iar finanțarea a fost asigurată prin MAN Finance.
Transportul de medicamente – clienți de prestigiu și perspective frumoase
În România, firma face transport de mãrfuri cu caracter general și va începe, totodată, și un contract pentru piața automotive, pentru unii dintre clienți lucrând și la export. În Comunitata Europeană, Clio transportã cu precădere materiale de construcții, hârtie și medicamente, acestea din urmã în cadrul unui proiect care se va dezvolta mult, așa cum estimeazã directorul de transport Mihai Crișan. Este vorba despre un client care lucreazã pentru un producãtor de medicamente din Danemarca și care a acceptat firma din România ca subcontractor în urmã cu trei ani tocmai pentru cã actualul director de transport de la Clio fusese angajatul sãu. „Altfel, nu lucreazã cu firme românești. Și cu noi au fost sceptici, am început cu douã camioane, dar am ajuns la 10 și sunt deja solicitări pentru a suplimenta cu cinci unități de transport, o divizie care va transporta medicamente spre Portugalia, Spania și Maroc. În prezent suntem cel mai mare și mai bun transportator al lor, așa cum ne-au declarat“, subliniazã Mihai Crișan.
Încãrcãtura poate avea și valori de 3-4 milioane de euro, unele medicamente, cum este insulina, nefiind doar foarte scumpe, ci și foarte atent urmãrite. De aceea camioanele sunt monitorizate pe toatã durata transportului, atât din punct de vedere al temperaturii din dubã, care se mãsoarã din patru în patru ore, cât și al urmãririi pas cu pas și localizãrii 24 de ore.