În timp ce casele zălăuanilor de pe străzile care îndeplinesc în prezent, rol de “centură”, crapă din temelii, pe așteptatul șantier al tronsonului doi al șoselei ocolitoare domnește liniștea. Ultima fază care s-a adăugat lungului șir al procedurilor este începerea exproprierilor în cazul celor care dețin un imobil (teren) pe suprafața pe care tronsonul doi urmează să fie construit. Au trecut aproape 12 ani de când a fost demarat acest proiect, timp în care a fost realizat un singur tronson, pe o suprafață de aproximativ 9,6 kilometri. Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, anunțase în toamna anului trecut că a fost semnat Ordinul de începere a lucrărilor la cea de a doua etapă a Variantei de Ocolire a municipiului Zalău, având o valoare a contractului de aproximativ 185 milioane de lei. Documentul anunțat în urmă cu trei luni vizează proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia tronsonului doi, pe o lungime de 5,535 km. Conform datelor oficiale, tronsonul va avea o lăţime de 10 metri, din care 7 metri parte carosabilă, două poduri de câte 12 metri şi cinci viaducte în lungime de până la 26 de metri, precum şi intersecţii giratorii cu DN1F şi cu DJ 191C. Constructorul este asocierea Sinohydro Corporation Limited China și SC Good Prod SRL România, având obligaţia contractuală de a finaliza investiţia în cel mult 30 de luni, din care şase luni au fost rezervate părții de proiectare. Schimbările politice din ultimele săptămâni nu mai garantează, însă, bunul mers al acestui proiect care, din nou, ar putea fi pus pe tot felul de liste de așteptare cu care zălăuanii, de altfel, s-au obișnuit. Plecarea lui Lucian Bode din fruntea Ministerului Transporturilor, cel care promitea și chiar efectua o “monitorizare atentă” a acestui proiect, ar putea reprezenta o șansă în minus la realizarea lui la termen, ministrul sălăjean fiind printre puținii oameni politici care s-au implicat proactiv și substanțial în susținerea și rezolvarea problemelor majore cu care șoseaua ocolitoare, situată în partea de vest a Zalăului, s-a confruntat de-a lungul anilor.
Tronsonul I al șoselei ocolitoare
Statul va avea pe “conștiință” casele distruse ale zălăuanilor, dar și victimele și pagubele produse în urma accidentelor rutiere
Șansele sunt aproape nule ca proprietarii să primească cândva vreo despăgubire pentru casele distruse de traficul greu de pe străzile cu rol de centură. În timp ce procedurile, întinse pe ani, au reprogramat la nesfârșit demararea lucrărilor a tronsonul doi, situația celor care locuiesc pe străzile Kossuth Lajos, Andrei Șaguna și Gheorghe Lazăr, străzi situate în centrul municipiului, devine cu fiecare zi tot mai gravă. Autovehiculele de transport de mare tonaj care trec permanent pe aceste străzi, prin fața caselor, au distrus carosabilul, gurile de canal, chiar și bordurile, aceste străzi fiind în prezent, pe porțiuni mari, afectate de traficul greu. Mai mult, zgomotul prezent permanent, atât ziua cât și noaptea, dar mai ales faptul că structurile multor case sunt afectate de trepidații, i-au adus pe proprietari în pragul disperării.
Pericolul accidentelor pândește în fiecare minut, pentru că drumul este îngust, iar curbele îi pun la grea încercare pe șoferi iar pietonii nu sunt în siguranță atunci când se deplasează pe trotuarele înguste de pe aceste străzi. Ultimul accident, cel de la sfârșitul anului trecut, în care un autotren a intrat cu viteză distrugând curtea și garajul unui proprietar, a fost la un pas să producă o tragedie. Doar o minune a făcut ca autotrenul să nu ia în calea lui o viață, în momentul impactului, nefiind niciun pieton în zonă. În ceea ce privește procedura exproprierii, nici aici veștile adresate celor în cauză nu sunt îmbucurătoare.
Cu terenul din domeniul public, lucrurile au mers ca “unse”
Peste 145.000 de metri pătrați de teren aflat în domeniul public al Zalăului au intrat, începând cu sfârșitul lunii octombrie 2020, în domeniul public al Statului Român, în urma unei Hotărâri de Consiliu Local adoptată în cadrul unei ședințe de Consiliu local municipal, la Primăria Zalău. Este vorba despre imobile – terenuri în suprafață totală de 145.774 metri pătrați, libere de sarcini, necesare realizării obiectivului de investiții “Varianta ocolitoare a municipiului Zalău”, tronsonul doi, lucrare ce va fi realizată de Statul Român prin Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Imobilele – terenuri ce fac obiectul transmiterii din domeniul public al municipiului în domeniul public al Statului Român se găsesc în anexa ce poate fi consultată pe site-ul Primăriei Zalău la rubrica “Ședințe de Consiliu Local”, proiectul cu numărul 3. Consilierii locali au decis, prin adoptarea acestei Hotărâri, ca masa lemnoasă rezultată în urma defrișărilor de pe terenurile forestiere proprietatea Municipiului Zalău ce fac parte din culoarul de expropriere pentru realizarea centurii, să revină proprietarului, respectiv Primăriei Zalău. Prin urmare, lucrurile în privința proprietății publice au mereu o cale de rezolvare scurtă, lipsită de probleme.
Actuala „centură” a municipiului
Statul oferă 3 lei și 15 bani pentru un metru pătrat de teren
Prin Hotărârea de Guvern nr. 736/31.08.2020 a fost declanşată procedura de expropriere pentru proiectul „Varianta de ocolire a municipiului Zalău, etapa 2, intre DN1F, km 79+625 – DJ 191C” şi a fost aprobată lista cuprinzând cele 123 parcele ce vor fi supuse exproprierii conform amplasamentului final, în suprafaţă totală de 272.324 metri pătrați de teren. Cei mai dezavantajați vor fi proprietarii care dețin terenuri poziționate “la stradă”. “În Anexa nr. 2 la HG nr. 736/2020 sunt indicate numele proprietarilor şi sumele individuale estimate de expropriator pentru despăgubirea acestora, în cuantum total de 860.284 lei, ceea ce înseamnă că statul român va oferi, în medie, 3 lei și 15 bani pentru un metru pătrat de teren, adică de aproximativ 20 de ori mai puţin decât valoarea reală a imobilelor expropriate Proprietarii care nu sunt de acord cu sumele stabilite de expropriator în compensaţie au posibilitatea să întroducă o cerere de chemare în judecată la Tribunalul Sălaj, prin care să conteste valoarea despăgubirilor şi să solicite atât stabilirea acestora de către instanţă – la valoarea de piaţă, cât şi obligarea expropriatorului la plată, însă doar ulterior emiterii deciziei de expropriere şi consemnării sumelor aferente despăgubirilor, respectiv după finalizarea celei de a treia etape a procedurii. Prima etapă: majoritatea proprietarilor ce deţin terenuri pe coridorul de expropriere au primit deja o notificare din partea CNAIR prin care au fost informaţi despre intenţia de expropriere şi au fost invitaţi să se prezinte la sediul expropriatorului, în termen de 20 de zile, pentru a depune actele care atestă dreptul lor de proprietate asupra imobilului.
“Dacă vă număraţi printre proprietarii vizaţi, trebuie să ştiţi că nu sunteţi obligaţi să vă deplasaţi la sediul expropriatorului, indiferent dacă aţi fost sau nu notificaţi în acest sens, ci aveţi posibilitatea de a transmite documentele care atestă dreptul dvs. de proprietate asupra imobilelor supuse exproprierii prin poştă, e-mail sau fax. În cea de-a doua etapă: în perioada următoare vor fi consemnate la CEC Bank, pe numele proprietarilor expropriaţi, sumele individuale reprezentând plata despăgubirilor. În vederea eliberării acestor sume, persoanele îndreptăţite la despăgubiri trebuie să formuleze o cerere către expropriator conţinând numele şi prenumele, adresa de domiciliu şi actele doveditoare referitoare la existenţa dreptului de proprietate asupra imobilului expropriat”, spune avocatul Ovidiu Gherman, într-un articol referitor la situația proprietarilor de terenuri din zona centurii.
Cei nemulțumiți se pot adresa instanțelor
Persoanele ce se consideră nedreptăţite de cuantumul despăgubirii pot cere plata sumei deja stabilite, urmând ca ulterior, în situaţia stabilirii unui cuantum superior prin hotărâre judecătorească definitivă, expropriatorul să elibereze doar diferenţa dintre despăgubirea stabilită de instanţă şi despăgubirea stabilită de expropriator. Plata efectivă către persoanele expropriate se face în termen de cel mult 90 de zile de la emiterea deciziei de stabilire a cuantumului despăgubirilor. Ministrul Transporturilor a anunţat, așa cum am menționat, în data de 29 octombrie 2020, că a semnat cu CNAIR contractul de finanțare pentru proiectul „Varianta de ocolire a municipiului Zalău, etapa a doua, între DN1F, km 79+625 – DJ 191C”, în valoare totală de 240.466.412,05 lei. A treia etapă: după consemnarea despăgubirilor la CEC pe numele proprietarilor expropriaţi vor fi emise deciziile de expropriere, ce constituie titlu executoriu pentru predarea terenului şi în baza cărora va avea loc transferul dreptului de proprietate de la deţinătorii terenurilor la expropriator.
Străzile Zalăului se distrug sub roțile autotrenurilor
A patra etapă: finalizarea formalităţilor aferente procedurii de expropriere, respectiv întocmirea noilor documentaţii cadastrale de către expropriator. Persoanele nemulţumite de cuantumul despăgubirilor se pot adresa instanţelor de judecată, iar acţiunile pot fi formulate în termen de maxim de 3 ani de zile şi sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru. Despăgubirea acordată de instanţă nu poate fi mai mică decât cea oferită de expropriator şi nici mai mare decât cea solicitată de reclamant – proprietarul expropriat. Despăgubirile oferite de stat sunt greşit stabilite deoarece au la bază valorile minime din grilele notariale. Prin instanţă însă se pot obţine despăgubiri la valoarea de piaţă a imobilelor expropriate. Legislaţia aplicabilă în domeniul exproprierilor cuprinde Legea nr. 33/1994, Legea nr. 255/2010 privind exproprierile și Constituţia României.
3 lei pe mp ,asta-i batjocura ! sa le fie rusine celor care sunt alesi sa ne reprezinte nu sa ne jefuiasca!Q
Cum asa> Doar ciuma cacanie a umplut harta Romaniei cu autostrazi, drumuri expres, centuri ocolitoare etc.
No…amu-i bai. Acuma sar in sus „baietii destepti” si „oamenii de afaceri” care au cumparat terenuri( la pont), doar in ideea in care trece centura pe ternul lor si se vor imbogati. Ete teapaaaaa.
Din moment ce se construiesc case cu acces direct din “centura” mi se pare ca nu intelegem ce rost are o centura! Sa opreasca tirul in spatele unei masini pana se deschide poarta la curte mi se pare bataie de joc fata de soferii profesionisti! Pe cand a fi gata centura tre sa ne apucam de alta!
NESIMTITI DE OAMENI,CEI CARE VINDETI TEREN DE CE IN ACTE PUNETI EXACT SUMA CE O OFERA STATUL ASTA 3 LEI SI CEVA METRUL?VA ZIC EU,SA PLATITI MAI PUTIN LA STAT SI LA NOTAR.ACUM SARITI IN SUS CA NU ESTE EVALUAT BINE,MAI BINE TACETI.DACA CUMPARATORUL SAU VANZATORUL AR FI PUS SUMELE REALE PE ACTE,ACUM ERA ALT PRET LA EVALAUREA PAMANTURILOR.PUNCTTTTTT