Potrivit unui ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), băncile trebuie să afişeze, de astăzi, pe ecranele ATM-urilor (bancomatelor) valoarea nominală a comisioanelor pentru tranzacţiile cu carduri. Ordinul ANPC fusese publicat iniţial în vara lui 2014 fiind catalogat de cei cu interese majore în jupuirea clienţilor pe toate căile, ca fiind greoi şi costisitor. Iată că de acum, lucrurile se schimbă şi intră oarecum, într-o timidă stare de normalitate.
Băncile care nu şi-au pregătit încă sistemele informatice pentru a afişa comisioanele au o perioadă maximă de graţie de o lună. „Pe ecranul terminalelor ATM vor fi înscrise toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei în sumă exactă pentru a da consumatorilor posibilitatea de a renunţa la efectuarea acesteia”, potrivit proiectului de ordin al ANPC. ATM-urile sunt utilizate cel mai des pentru retragerea de numerar, operaţiuni pentru care bancherii percep de regulă un comision de 0,2% din suma retrasă dacă bancomatul şi cardul utilizat aparţin aceleiaşi bănci. Dacă un card este utilizat la alte ATM-uri decât cele ale băncii emitente, comisionul este în cele mai multe cazuri de 0,5% plus o sumă fixă (de regulă 2,5 lei).
În vara anului trecut aşadar, un proiect al ANPC, a surprins băncile, anunţându-le ca vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual. Lucru care a produs numeroase nemulţumiri în rândurile bancherilor care astfel, îşi vedeau periclitate o grămadă de produse bancare. Preoduse la care lumea, prin aceste informaţii de multe ori ignorate sau ascunse privirii, ar fi putut să renunţe în viitor. Patronatele bancare au criticat,enervate, la momentul respectiv acest proiect, precizând ca nu va putea fi aplicat în forma prezentată de ANPC, motivele fiind …limitările tehnice ale sistemului de ATM-uri, care necesită schimbări majore şi costuri foarte mari.
ANPC a susţinut că informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, iar banca să precizeze suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput. Totodată, dimensiunea literelor şi cifrelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului. Va mai trece timp până când vom putea vedea şi comisioanele pentru operatiunile prin cardurile altor bănci decât cea emitentă, acest lucru presupunând încheierea unei înţelegeri între toate instituţiile de pe piaţa bancară, pentru egalizarea comisioanelor, lucru care sigur nu se va întâmpla prea curând.