Mister și măiestrie în arta parfumistică: povestea celui mai vândut parfum din toate timpurile

Shalimar, parfumul legendar al casei franceze Guerlain, nu este un simplu parfum, ci o adevărată legendă, o capodoperă în arta parfumeriei mondiale. Este singurul parfum al casei Guerlain căruia nu i se face reclamă niciodată, tocmai pentru că nu are nevoie de promovare sub nicio formă. Shalimar a depășit de mult stadiul de produs, fiind un simbol și un reper în arta parfumeriei mondiale. Deși schimbat prin reformulările succesive suferite de-a lungul timpului, Shalimar a rămas unic prin frumusețea sa și prin misterul pe care îl răspândește în jurul persoanei care îl poartă. Această îngemănare perfectă a esențelor, creație a lui Jaques Guerlain apărută în anul 1925 și aflat pe piață și astăzi, a reprezentat rodul unei munci de creație ce s-a întins pe parcursul a peste zece ani. Cu toate poveștile și impresiile legate de el, este un parfum atât de distinct încât multora pur și simplu nu le place. Unii îl consideră învechit, prea greu, depășit, „băbesc”, mai ales dacă aceste impresii vin din partea celor foarte tineri. Alții văd în el ceva unic, distins și distinct, o evadare din trendurile olfactive actuale, dulci și alunecoase, trase parcă la indigo, așa cum sunt notele foarte des folosite în parfumeria „mainstream” a zilelor noastre, adică produsele pe care le vedem în toate galeriile comerciale și care se vând în ritm amețitor. 

Ca orice invenție de marcă, legenda spune că ideea de bază care a dus la nașterea acestui parfum a apărut din greșeală. În 1889, Aimé Guerlain, fiul părintelui fondator al casei –  Pierre Pascal Guerlain – a creat parfumul Jicky – primul realizat prin folosirea unor elemente de sinteză (chimice). Mai târziu, o rudă a parfumierului a vărsat din curiozitate câteva picături de esență pură de vanilie într-o sticlă de Jicky şi astfel ar fi apărut prima bază a parfumului care avea să devină un nume de referință în arta parfumeriei – Shalimar. 

Taj Mahal – Agra, India

Povestea împărătesei Mumtaz Mahal, „izvorul” parfumului Shalimar

Creația lui Jaques Guerlain are ca punct de pornire povestea de dragoste dintre al cincilea împărat mogul, Shah Jahan și Mumtaz Mahal, prințesa persană musulmană. Împărăteasa a murit după nașterea celui de-al 14-lea copil, alături de soțul său, în timpul campaniei de zdrobire a rebeliunilor din Burhanpur. Înainte de ultima suflare Mumtaz l-a rugat pe împărat patru lucruri: să-i construiască un mormânt, să se recăsătorească, sa-și iubească fiii și să-i viziteze mormântul la aniversare. Șahul a pierdut la decesul soției sale nu numai o consoartă, ci și un abil și inteligent sfetnic politic. Așa a jurat împăratul că va construi un edificiu funerar mareț și fără egal în lume – astăzi unul dintre cele mai impresionante monumente funerare din lume, Taj Mahal, situat în Agra, India. Parfumul poartă numele Grădinilor Shalimar, construite de împăratul Shah Jahan în Lahore, Pakistan. Aceste grădini au fost locurile preferate și cele mai iubite ale prințesei Mumtaz Mahal. Povestea dragostei celor doi l-a inspirat pe Jacques Guerlain care a creat primul parfum oriental din industria parfumurilor, o esență magică a dragostei și un simbol al feminității delicate, care are la baza un amestec subtil de flori, vanilie şi note senzuale de ambră şi lemn. Fiind un parfum cu o anumită gravitate, dominat și de note unisex, poate fi purtat fără probleme și de către bărbații mai îndrăzneți – el se schimbă oricum în funcție de pielea purtătorului.

Sticlă Shalimar vintage, formă și apariție circa 1970 – cristal de Baccarat

Compoziția

Shalimar este compus din note de citrice lămâie, mandarină, bergamotă și esență cedru – notele de vârf care deschid parfumul; notele de mijloc, ce apar la aproximativ o oră după aplicare, sunt iasomie, trandafir, opoponax, boabe de tonka, iris, paciuli, iar notele de bază, ultimele și cele care durează cel mai mult sunt cele animalice, de civet, alături de mosc, vanilie, balsam din Peru și chihlimbar gri. Parfumul în varianta vintage, ce mai poate fi găsit pe site-urile comerciale străine, este cald și învăluitor, iar persistența edițiilor mai vechi este uluitoare. Reformulările  din ultimii ani nu l-au distrus complet, casa Guerlain reușind să păstreze cu destulă acuratețe mireasma acestui parfum, deși multe din ingredientele naturale au fost înlocuite cu cele de sinteză, conform noilor norme în vigoare, valabile firește în toată industria de profil.

Parfumul, deși este clasificat ca fiind unul de damă, este un parfum unisex prin vibrațiile ușor androgine pe care le emană în desfășurarea lui. Este un parfum matur, nepotrivit ținutelor casual, de zi, un parfum ce iese în evidență și se face remarcat mai ales seara, la ținute atent alese și evenimente aflate dincolo de rutina cotidiană.

Unde și când putem purta Shalimar

Desigur, locul, momentul și ținutele la care purtăm un parfum care ne place reprezintă alegeri personale, ce nu trebuie în mod necesar analizate sau criticate de cineva. Totuși, dacă se dorește respectarea unor norme elementare, care leagă armonios anumite compoziții de un moment al zilei dar mai ales de ținută și eveniment, trebuie știut că Shalimar este un parfum destul de pretențios, oarecum nepotrivit pe timpul zilei, mai ales în anotimpurile călduroase. La temperaturi ridicate poate deveni apăsător, la fel și într-un mediu care implică relații profesionale sau întâlniri oficiale pe timpul zilei. Shalimar este un parfum al după-amiezelor răcoroase și al serilor în care ne dorim să strălucim, să fim remarcați și să îi facem pe cei din jur să se întrebe ce parfum misterios purtăm. Nu îl veți întâlni foarte des purtat de tineri, nici prin Mall-uri ori pe la cinematografe, astfel încât, dacă vă doriți unicitate și o aură aristocratică, cu siguranță Shalimar reprezintă o alegere înțeleaptă, evident cu condiția ca acest parfum să vă placă mai ales în momentul în care se stabilizează pe piele. Parfumul debutează total diferit față de mirosul final astfel încât are nevoie de răbdare din partea purtătorului.

Nu este recomandat a fi purtat la ținute sport și trebuie testat neaparat înainte de a fi cumpărat. De asemenea, concluzia finală trebuie pusă doar după minimum o oră, atunci când parfumul începe să se așeze definitiv pe piele. Notele de debut pot fi percepute ca fiind agresive, ușor învechite, însă pe măsura trecerii timpului parfumul se transformă într-un nor luxuriant, oriental, în care vanilia, rășinile , în special balsamul de Peru și notele animalice, îl fac irezistibil.

Un amestec oriental care emană eleganță și mister

Shalimar este de la început și până la final o emblemă a luxului și eleganței dovedite în aproape un secol de existență. Cel mai vândut parfum al casei Guerlain – Shalimar – este totodată, alături de Chanel nr. 5, cel mai vândut parfum al tuturor timpurilor. Este parfumul care, în ciuda faptului că nu se încadrează absolut deloc în trendurile moderne, a obținut de fiecare dată în ultimele zeci de ani locul I în topul preferințelor femeilor și bărbaților din întreaga lume, obținând, inclusiv la ultima ediție a celui mai mare concurs în domeniu – Fifi Awards–  marele premiu. Din păcate, ambalajul iconic al parfumului – forma clasică a amforei cu capac ce imită safirul, a fost schimbată. Forma actuală a sticlei este diferită, mult mai simplă, dar chiar și așa rămâne și din acest punct de vedere o apariție remarcabilă. Este fabricat în diverse concentrații – apă de colonie, apă de toaletă, apă de parfum și extract, toate având în mod surprinzător nu doar concentrații ci și mirosuri ușor diferite.

Pentru iubitoarele dar și iubitorii de parfumuri fine, pe care nu le întâlnești frecvent, Shalimar este o alegere ce depășește simpla nevoie de a “mirosi frumos” ajungând în evoluția lui de-a lungul orelor pe un tărâm exclusivist, cald, învăluit în misterioasele nuanțe asemenea celor care se suprapun la apus pe zidurile legendarului Taj Mahal, templul iubirii eterne.

 

Leave a Comment