Valorificarea obiectelor de cult, un drept al bisericii

Producerea şi comercializarea obiectelor de cult este un atribut pe care şi-l arogă Biserica Ortodoxă. Aceasta stă cu ochii pe societăţile şi persoanele care încalcă legislaţia şi vând cruciuliţe, medalioane, icoane şi lumânări.

Sfantul Sinod Ortodox a solicitat tuturor centrelor eparhiale să-i depisteze şi să-i reclame la Garda Financiară pe cei care produc şi vând icoane şi cruci cu imaginea sfinţilor fără acordul reprezentanţilor Patriarhiei Române. Producerea şi valorificarea bunurilor de cult de către alte persoane fizice sau juridice decât cultele religioase se poate face doar cu autorizarea lor prealabilă. Această activitate este scutită de la impozitare. Prin Hotărârea 8.348 din 25 octombrie 2011, Sfântul Sinod a luat act de adresa 803809/21.09.2011 a Gărzii Financiare prin care se confirmă competenţa acesteia în ce priveşte aplicarea Legii 103/1992 şi se solicită sesizarea concretă privind încălcarea prevederilor legale în acest domeniu. Totodată, în aceeaşi hotărâre se mai menţionează că eparhiile vor identifica societăţile comerciale care încalcă prevederile acestei legi şi vor solicita intervenţia Gărzii Financiare şi a altor autorităţi cu atribuţii de control a agenţilor economici, informând Patriarhia Română atât despre demersul făcut, cât şi despre măsurile luate de autorităţi. Nu în cele din urmă, în acelaşi act se precizează că „Patriarhia Română prin Institutul Biblic şi de Misiune Ortodoxă este singura instituţie a Bisericii Ortodoxe Române care produce obiecte de cult, acestea fiind distribuite prin unităţile de cult”.
Cei ce se află-n treabă, scot bani din buzunar
Altfel spus, Garda Financiară este chemată să-i sancţioneze pe cei care produc obiecte de cult fără acordul bisericii. Strict vorbind, orice activitate privată neautorizată de Biserică, fie că vizează producerea şi comercializarea de bijuterii, artă plastică sau artizanat cu tematică religioasă, ori lumânări trebuie să dispară. Reprezentanţii clerului nu văd această „curăţare” a comerţului obiectelor de cult ca pe un monopol. Potrivit argumentelor susţinute în urmă cu ceva vreme de purtătorul de cuvânt al Episcopiei Sălajului părintele Gabriel Gârdan, normativele actuale, respectiv, Legea 103/1992, publicată în Monitorul Oficial 244/ 1 octombrie 1992, prevede că Biserica Ortodoxă Română şi celelalte culte religioase recunoscute în condiţiile legii au în exclusivitate dreptul de a produce şi valorifica obiecte de cult, cărţi de cult, teologice, sau cu conţinut bisericesc, necesare practicării cultului. În baza reglementărilor interne ale Sfântului Sinod, fiecare episcopie are libertatea de a stabili în ce condiţii se acordă aprobarea pentru producerea şi comercializarea obiectelor de cult. Comercializarea obiectelor produse de persoane fizice din afara bisericii se poate face de oricine dar numai după achitarea unei taxe la Episcopia Sălajului, care se calculează în funcţie de anumite criterii calitative şi cantitative. Reprezentantul Episcopiei Sălajului a mai spus că verificarea celor care produc ori comercializează aceste obiecte se face de către angajaţii Poliţiei, ai primăriilor şi ai Ministerului de Finanţe, iar Biserica nu face decât să-şi apere dreptul la producerea şi comercializarea acestor produse.

7 Thoughts to “Valorificarea obiectelor de cult, un drept al bisericii”

  1. Anonim

    de ce nu inpozitati si proprietatile bisericilor ca sint o sursa de imbogatire pentru preoti ei papa tot inclusiv banii oamenilor rusineeeeeeeeeeee lor

  2. ion

    Afaceristi nenorociti protejati de o administratie corupta. In iad veti ajunge nesatuilor.

  3. Biserica incotro?!

    Din lege rezulta una, din articol alta…
    Astfel, legea nu impune nicaieri monopolul expres si exclusiv al Bisercii Ortodoxe, facand vorbire si despre „celelalte culte religioase recunoscute”…
    Oricum ar fi, pare o cvasi-blasfemie sa „fiscalizezi” in felul asta ceea ce a intrat in „patrimoniul si constiinta colectiv” inca de acum peste 2000 de ani…
    Sa „confisti” in felul asta forma (geometrica, pana la urma) de cruce sau memoria lui IIsus Cristos pentru un „pumn de galbeni” e pe de-a intregul penibil…
    Este aplicat (prin adaptare) principiul lui Vespasian, potrivit caruia „banii nu au miros”…
    Insa, totul iti lasa un „gust amar”…

  4. Anonim

    sa pape tot calauzele oarbe si credinciosii sa moara de foame asta e gindirea lor

  5. Cornel

    Pe vremea lui Ceausescu au tacut malc mai marii bisericii ortodoxe la daramarea bisericilor iar acum tipa ca din gura de sarpe ca doar biserica sa castige din valorificarea obiectelor de cult…si ne mai miram ca diavolul si intunericul pune stapanire din ce in ce mai mult pe pamant .Le dau un sfat sa citeasca biblia …ce s-a intamplat cand Isus s-a dus in Ierusalim la sarbatoarea Pastelui si ce le-a facut negustorilor de la intrarea in templu.

  6. Isus

    De cand conduce BOR-ul Romania? Astia altceva nu au de lucru? Sigur in Biblie scrie si asta, sa se vanda icoane si cruci, da numa cu sigiliu lor, altfel pacatuim! Problema e ca sunt multi, foarte multi romani creduli, care isi cumpara mii de astfel de obiecte si preotii iar mai fac un ban de doi, ca nu le ajung restu! 18.500 de biserici si 250 de spitale in Romania ambele din bani publici! Draga biserica, mai ai dreptu sa zici ceva? Rusine! Ca nu asa va invata cartea aia de adormit copii, Biblia! Daca tot va laudati ca sunteti religia sfanta, macar respectati cartea aia pe care o tot cititi, demonstrati ca sunteti crestini ai secolului 21, nu de Ev Mediu!

  7. un credincios (inca)

    Prin asemeea dovezi de necredinta din partea Bisericii, ne departati si mai mult de credinta, sau, sper, numai de Biserica .
    Vedem in reprezentntii bisericii, doar niste sugative de bani si alte bunuri mteriale.
    Unde ni-s calugarii nostri, adevarati asceti, care traiau in pustiu si mancau muguri si coji de copaci, iar loc de odihna aveau iarba si perna – buturuga? Acum, „socializeaza” in manastiri care sunt in centrul orasului, sau, cel mai departe l marginea lui, si iese pe poarta cate o maicuta la volanul unui „gip”, alaturi este calugarul, iar in spate-cainele lup. Mai lipseste ceva din viata laica? Da: problemele iscate de saracie sau de societatea din care si noi simtim nevoia sa plecam de multe ori.

Leave a Comment