Daniel Mureşan
În cadrul conferintei literare Kissufim de la Iersusalim, din 19 noiembrie, Mirel Taloș a lansat un nou roman, “Undeva în Transilvania”. Romanul este inspirit de deportarea evreilor sălăjeni la Auschwitz in anul 1944, urmărind conviețuirea dintre români și evrei în două localități salajene, satul Jac și orașul Șimleu Silvaniei, de la sfârșitul anilor ’30 până în anul 1944. Romanul, pe care autorul îl caracterizează ca pe o docu-ficțiune, se bazează pe mărturii culese de autor de la urmaşii unor protagonişti, etnici români din satul Jac și orașul Șimleu Silvaniei, care au trăit acele evenimente dramatice. De asemenea, în partea a treia, care acoperă perioada de funcționare a ghettoului de lângă Șimleu Silvaniei, în care au fost strânşi evreii din judeţul Sălaj în luna mai a anului 1944, pentru a fi deportaţi la Auschwitz, romanul se bazează şi pe mărturiile tulburătoare cuprinse în cartea lui Oliver Lustig “Procesul ghettourilor din nordul Transilvaniei”.
Romanul “Undeva în Transilvania” se inspiră în întregime din fapte reale. Mirel Taloș reconstruiește, cu personaje memorabile, firescul conviețuirii dintre români și evrei în cele două localități sălăjene. Războiul și ocuparea Transilvaniei de Nord de către Ungaria bulversează o lume așezată și produce rupturi profunde, pe care autorul le descrie mai ales prin ochii unor copii. Prietenia dintre fetița româncă Măriuca și evreica Gittel este axul romanului, relația lor fiind permanent modelată de împrejurările istorice. În primăvara anului 1944, evreii din Sălaj sunt deportați la Auschwitz. Romanul prezintă desfășurarea acestei operațiuni ca pe o smulgere din rădăcini a acestei comunități. Sunt scene de un dramatism tulburător. Romanul este o frântură din istoria evreilor ardeleni, o istorie tragic împărtășită cu vecinii lor.
Romanul este prefațat de scriitorul și academicianul Nicolae Breban. Acesta se declară “impresionat de capacitatea literară a romancierului de a mișca masele și de a descrie siluete distincte, ce trăiesc și se mișcă într-un orizont extrem de turbulent, «scos din țâțâni», al istoriei contemporane. Mirel Taloș are meritul – rar, azi, într-o literatură a experimentului și a modelor importate sau inventate «ad-hoc», ce fug nu numai din realul prezent și din istoria recentă, morală, psihică sau evenimențială – de a înfrunta, în acest roman, o realitate pe care unii dintre noi, supraviețuitori ai coșmarului, indiferent de culoare politică, brună sau roșie, am traversat-o și o purtăm în ceea ce este memoria destinală.“
Reamintim că romanul de debut al lui Mirel Talos, “Colecționarul de nuduri”, a primit premiul pentru volum de debut al Uniunii Scriitorilor din România.