Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă din Zalău derulează, în această primăvară, un proiect educaţional destinat celor mai mici dintre elevi. Interesant, atractiv, dar şi foarte util şcolarilor, proiectul, intitulat „Poveştile bunicilor”, îşi propune susţinerea unei lecţii tematice în faţa elevilor, prin intermediulul cărora să-i familiarizeze pe aceştia cu patrimoniul etnografic şi să le vorbească despre importanţa cunoaşterii şi conservării patrimoniului. „Se va face referire la obiceiurile tradiţionale sălăjene şi conştientizarea rolului muzeului în comunitate şi în păstrarea vechilor tradiţii locale, precum şi rolul şcolii în formarea vocaţională a elevilor), dar şi realizarea unui caiet de desen ale cărui planşe vor provoca elevii să coloreze piese de etnografie din colecţia muzeului, colorarea fişelor se va face la orele de desen, sub supravegherea institutoarelor. De asemenea, copiii vor participa la activităţile muzeale cu componentă etnografică”, a explicat coordonatoarea proiectului, Camelia Burghele, cercetător ştiinţific în cadrul instituţiei. Printre colaboratorii Cameliei Burghele se numără cadrele didactice: Mihaela Urs, Florentina Ciunt şi Marilena Mocuţa.
Prima activitate prevăzută în proiect s-a derulat cu ocazia săptămânii „Şcoala Altfel”, când elevii au vizitat Galeria de Artă Ioan Sima, iar cercetătorul ştiinţific le-a vorbit despre sărbătoarea Paştilor, cu tot scenariul acesteia din satul tradiţional sălăjean. În aceste zile, urmează prezentarea cărţii de colorat şi susţinerea unei prelegeri de prezentare a proiectului în faţa elevilor de la Şcoala Gimnazială „Simion Bărnuţiu”. „Dacă elevii se vor arăta interesaţi de acest prim pas, atunci în anul următor ne propunem să ataşăm la fiecare din aceste fişe o poveste referitoare la piesa desenată, astfel încât să se ajungă la realizarea unei cărţi de poveşti, inspirată din universul casei bunicilor, ţintindu-se valorificarea patrimoniului cultural material şi imaterial specific satelor sălăjene, pe înţelesul copiilor”, a menţionat Camelia Burghele. Potrivit spuselor sale, textele vor fi gândite ca zece poveşti spuse de bunica şi se vor termina cu îndemnuri pentru copii să păstreze vii amintirile tradiţiilor populare, cu înţelegerea rolului instituţiei muzeale în conservarea şi expunerea pieselor, dar şi în valorificarea lor culturală de orice fel.