Motto: „Un profesor este cu atât mai apreciat/dorit de către elevi, cu cât, prin fiecare lecție, îi convinge de pragmatismul (utilitatea practică) a celor învățate.” (Octav Dângeanu)
Citind cartea „Vorbe la purtâtor…” a lui Ohara Donovetsky, mi-a venit în minte un clasic proverb- „Cine seamănă vânt, culege furtună.” Mi l-a readus în atenție îndeosebi finalul lucrării lingvistice menționate în prima frază a articolului. El se intitulează „În loc de încheiere. Cuvânt nou.” În începutul lui, autoarea (profesoară, lingvistă și scriitor) mărturisește: „Cel mai frumos dar pe care l-am primit vreodată de la elevii mei a fost un cuvânt”. Ohara Donovetsky a fost timp de mai mulți ani profesoară la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București. Într-una din ore, la o clasă a XI-a, formată din elevi „foarte inteligenți, sclipitori, carismatici etc. , dânsa a avut o mare și foarte plăcută surpriză: în numele colectivului, un elev din acea clasă i-a oferit un pachet, fără nici-o explicație. A desfăcut ambalajul. Înăuntru era „un document înrămat”, ca o cerere oficială. În ea erau trecute următoarele: „Către clasa a XI-a… din… Ca urmare a cererii dvs. din…, vă aducem la cunoștință următoarele: În onoarea și pentru implementarea acestui demers (Institutul de normare și reglare a limbii) a ales să introducă cuvântul OHARA în fondul lexical al limbii române. Astfel, începând cu următoarea ediție, între cuvintele << ohabnic și ohadmic >> se va găsi articolul: A ohara, oharez, vb.I. 1. A termina un subiect de teză în cinci minute. Fig. A administra lucrarea semestrială elevilor, deși, ca profesor nu îți dorești (…) IV. S.c.f. În expr. A o auzi pe ohara în ureche: a ști să scrii la bac în momentele de cumpănă. A întârzia la ohara: a inventa o poveste inedită despre o situație banală întâlnită în drumul spre școală, pentru educarea creativității… A da ohara note-a avea în lucrarea-eseu notele de subsol sau ghilimelele pentru idei împrumutate…”
Ce-a simțit destinatara darului? „A fost mai mult decât emoție. A fost bucurie că elevii mei au dovedit umor. A fost uluire că s-au gândit să inventeze un cuvânt. Că mi-am simțit bucuria de a fi cu ei în anii lor de școală, dar și dragostea pentru cuvintele de toate felurile. Că în glumă fiind spus, am ajuns substantiv comun…”
Impresionantul articol-concluzie al prețioasei lucrări lingvistice „Vorbe la purtător…” apărută în 2021 la Editura „Corint” se încheie astfel: „A fost și o mare fericire că am avut șansa să fi cunoscut astfel de adolescenți. Lor, înainte de toate, le-am dedicat această carte, călătorie subiectivă și pleziristă cu și printre expresii…”
Formula de încheiere a autoarei Ohara Donovetsky adresată elevilor dânsei o adresez și eu tuturor celor cu „drag de cuvânt”, cum cred că sunt și cititorii „Liderului Presei Sălăjene”: „Să aveți drum deschis, stele norocoase și toate vorbele la voi!”
Mă întreb și întreb: unde includem „fapta”, „îndrăzneala” acestor elevi-în rândul actelor coruptibile? Practic, acești elevi demonstrează cum îi putem scuti pe profesori să nu fie puși în situația de a îngroșa numărul corupților din această țară. Pentru un astfel de cadou, care profesor n-ar dori să fie catalogat drept corupt. Este o „corupție” ce înnobilează!
Profesoara Ohara Donovetsky a „cules” ce-a semănat în orele de limba română-logică, originalitate, gândirea pe cont propriu, îndrăzneala, imaginația, deci creativitatea, altfel spus-ce înseamnă a merge în viață pe picioare proprii. Este ceea ce așteaptă elevii de la dascălii lor să-i învețe!
Cartea „Vorbe la purtător…” este o „lecție deschisă” despre felul în care omul de la catedră poate cultiva la elevi virtuțile enumerate mai sus. Încă o dată îi dau dreptate și lui Leonardo da Vinci -„Cine seamănă virtute, culege onoare”, dar și celor care spun că „omul se poate întrupa cu adevărat prin faptele sale.
prof. Octavian Guțu
Minunat articol! Felicitări doamnei profesor!
Aștept Conic! Până vine, ne delectăm cu articolul profesorului G. O.
Fără indoială, articolul e o desfătare! Ca ,,simplu cetatean ,, cu drept la o modestă opinie, ( scuze pentru folosirea, uneori, neadecvată a semnelor de punctuatie), zic: ,,Ohara,, , ca substantiv, mi- e greu sa-l consider ,,comun,,. Poate fi considerat, fără echivoc, un cuvânt ce innobilează profesia de dascăl, il singularizează pe acesta. ,,Ohara,, e o formatoare! De ce? Eu inteleg că profesorul adevărat nu e neapărat cel consacrat prin vreo diplomă. Cred că nu e omul care are toate răspunsurile la orice oră din zi sau noapte, ( ceea ce ar fi si imposibil). Cred că e Omul care te poate invăta cum să inveti, unde si cum să cauti răspunsuri, si, mai ales, e Omul căruia nu-i este rusine să invete impreună cu tine! Are dreptate profesorul O.G. când afirmă ca Doamna Ohara a cules ce-a semănat! E adevărat, insa, că depinde si de ,,ogor,,!