Distribuitorul de energie electrică în raza căruia te afli trebuie să te despăgubească cu suma reprezentând valoarea aparatului electrocasnic (numit în termeni tehnici receptor) distrus de o eventuală suprasarcină apărută din vina lui, potrivit Legii Energiei Electrice din 2012.
Mulţi dintre noi am fost puşi cel puţin o dată, în situaţia neplăcută de a constata că am rămas într-o secundă, fără un obiect electrocasnic de valoare,din cauza unei defecţiuni electrice apărute fără vina noastră, mai precis o suprasarcină electrică survenită pe reţea. Fie că e vorba de un televizor, maşină de spălat, computer sau laptop, suprasarcina poate să ne distrugă iremediabil aparatul electrocasnic, ca să nu mai adăugăm şi pericolul de incendiu, care în astfel de situaţii nu poate fi trecut cu vederea. Distribuitorul de energie de pe raza căreia se află clientul care ar putea reclama un astfel de incident, este cel care va trebui să ne despăgubească, achitându-ne contravaloarea obiectului electrocasnic distrus. Aceste proceduri au fost de multe ori controversate, nefiind niciodată clare astfel încât, dacă cineva păţeşte un astfel de necaz, să ştie clar cine răspunde şi cine îi dă banii pe un obiect electrocasnic care a „pocnit” din cauze de suprasarcină. Autoritatea Naţională de reglementare în domeniul Energiei Electrice a stabilit cadrul legal princ are orice păgubit îşi poate recupera banii pentru obiectul distrus. Chiar şi aşa, procedura rămâne una destul de obositoare.
Cere-ţi dreptul! Ai toate şansele să-ţi recuperezi banii în 30 de zile.
Primul lucru pe care trebuie să-l facem după ce constatăm paguba, este să ne reparăm obiectul electrocasnic defect. În primul rând trebuie să ne asigurăm că am păstrat documentele de achiziţionare, respectiv bonul fiscal sau factura.Trebuie să solictăm unei unităţi service să constate faptul că defecţiunea a fost cauza directă a supratensiunii din reţeaua electrică. Unitatea serivice ne poate repara bunul, caz în care putem solicita despăgubiri pentru contravaloarea reparaţiei, sau, aşa cum s eîntâmplă cel mai adesea, aparatul nu mai poate fi reparat aşa încât despăgubirile trebuie să cuprindă valoarea aparatului defectat. Ne vom adresa cu o cerere scrisă către distribuitorul de energie electrică, prin care solicităm despăgubirea, cerere la care vom ataşa concluzia scrisă a unităţii care a constatat defecţiunea, a efectuat reparaţia contra cost sau a constatat că obiectul nu mai poate fi recuperat, plus factura/bonul fiscal. Cererea de despăgubire trebuie să conţină numele titularului contractului de furnizare saudistribuţie, adresa locului de consum, datele de contact, data la care a avut loc evenimentul care a produs deteriorarea aparatului electrocasnic, valoarea aproximativă estimată a prejudiciului provocat prin deteriorarea aparatului electrocasnice, modalitatea de acordare a sumei stabilite pentru despăgubire, dacă se constată că sunt îndeplinite condiţiile de acordare a acestor despăgubiri. Operatorul va trimite în teren o echipă care să investigheze şi, eventual, să remedieze cauzele defecţiunii la domiciliul reclamantului. Termenul de soluţionare şi răspuns din partea operatorului către client este de 30 de zile de la data înregistrării cererii de despăgubire.
După ce toate condiţiile de acordare a despăgubirii au fost îndeplinite, plata către client se va face imediat, printr-o metodă agreată de părţi.
SDEE Zalău despăgubeşte clienţii afectaţi
Sucursala de Distribuţie a Energiei Electrice Zalău ne-a comunicat faptul că atunci când toate condiţiile sunt întrunite, iar defecţiunile se produc din vina exclusivă a sucursalei, plata despăgubirilor către clienţi se face fără probleme. „Operatorul de distribuţie poate plăti despăgubiri pentru producerea de daune materiale din culpa acestuia. Plata acestora se face la solicitarea justificată şi după ce la nivel de S.D.E.E. Zalău se formează o comisie de analiză pentru a stabili cauzele care au produs pagubele. Dacă pagubele sunt din vina operatorului de distribuţie, acesta va contacta consumatorii pentru a stabili conditiile de remediere. Solicitările pentru pagubele produse la consumatori se primesc la S.D.E.E. Zalău şi fiecare caz în parte este analizat, după care se comunică un raspuns solicitantului. De regula în situaţia în care apar deteriorări de receptoare electrocasnice datorită funcţionarii necorespunzatoare a reţelei electrice, este afectat un grup de consumatori ( bloc, scară, grup de case etc). Sesizările consumatorilor trebuie facute în termen de 5 zile de la data producerii evenimentului, aparatura defectă trebuie sa fie omologată şi nu construită artizanal, respectiv consumatorul sa aiba protecţii în conformitate cu prescripţiile tehnice aflate în vigoare” se arată în răspunsul SDEE Zalău trimis redacţiei.
Aşadar, legea ne protejează şi pe acest segment, şi e bine să ştim că atunci când întâmpinăm astfel de situaţii, chiar dacă procedura necesită câteva drumuri dar şi timp, ne putem recupera banii, indiferent cât de mare este valoarea produsului defectat din cauze care ţin de distribuitorul de energie electrică.
nu am stiut ca se pot recupera banii. super!
Am un frigider „FRAM”.Cred ca s-a defectat din cauza supratensiunii.Oare cine ma va dezpagubii pentru ea.Bunicu a dat un porc si vreo 20 de gaini ca s-o cumpere.Factura nu mai exista.Ce ne facem?Cei de la Electrica sa plateasca?Si cand vin si constata ca instalatia electrica l-a facut zugravul,atunci cine plateste?Nu sunt nici pro si nici contra Electrica dar in primul rand pe noi ne protejam atunci cand ne facem lucrari cu electricieni si cu materiale adecvate.Stiu caz cand la o firma s-au dus 4 calculatoare si s-a facut mare galagie cand la baza a fost un prelungitor de la Chinezi care a luat foc.Asta nu inseamna ca Electrica nu este niciodata vinovata,dar in primul rand noi suntem pentru ca nu ne protejam.Asta este parerea mea in calitate de broker de asigurari.