Un experiment vechi de 2.300 de ani va fi reconstituit în aceste zile de către elevii Colegiului Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian” Zalău. De asemenea, liceenii şi-au propus, dacă condiţiile meteo le vor permite, şi observarea eclipsei parţiale de Soare. Totul în cadrul unui proiect educațional interdisciplinar, ce se va desfăşura în perioada 19-20 martie, la unitatea liceală.
Potrivit coordonatorilor, Maria Pop, inspector şcolar general şi Mirel Matyas, profesor în cadrul Colegiului, este vorba despre un proiect-pilot, ce vizează dezvoltarea competențelor de învățare interdisciplinară prin metoda experimentului științific. Pentru prima dată, elevii vor fi puși în situația concretă de a realiza un experiment științific pe baza cunoștințelor acumulate la orele de matematică și fizică, dar și la alte discipline conexe, cum ar de exemplu, fi astronomia. „Grupe de elevi, vor fi instruiți din punct de vedere teoretic, cu privire la modul de realizare a <<Experimentului Eratostene>>, prin care se poate determina, folosind cunoștințe minime de matematică (geometrie și trigonometrie) circumferința Pământului. Elevii noștri vor colabora cu elevi din alte școli din Europa și din lume, pentru a corela datele obținute din realizarea experimentului”, au explicat profesorii unităţii de învăţământ.
Este vorba, de fapt, potrivit acestora, de o reeditare a celebrului experiment prin care, matematicianul și astronomul grec Eratostene din Cyrene (cca 276 – 194 î.Hr) a reușit pentru prima dată în istoria umanității să calculeze, cu o bună aproximație, circumferința Pământului. Practic, Eratostene a observat că în ziua echinocțiului de primăvară (momentul astronomic când ziua este egală cu noaptea), la amiază, Soarele nu lasă umbre în localitatea Syenne (azi Assuan) din Egiptul antic. Soarele se reflectă în apa dintr-un puț. În același moment al zilei și în aceeași dată, în Alexandria – oraș situat aproximativ pe același meridian (diferența de aproximativ 2 grade fiind neglijabilă), Soarele lasă o umbră ce reprezintă aproximativ 1/50 din circumferința unui cerc. Aceasta corespunde unui unghi la centru de 7 grade și 12 minute. Cunoscând distanța dintre cele două localități, pe baza unui calcul matematic simplu, Eratostene a determinat circumferința Pământului ca fiind de aproximativ 39.690 km.
„Proiectul nostru își propune să reconstituie acest experiment, în preajma zilei de 21 martie – ziua Echinocțiului de Primăvară. Practic, grupe de elevi având la îndemână materiale simple confecționate de ei (băț cu lungimea de 1 metru, riglă gradată, fir cu plumb, ruletă, calculator științific etc) vor măsura umbra lăsată de băț la orele 12 în ziua de 20 martie 2015. Datele obținute de ei, vor fi introduse pe platforma proiectului, unde vor fi corelate cu datele elevilor din orașe aflate în alte țări participante la proiect, situate aproximativ pe același meridian cu școala noastră (la înscriere au fost introduse coordonatele geografice obținute prin GPS)”, au mai precizat coordonatorii proiectului.
Proiectul este inițiat și găzduit de platforma ERATOSTHENES EXPERIMENT (http://eratosthenes.ea.gr/en), unde sunt oferite toate detaliile tehnice necesare efectuării experimentului. De asemenea, sunt oferite multe alte resurse educaționale ce pot fi folosite la diverse ore din curriculumul școlar. La ediția de anul trecut a proiectului au participat 350 de școli din 37 de țări.
Coincidența fericită, în acest an, în 20 martie va avea loc o eclipsă de soare, în România va fi o sclipsă parțială de soare, în timp ce în nordul Oceanului Atlantic acesta va fi una totală). Profitând de acest eveniment astronomic destul de rar (precedenta eclipsă de soare având loc în 1999, iar următoarea abia în 2022), elevii de la API vor realiza și observații și fotografii ale eclipsei. Cu o zi înainte însă, în 19 martie, va avea loc o lecție interdisciplinară (matematică – fizică) ținută de profesorii Mirel Matyas și Mariana Banto, prin care elevilor le vor fi predate într-un mod interactiv elemente de geometrie și trigonometrie necesare efectuării Experimentului Eratostene, dar și informații de astronomie privind producerea eclipselor, asigurarea unui instructaj privind protejarea elevilor în timpul observării eclipselor de soare.