Florin Negoiţă
Fie că noi sau o persoană apropiată dorim să solicităm un certificat de stare civilă – pentru prima dată sau a unuia nou – avem nevoie de câteva informaţii concrete, menite să ne uşureze această operaţiune, considerată de multe ori obositoare şi stresantă. Potrivit informaţiilor obţinute de la reprezentanţii Compartimentului de Stare Civilă – Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Sălaj, Certificatele de stare civilă (naştere, căsătorie sau deces) se eliberează din oficiu ca urmare a înregistrării actelor, persoanelor îndreptăţite sau ulterior la cererea titularului, părţilor, membrilor familiei – pentru deces – sau persoanelor împuternicite cu procură specială, în baza actelor de stare civilă existente la Compartimentul de Stare Civilă din cadrul primăriei sau Serviciului Public Comunitar Local care a înregistrat actul. În caz de pierdere, furt sau distrugere a certificatului de stare civilă, persoanei îndreptăţite i se eliberează, la cerere, un nou certificat. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de stare civilă poate fi sancţionată cu amendă contravenţională, care, potrivit legii este cuprinsă între 100 şi 200 de lei.
Pentru obţinerea unui certificat, solicitantul trebuie să se prezinte cu următoarele documente, după caz: buletin de identitate/carte de identitate/carte provizorie de identitate a titularului sau paşaportul cetăţeanului român cu domiciliul în străinătate, aflate în termenele de valabilitate; procura specială însoţită de actul de identitate al persoanei împuternicite (în cazul în care este dată la un notar public din străinătate, aceasta trebuie să urmeze procedurile privind recunoaşterea documentelor străine, în funcţie de ţara de provenienţă); dovada achitării taxei de timbru în valoare de 2 lei, la casieria primăriei; cerere tip (care se poate obţine on-line sau în format tipizat, la locul solicitării).
Certificatul de naştere se eliberează titularului actului sau persoanei împuternicite cu procură specială, pentru persoanele de peste 18 ani posesoare de acte de identitate. Minorii în vârstă de peste 14 ani care au act de identitate, solicită şi primesc certificate de naştere în nume propriu ori prin împuternicit cu procură specială, iar cei care nu au avut niciodată act de identitate, solicită eliberarea certificatului de naştere în nume propriu, asistaţi de unul din părinţi sau de tutore, care semnează cererea.
Certificatul de căsătorie se eliberează unuia dintre soţi sau, la cerere, ambilor soţi. Pentru soţul supravieţuitor sau, în caz de divorţ, pentru motive întemeiate, se pot elibera certificate de căsătorie cu menţiunile corespunzătoare.
Certificatul de deces se eliberează membrilor familiei sau altor persoane îndreptăţite, în baza certificatului constatator emis de medicul care a constatat decesul.
Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate precum şi cetăţenilor străini ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în ţară şi au paşaportul românesc pierdut/furat/deteriorat li se eliberează certificate pe baza documentului valabil eliberat de autorităţile străine.
Cetăţenii români care deţin certificate eliberate de autorităţile străine, pot obţine certificate de stare civilă române doar după înscrierea lor la una dintre misiunile diplomatice ale României în străinătate sau după transcrierea acestora în România, la primăria locului de domiciliu sau cea a ultimului domiciliu, pentru cei care nu-l mai au în ţară.
Cea mai apreciata oferta de lucru! Opriti-va aici, pentru ca veti gasi mereu si mereu aceasta oferta de lucru! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Se lucreaza part-time (in timpul liber) sau full-time, la alegere. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul ”Info” la adresa de email: paulboghiu@yahoo.com