Taxa auto are rolul de a scoate peri albi celor care se incumeta sa-si cumpere o masina second hand, mai nou chiar si cu zero kilometri. Acest lucru se intampla pentru faptul ca in tara domneste inca birocratia, care trebuie urmata cu pasi marunti, incepand cu intocmirea actelor la dosar si pana la achitarea taxelor de tot felul la diferite institutii. Pana la urma, toate acestea nu fac decat sa aglomereze munca lucratorilor din sistemul bugetar, in unele situatii, fara niciun rost, cum este cazul functionarilor publici de la finante.
In prezent, mii de salajeni care au achitat statului sume de ordinul miilor, chiar zecilor de mii, se adreseaza instantelor de judecata pentru a-si recupera banii, dupa ce taxa a fost declarata contrara normelor europene. Dupa goana pentru intocmirea actelor si deciziilor de plata la finante, pana la achitarea sumelor uriase in contul acestei taxe, contribuabilul are dreptul sa isi ceara banii inapoi. Se prezinta astfel la un birou de avocatura, unde proprietarul masinii mai plateste un onorariu pentru intocmirea documentatiei la dosar. Nici in acest stadiu, bugetarii de la finante nu au scapat de semnat acte. Dupa intocmirea si depunerea cererii de restituire a taxei achitate, functionarii publici vor trebui sa intocmeasca un raspuns care va fi, fara doar si poate, negativ. Cu solicitarea respinsa in scris, respectivul are deja primul document necesar pentru darea in judecata a statului roman.
Povestea continua cateva luni bune, in care dosarul ajunge pe mana judecatorilor salajeni, apoi cu recursul declarat fie de reclamant, fie de parat. Doar ca, intr-un final, majoritatea proprietarilor de masini ajung sa-si recupereze aceasta taxa achitata pentru inmatricularea autovehiculelor. Solutia pronuntata de judecatori ajunge in mainile proprietarului care, mai apoi, trebuie sa se prezinte din nou in fata functionarilor publici de la finante pentru ridicarea miilor sau zecilor de mii, dupa caz, achitate cu cateva luni mai inainte. Cu atat mai mult, statul va trebui sa restituie nu doar suma platita la acea data de contribuabil, dar si dobanda legala de la depunerea cererii de restituire si pana pronuntarea sentintei judecatoresti.
Statul poate fi vazut, astfel, ca o institutie bancara de proportii. Proprietarii de autovehicule care-si fac curaj sa-si ceara in instanta drepturile sunt clientii care au un depozit bancar, pentru care primesc si dobanda aferenta. Nu-i de mirare ca, in continuare, controversata taxa pentru inscrierea in circulatie a autovehiculelor pe drumurile publice aduna nenumarate dosare pe rolul instantelor de judecata.
Cu toate aceasta, desi in teorie ar insemna o pierdere financiara din vistieria statului roman, in practica, incaseaza sume uriase de la proprietarii de autovehicule. Multe persoane nu mai solicita restituirea acestei taxe, evitand fuga istovitoare de la un ghiseu la altul, pe parcursul mai multor luni. Cert este ca este o miscare la 360 de grade cu aceasta taxa de prima inmatriculare, de poluare, de emisii poluante provenite de la autovehicule sau cum va mai fi denumita in viitor.