Responsabilitate de moment

Slaba prezenta la vot la primul scrutin uninominal poate afecta responsabilitatea celor alesi, chiar daca acestia nu recunosc acest lucru in ruptul capului. Noul Parlament, cu un continut dezamagitor pentru cel putin un roman – presedintele Traian Basescu, care a afirmat acest lucru public – va intra in functiune pana la Craciun. Daca pana acum am avut un Guvern minoritar, de acum inainte vom avea un Parlament minoritar, dat fiind ca el are sustinerea a 40 la suta dintre romani si se bazeaza pe indiferenta celorlalte 60 de procente.

Criza de legitimitate caracterizeaza acest nou legislativ inca dinainte ca membrii sai sa depuna juramantul, cu toate ca densitatea alesilor a ramas la fel de mare ca si in vechea legislatura. In schimb, beneficiul celor care i-au trimis acolo este, cel putin teoretic, mai consistent decat in legislaturile trecute. Daca, in timpul campaniei, pericolul de inlocuire a primarilor si consilierilor locali cu promisiuni era omniprezent, odata cu inceperea noului mandat el va tinde spre zero, atat pentru faptul ca alesii si puterea locala nu se subordoneaza unii altora, dar si pentru ca e de asteptat ca legatura dintre locuitorii colegiului si reprezentantul lor in legislativ sa se subtieze simtitor. Asta nu mai tine de criza de legitimitate, ci de obrazul fiecarui parlamentar. Un colegiu electoral pentru Camera Deputatilor numara aproximativ 50.000 de locuitori.

In conditiile unei prezente medii la vot de 40 la suta, inseamna ca la urne au ajuns cam 20-23 de mii de salajeni cu drept de vot, dintre care o treime au decis castigatorul. De fapt, este cea mai des intalnita situatie in cazul viitorilor deputati. Insa, acesti parlamentari vor fi obligati sa-i reprezinte, in egala masura, atat pe cei care au tinut la alegeri cu adversarii politici, cat si pe acei care au preferat sa nu voteze. Suma acestei responsabilitati se va vedea abia peste patru ani, cand oamenii vor tine cont de ceea ce li s-a intamplat bun sau, mai degraba, rau si vor vota pentru continuitate, sau, in cel mai fericit caz, pentru altcineva. A treia posibilitate este ingrosarea randurilor absentilor la vot.

Pe de alta parte, schimbarea alesilor pe parcurs este, de asemenea, o procedura mai mult teoretica. La noi, din pacate, nu s-a vazut inca un ales local destituit din functie in urma unei initiative civice. Cu atat mai putin vom avea onoarea sa asistam la o revolutie locala, menita sa inlocuiasca un primar, un deputat ori un senator acuzat ca nu si-a respectat angajamentele luate in fata comunitatii care l-a ales. Consecinta imediata este ca responsabilitatea va ramane o calitate oarecum relativa a parlamentarului, iar oamenii ii vor judeca la comun pentru cine stie ce lege ori declaratie idioata. Pacat. Nu toti sunt la fel, insa tot parlamentari sunt…

Leave a Comment