Deputatul Lucian Bode, presedintele PD-L Salaj, la „Rotisorul politic”: „Pentru prima data in ultimii 20 de ani, in an electoral, bugetul de stat nu este un buget electoral”

Un nou client la emisiunea „Rotisorul politic” de la Radio Transilvania Zalau, o emisiune realizata in parteneriat cu Magazin Salajean si Transilvania – TV. ro: deputatul Lucian Bode, presedintele PD-L Salaj. Ca de obicei, in aceasta pagina va ofer cateva fragmente, editate, din dialogul purtat cu interlocutorul mentionat.

„Cat de frumos poate sa fie aici la Zalau”

Rep.: Sfarsit de an agitat. Asumari, motiuni, Matusa Tamara…

Lucian Bode: Asa este. Din punct de vedere al miscarilor, daca vreti sa spun asa, politice de la Bucuresti. Vreau sa va spun ca la nivelul judetului Salaj, sfarsitul de an ne gaseste asa cum trebuie sa ii gaseasca pe toti crestinii, colindand, asteptand sfintele sarbatori ale Craciunului, Anul Nou. Chiar azi ma gandeam, cumva poate si la intrebarea dvs., am participat in urma cu cateva ore la un spectacol de colinde oferit de copiii aflati in plasament maternal. La nivelul judetului Salaj sunt aproximativ 200 de asemenea copii, in tot judetul, si Directia Judeteana de Asistenta Sociala, impreuna cu noi, cu Fundatia „ProDemos”, al carei membru fondator sunt, au organizat pentru ei si pentru asistentii maternali, in sala mare a Primariei, un spectacol de colinde. Sigur, a venit si Mosul la acesti copii extraordinari si ma gandeam cata agitatie era ieri la Bucuresti, in urma cu 24 de ore, si cat de frumos poate sa fie aici la Zalau. In general, in tot judetul nostru si in Ardeal in special. Asa ca agitatia, cum spuneti dvs., exista, dar pe scena politica la nivel national. Aici lucrurile sunt foarte, foarte bine asezate, asteptam sfintele sarbatori ale Craciunului.

Daca doriti sa comentam un pic…

„Ne place, nu ne place, este un buget de austeritate”

Rep.: Sa incepem cu bugetul, e cel mai important, destul de probabil…

L.B.: Sigur, au fost foarte multe dezbateri pe marginea proiectului de buget, pe care am reusit sa-l adoptam in sedinta de ieri (15 decembrie 2011 – n.r.), cu 239 de voturi pentru si 168 de voturi impotriva. As spune – desi ii deranjeaza foarte mult pe liderii USL aceste cuvinte pe care noi le folosim, dar sunt cuvinte care sunt pe buzele tuturor liderilor politici responsabili din intreaga Uniune Europeana, nu numai din Romania – ne place, nu ne place, ca este un buget de austeritate. Pana la urma, cred ca prudenta cu care a fost construit acest buget va duce Romania la sfarsitul anului 2012 acolo unde ne dorim cu totii, acolo unde a fost dusa tot prin prudenta si chibzuinta si in acest an, si anume la o Romanie a echilibrului. Si, daca vreti, pentru prima data in ultimii 20 de ani, in an electoral, bugetul de stat nu este un buget electoral, este non – electoral. Ati vazut cifrele in care ne incadram, deficit maxim 1,9 la suta, cresterea procentului din PIB alocat investitiilor. Pana la urma, ceea ce s-a intamplat la ultima intalnire a liderilor europeni nu face altceva decat sa certifice, intr-un fel, deciziile pe care Guvernul Boc si Romania le-au luat in 2010.

„Sunt semnale ca veniturile romanilor ar putea fi majorate

in anul 2012”

Rep.: Desigur, nu intram acum in toate deciziile bugetului. Sunt aproape convins ca multi dintre ascultatorii nostri au vazut relatarile din mass-media nationale. Intrebarea e directa: romanii o vor duce mai bine in anul care vine sau nu?

L.B.: Sigur ca orice om politic responsabil, care sustine un guvern, si aici ma refer la oamenii politici din PDL si din coalitia la guvernare, isi doreste ca romanii sa o duca mai bine in 2012. In primul rand, sunt semnale ca veniturile romanilor ar putea fi majorate in anul 2012. Am inceput cu decizia din aceasta saptamana a Guvernului, prin care am majorat salariul minim de la 670 la 700 de lei. Efortul bugetar la nivel national nu este unul de neglijat. Sunt peste 50 de milioane de lei pe care Guvernul trebuie sa-i identifice. Sunt convins ca dupa prima evaluare pe care o va face FMI, Comisia Europeana, Banca Mondiala, dupa primul trimestru din 2012, daca noi vom reusit sa ne incadram in tintele pe care ni le-am propus, sunt convins ca exista aceasta posibilitate, ca romanii sa o duca mai bine si din aceasta perspectiva, a majorarii salariilor si a pensiilor. Pentru ca, pana la urma, nu numai acesta este singurul element prin care putem cuantifica daca romanii o duc sau nu mai bine, si anume daca le-au crescut veniturile, sunt si alte elemente indirecte pe care Guvernul le are ca si tinta, care vor duce la ceea ce spuneti dvs., ca romanii sa o duca mai bine in 2012.

Rep.: Aceasta este asteptarea principala…

L.B.: Categoric. De aceea am si accentuat aceasta componenta, a veniturilor si a cresterii puterii de cumparare, dar si investitiile mari care se fac si se deruleaza la nivel national vor duce la o dezvoltare a economiei pe orizontala, crearea de locuri de munca, ceea ce inseamna automat mai multi bani in buzunarul romanilor.

„Comasarea alegerilor, din punctul nostru de vedere, este perfect justificata, atat politic, cat economic, cat si social”

Rep.: Un alt subiect, dezbatut si de noi la aceasta emisiune, si care, in sfarsit, s-a materializat prin asumarea raspunderii Guvernului, si anume comasarea alegerilor de anul viitor. Daca veti trece de acest hop, si banuiesc ca veti trece, anul viitor alegerile locale si cele parlamentare vor avea loc la aceeasi data, probabil in luna noiembrie.

L.B.: Asa este. As vrea sa nu scapam din vedere ambele actiuni ale Guvernului, de asumare a raspunderii nu numai pe comasarea alegerilor, ci si pe procedura de numire a judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie. S-a discutat foarte putin de acest subiect si as vrea sa-mi permiteti sa spun doua cuvinte despre acest lucru, pentru ca vedem atatea dezbateri publice cu decizii, trebuie sa recunoastem, controversate, de multe ori, ale instantelor, ultima, pe care ati amintit-o in deschiderea emisiunii, cea legata de dosarului deputatului Adrian Nastase, fost prim-ministru…

Rep.: Un subiect despre care discutam de ani de zile…

L.B.: De sapte ani. Ei, numirea judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie va urma, odata ce se va finaliza procedura cu motiunea de cenzura, care sigur va fi respinsa, va da posibilitatea ca acesti judecatori sa fie numiti printr-un proces extrem, extrem de transparent. (…)

Rep.: Nu este vorba despre niciun fel de politizare?

L.B.: Exclus. Daca in cele trei etape, trei probe gasim o implicare a politicului in favorizarea unora sau altora, oricine poate sa o spuna. Sunt convins ca romanii vor vedea ca nu facem altceva decat sa transparentizam mai mult acest proces de numire a judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Sa revin la prima tema, cea care a fost dezbatuta atat de mult in spatiul public. Comasarea alegerilor, din punctul nostru de vedere, este perfect justificata, atat politic, cat si economic, cat si social. Suntem cu totii de acord ca anul 2012 nu este un an obisnuit. Este un an cu implicatii economice majore, un an in care nu am voie sa ne irosim in lupte permanente pentru putere, pentru puterea centrala, pentru puterea locala. In mod real, opozitia nu ar avea motive sa protesteze, pentru ca regulile alegerilor viitoare vor fi identice pentru toti competitorii. Adevarata nemultumire a opozitiei este ca nu vor putea bloca tot anul 2012 cu teme electorale. Pentru ca alegerile, sa spun, fiind la termen, in iunie, campania ar demara imediat dupa Sarbatori, cu desemnarea candidatilor, cu tot ce inseamna acest lucru, nu numai cu cele 30 de zile, cu siguranta ar incepe din ianuarie – februarie si nu am termina bine alegerile locale si am trece la campania pentru alegerile generale, care ar trebui sa se organizeze in noiembrie. Asadar, decizia noastra de a organiza alegerile, probabil pe 25 noiembrie 2012, comasat, alegeri locale cu alegeri parlamentare, este una corecta si sunt convins ca vor avea o si mai mare legitimitate aceste alegeri printr-o prezenta, cred eu, ridicata, mult peste procentul pe care l-am inregistrat la alegerile din 2008, si anume in jur de 40 la suta. Sunt convins ca prezenta la vot va fi de peste 50 la suta, stiut fiind faptul ca in cazul alegerilor locale, cetatenii se mobilizeaza mai bine in desemnarea candidatilor, avand un palier mai mare….

Rep.: Ce v-a determinat de fapt? Banuiesc ca una dintre principalele cauze este legata de primari…

L.B.: Ati vazut, nu am vorbit deloc de componenta economica.

Rep.: Stim, sunt reduceri…

L.B.: Sunt cele peste 20 de milioane de euro. Am spus foarte clar de ce vad din punct de vedere politic, al legitimitatii ca aceste alegeri sa fie organizate comasat.

Rep.: In ipoteza ca va fi o singura sectie de votare.

L.B.: In ipoteza ca va fi o singura sectie de votare. In proiectul cu care Guvernul a venit in fata Parlamentului, se spune foarte clar ca cu patru luni inainte de alegeri se vor delimita prin hotarare de Guvern colegiile uninominale. Toate aceste elemente tehnice vor fi lamurite, sa spun asa, cu patru luni inainte. Dar nu as merge la acel termen pana cand vom lamuri, si sper ca acest lucru sa se intample cat mai curand cu putinta, sper in ianuarie, subiectul revizuirii Constitutiei. Am vazut aceasta tema, care a facut si obiectul consultarilor intre presedinte si partidele parlamentare. Am vazut ca se degaja o, cum sa-i spun, o opinie agreata de toate fortele politice, ca acest lucru trebuie sa se intample, revizuirea si introducerea in Constitutie a deciziei luata la ultimul summit european, cu privire la cota de deficit si cota de imprumut pana la care o tara poate sa mearga, 0,5 la suta deficit structural, 60 la suta gradul de indatorare, se intrevede, asadar, un consens intre putere si opozitie pe tema modificarii Constitutiei si acest lucru trebuie sa-l facem cat mai urgent cu putinta. Sigur ca noi ne dorim, si vorbesc de PDL, sa amendam Constitutia odata cu cele doua teme pe care vrem sa le introducem, si cu rezultatul referendumului: parlament unicameral si numar de parlamentari maxim 300.

„Este putin probabil sa avem in toamna anului viitor alegeri pentru un parlament unicameral”

Rep.: Va trebuie o hotarare a Parlamentului…

L.B.: Ne trebuie o hotarare a Parlamentului, cu doua treimi.

Rep.: Pe care nu o veti obtine.

L.B.: Pe care, din ceea ce se vede in acest moment, nu o vom obtine. Nu exista consens decat pe cele doua subiecte: deficit si grad de indatorare. Noi incercam. Sigur, si aici e opinia mea personala, nu opinia PDL, revizuirea Constitutiei implica o hotarare a Parlamentului cu doua treimi, implica referendum validat cu peste 50 la suta prezenta la vot si implica o alta hotarare a Parlamentului, tot cu doua treimi, de validare a referendumului. Acest proces ar dura mai mult de trei – patru luni, asa ca este putin probabil sa avem in toamna anului viitor alegeri pentru un parlament unicameral si un numar de parlamentari de maxim 300. (…)

Leave a Comment