Cele 21 de primării sălăjene care înregistrau arierate – datorii mai vechi de 90 de zile – la finele lunii ianuarie vor beneficia de un ajutor financiar de la bugetul judeţean pentru a-şi onora o parte din aceste restanţe, a anunţat joi Tiberiu Marc, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Sălaj.
Potrivit spuselor sale, în 2013, administraţia judeţului va aloca în aceasă direcţie 984.000 de lei, 19 din cele 21 de primării îndatorate vor primi câte 55.000 de lei, cu menţiunea că în cazul celor cu arierate sub această sumă, diferenţa va fi folosită pentru dezvoltare. Poiana Blenchii se va alege cu 164.000 de lei, iar Treznea, cu 96.000 de lei, întrucât au venituri foarte mici, care nu acoperă cheltuielile de funcţionare ale primăriilor.
“Pentru fiecare primărie cu arierate am prevăzut în proiectul de buget sume de bani, care nu acoperă integral valoarea totală, dar care pot fi folosite în această direcţie şi care vor diminua partea de dezvoltare”, a explicat oficialul sălăjean. În cazul celor nu-şi vor putea onora 85 la sută din obligaţiile financiare până la finalul lunii în curs, Tiberiu Marc menţionează că banii datoraţi vor fi reţinuţi din sumele ce li se cuvin de la bugetul de stat. “Totuşi, această măsură nu va înlătura în totalitate cauzele care le-au adus în această situaţie”, a mai spus preşedintele Consilului Judeţean.
Trei primării au reuşit să ia credit din Trezorerie
“Nu există nicio situaţie în care arieratele primăriilor să se datoreze unor proiecte finanţate de CJ Sălaj. Arieratele au apărut fie pentru că administraţiile locale şi-au angajat cheltuieli fără să realizeze venituri, fie pentru că au angajat cheltuieli pentru proiecte finanşate din fondurile Guvernului – cum sunt cele pe Ordonanţa 7, pe HG 577 ori pe Ordonanţa 40, fie din cauza unor proiecte cu finanţare europeană unde s-au înregistrat întârzieri de plată”, a opinat Marc.
Acesta a ţinut să atragă atenţia primarilor care “încearcă să transfere responsabilitatea arieratelor către CJ” că greşesc. “Angajamentele noastre de la începutul anului 2012 au fost respectate, mai exact ne-am onorat partea de cofinanţare pentru proiectele pe care primăriile le aveau în derulare”.
Din totalul celor 21 de primării care aveau arierate la finalul lui ianuarie, doar trei au reuşit să acceseze credite în Trezoreria statului, susţine şeful CJ Sălaj. Este vorba despre Crasna, Meseşenii de Jos şi Sălăţig, care au împrumutat întreaga sumă pe care o aveau de achitat.
Marc vrea atribuţii de control pentru CJ
În opinia lui Marc, atribuţia de coordonare a consiliilor judeţene ar trebui înlocuită cu cea de control a modului în care se fundamentează bugetele locale, în condiţiile în care “acum, în România, nu există nicio instituţie a statului care să verifice bugetele autorităţilor publice locale. Direcţia de Finanţe nu verifică bugetele decât în zona de echilibrare, nu controlează dacă veniturile au fost corect evaluate. Curtea de Conturi face controale doar la încheierea exerciţiului financiar, iar Prefectura verifică doar legalitatea hotărârilor de aprobare a bugetelor. Ca urmare, dacă o primărie îşi majorează în mod artificial veniturile în buget, ca să creeze o sursă pentru viitoarele cheltuieli, aflăm de acest lucru abia când apar disfuncţii, adică în momentul când se opresc proiectele, când nu se mai fac plăţi ori când apar arieratele”.
Tiberiu Marc a făcut o astfel de propunere şi în cadrul ultimei şedinţe a Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, al cărui vicepreşedinte este.
Arieratele au explodat într-o lună
Potrivit situaţiei existente la finalul lunii ianuarie, din totalul celor 57 de comune sălăjene, 21 înregistrau arierate, valoarea datoriilor depăşind 4,5 milioane de lei. Printre comunele cu cele mai mari datorii la 31 ianuarie se numără Crasna – 1,19 milioane de lei, Poiana Blenchii – 750.000 de lei, Benesat – 381.000 de lei, Meseşenii de Jos – 368.000 de lei, Sărmăşag – 291.000 de lei, Treznea – 277.000 de lei şi Chieşd – 230.000 de lei. Volumul arieratelor a ajuns, însă, o lună mai târziu, la 6,63 milioane de lei.
Toate comunele care figurau, la 31 ianuarie, cu datorii mai vechi de 90 de zile, sunt obligate, prin lege, să le reducă volumul cu cel puţin 85 la sută, până la sfârşitul lunii martie, altfel Trezoreria le va limita plăţile care pot fi efectuate din contul acestora. Unităţile teritoriale ale Trezoreriei vor fi autorizate să nu opereze plăţi din conturile respectivelor comune, cu excepţia plăţilor pentru achitarea drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, pentru stingerea arieratelor, precum şi pentru achitarea cheltuielilor cu hrana persoanelor din instituţiile de asistenţă socială şi a celor din instituţiile de sănătate.
Foarte bine procedati domnule T.Marc, toate primariile trebue controlate si sa se vada cum îs cheltuie banii si unde se vad derapaje sa se intervina,sa nu se mai fure asa cum s-.au furat si la Gîrbou 670.000 ron,primarul nu stie nimic dar din ce si-a facut ce si-a facut ,atît el cît si casiera si mai sunt si altii cu ciupeli mai mici.Poate organele statului se vor sesiza si vor demonstra ca la furt au fost mai multi dar de picat a picat doar contabila ca asa a vrut fratele întru domnu -Sandor.