Comercializarea cauciurilor de iarnă reprezintă o afacere de succes pentru comercianţi, mai ales în condiţiile în care dotarea maşinilor cu anvelope adecvate sezonului rece a devenit obligatorie. Prin urmare, nu au întârziat să apară şi micile tertipuri prin care câştigul să fie ceva mai ridicat, chiar dacă nu se înscriu prevederilor legale în vigoare.
Pentru a proteja consumatorii, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au iniţiat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea anvelopelor noi fabricate după 1 iulie 2012. Neregulile nu au întâziat să iasă la lumină: unii comercianţi au fost prinşi că au pus în vânzare anvelope fără a specifica producătorul, fără a afişa preţul acestora, fără a preciza clar promoţiile la anvelopele de iarnă, precum şi multe alte abateri.
Potrivit unui comunicat de presă al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, acţiunea de control s-a desfăşurat la nivel naţional şi a vizat aproape 400 de operatori economici. În urma verificărilor, la 156 dintre aceştia s-au constatat abateri de la prevederile legale in vigoare, fiind depistate 3.188 de bucăţi de anvelope cu abateri, în valoare de 982.412 de lei.
Şi la nivelul judeţului nostru au fost constatate nereguli. Comercianţii sălăjeni au fost prinşi că au pus în vânzare anvelope fără a afişa preţurile şi tarifele în mod vizibil şi uşor de citit. De altfel, această abatere a fost constatată la majoritatea operatorilor economici din mai multe judeţe ale ţării.
Alte nereguli pentru care au fost aplicate sancţiuni se referă la: lipsa denumirii produsului şi adresei producătorului, afişarea unor informaţii netraduse în limba română, în cazul promotiilor lipsa precizării preţului vechi şi a datei de începere a perioadei în care se aplică preţul special, lipsa pe banda de rulare a autocolantului cu o etichetă indicând clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare şi valoarea măsurata a acestuia, precum şi clasa de aderenţă pe teren umed.
Urmare a deficientelor constatate, au fost oprite temporar de la comercializare 2.164 de anvelope noi, în valoare de 722.251 de lei, până la intrarea în legalitate, reprezentând aproape 68 la sută din totalul constatat cu abateri. De asemenea, au fost aplicate 203 sancţiuni contraventionale, dintre care 74 de amenzi în valoare de 220.000 de lei şi 129 de avertismente şi pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Sfaturi pentru consumatori
Etichetarea anvelopelor nou fabricate, şi anume după 1 iulie 2012, trebuie să conţină o serie de informaţii clare. Conform legislaţiei în vigoare, producătorul trebuie să pună pe banda de rulare a anvelopei un autocolant cu o etichetă indicând clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare şi valoarea măsurată a acestuia, precum şi clasa de aderenţă pe teren umed. Distribuitorul trebuie să pună la dispoziţia cumpărătorului un „autocolant”, eticheta indicând clasa de eficienţă a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare şi valoarea măsurată a acestuia, precum şi clasa de aderenţă pe teren umed. Furnizorii şi distribuitorii de vehicule sunt obligaţi să informeze consumatorii, prin informaţiile incluse cel puţin în materialele tehnice promoţionale, despre clasa de eficienţă a consumului de combustibil, despre clasa de zgomot exterior de rulare şi valoarea măsurată a acestuia şi despre clasa de aderenţă pe teren umed.
Pentru a nu fi înşelaţi, consumatorii sunt sfătuiţi să fie atenţia atunci când achiziţionează anvelope de iarnă. Astfel, la cele noi, anvelopele trebuie să conţină simbolul de iarnă „M+S”, „M.S” sau „M&S”, informaţia fiind inscripţionată cu litere pe peretele lateral (flancul) al anvelopei.
În cazul anvelopelor second-hand, acestea nu trebuie să prezinte tăieturi profunde, crăpături, deteriorări sau uzura neuniformă pronunţată. Adâncimea profilului principal, în zona centrală de ¾ din lăţimea benzii de rulare, trebuie să fie minim 2 milimetri pentru anvelope cu diametrul sub 20 inch (1 inch=25,4 mm; 20 inch=508 mm) sau minim 4 milimetri pentru anvelope cu diametrul peste 20 inch, atât pentru anvelopa de vară, cât şi pentru anvelopă de iarnă.
De asemenea, informaţiile de bază conţinute pe peretele lateral, respectiv pe flancul anvelopei referitoare la marcajele producătorului trebuie să fie vizibile. Acestea trebuie să indice: lăţimea secţiunii anvelopei în milimetri; construcţia anvelopei (R=radiala), caracteristici de iarnă (simbolul de iarnă); diametrul jantei în inch; data de fabricaţie (săptămâna, anul) şi denumirea comercială.
La cumpărarea anvelopelor, consumatorii trebuie să primească o garanţie de conformitate de minim 2 ani la anvelopele noi şi minim un an la anvelopele second-hand.