Autostrada Transilvania, un vis la care încă se lucrează mulți ani

Autostrada Transilvania, cea care va traversa și Sălajul, nu pare să aibă un termen de finalizare prea apropiat. Cel puțin pe raza județului, aici încă există porțiuni aflate în execuție. Mai mult, un altul și cel mai scump din țară de altfel, tronsonul Meseș, este singurul necontractat până la această dată. Contractul pentru acest lot de autostradă, ce include și tunelul Meseș, urmează să fie semnat până la sfârșitul lunii aprilie a acestui an.

De-a lungul timpului, lucrările pentru acest drum de mare viteză, început încă din anul 2003, s-au lovit de multe întârzieri și amânări. În sfârșit, pentru tronsonul Meseș al A3 urmează să fie semnat contractul, cu o valoare totală de peste 1,3 miliarde de euro. Pentru acest lot este prevăzută execuția tunelului Meseș, care ar fi cel mai lung tunel rutier din țară.

Autostrada Transilvania ar trebui să facă legătura pentru șoferi de la Mureș și până la Oradea. Acesta este un vis frumos, deoarece lucrările aflate la faza de execuție sau cea care nu a început încă, îi fac pe români să mai aștepte cel puțin șapte ani până să circule de drumul de mare viteză fără întreruperi.

Din cei 275 de km prevăzuți, între Târgu Mureș și Borș, județul Bihor, astăzi sunt dați în circulație doar 50% din aceștia. Legătura dintre reședința județului Mureș și localitatea Nădășelu din apropiere de Cluj-Napoca este porțiunea de 114 km dată spre folosință fără întreruperi. De altfel, în Sălaj, singurul segment pe care pot circula șoferii este cel dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău, un lot cu o lungime de 13,55 km.

Costuri uriașe pentru Poarta Sălajului-Nușfalău

Tronsonul ce face legătura dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, în care este cuprins și Tunelul Meseș, este o porțiune cu un cost semnificativ de mare. Estimările în acest sens ajung la suma de 1,35 de miliarde de euro. Cu atât mai mult, întreaga situație este dublată de nivelul ridicat al complexității lucrărilor. Pentru acest tronson sunt necesari 13 km de viaducte, pasaje și poduri.

Licitația a fost câștigată de asocierea turcilor de la Makyol – Ozaltin. Având în vedere gradul ridicat de complexitate pentru aceste lucrări, termenul de finalizare este departe. Doar pentru stadiul de proiectare sunt estimate 18 luni, iar pentru cel al lucrărilor alte 60 de luni. Astfel, la un calcul, sunt necesari cel puțin șase ani și jumătate până la finalizarea lucrărilor.

Cum arată lucrările pe celelalte segmente?

Deși tronsonul Meseș nu va fi circulat prea curând, celelalte segmente ce fac legătura de la Nădășelu spre Sălaj sunt în stadii avansate de execuție. Cele două secțiuni ale A3 din județ urmează să fie finalizate la sfârșitul acestui an. Finalizate prin Programul Național de Redresare și Reziliență, loturile Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poarta Sălajului sunt executate și vor fi terminate de o firmă românească. Potrivit CNAIR, ambele însumează o lungime de 42 de km și sunt construite de UMB, se află în stadii mari spre a fi finalizate. Stadiul fizic al lucrărilor pe lotul dintre Nădășelu și Zimbor este de peste 80%, iar celui dintre Zimbor și Poarta Sălajului depășește 65%.

Leave a Comment