Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia celor 9 milioane de şoferi din România, Parlamentului României şi Guvernului că ASF lucrează doar în beneficiul companiilor de asigurări!
La numai 3 luni de la schimbarea conducerii ASF, vedem că s-au schimbat doar oamenii, dar au rămas obiceiurile. În loc să-şi respecte scopul şi misiunea pentru care a fost creată – adică protejarea intereselor consumatorilor de asigurări -, ASF pregăteşte acum modificări legislative pentru a elimina până şi posibilitatea de a avea reduceri de preţ pentru poliţele RCA.
ASF a transmis un set de propuneri de modificare a stabilirii preţului poliţelor RCA. Iată cum vă vor afecta, dacă sunteţi şofer în România:
1. Dacă uitaţi să vă reînnioiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducererea de preţ) acumulat în decursul anilor. „Nerespectarea continuităţii obligaţiei de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile” – Art. 2, punctul 10, litera e.
Concret, dacă aţi reuşit să obtineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă.
2. Amenzile de circulaţie vă vor scădea bonsul acumulat în ultimii ani în care aţi condus fără accidente: sunt luate în considerare „contravenţiile şi sancţiunile aplicate de personalul Poliţiei Române privind încălcarea regulilor pentru circulaţia vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente”. Astfel, companiile de asigurări vor avea mână liberă să interpreteze în favoarea lor orice abatere a unui şofer şi să îi majoreze preţul la RCA prin pieredera bonusului la calculul preţului RCA.
Exemplu: o banală sancţiune pentru parcare într-un loc nepermis, atât de frecventă în Bucureşti, care în opinia firmei de asigurări poate duce la un risc de accidente, va da posibilitatea firmei de asigurări să vă fure Bonusul acumulat în ani de conducere prudentă.
Nu înţelegem cum Poliţia Română ar putea oferi accesul unor companii private la astfel de informaţii care pot întra în categoria datelor cu caracter personal. Astfel de informaţii vor fi accesate de nişte operatori economici care s-au dovedit în permanenţă a fi de rea credinţă şi abuzivi în relatia cu consumatorii captivi (RCA).
3. Dispare poliţa RCA valabilă o lună, iar noile perioade de asigurare ar fi de 3 luni, 6 luni sau 12 luni: „Contractul RCA se încheie pe o perioada de 3, 6 sau 12 luni, în funcţie de opţiunea asiguratului”. Practic, se restrâng opţiunile şoferilor de a cumpăra poliţe RCA pentru o lună, fără nicio explicaţie. Probabil că din dragoste pentru consumatori, ASF doreşte ca poliţele RCA să poată fi cumpărate doar în 3 variante, fără a tine cont de durata necesităţii reale a clientului, care în multe situaţii nu corespunde cu cele dorite de ASF şi piaţa de asigurări. Dar nu vedem nicăieri scris că asiguratorul nu va mai putea să facă oferte pentru poliţele pe 3 şi 6 luni identice la preţ sau şi mai mari decât cele pentru 12 luni.
4. „La încheierea contractului RCA, asiguratul permite asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare, şi furnizează informaţiile solicitate de asigurătorul RCA pentru evaluarea riscului şi calculul primei de asigurare inclusiv cu privire la istoricul sancţiunilor aplicate conducătorilor de vehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, potrivit art. 2 pct. 10 lit. c) şi f).” Practic, ASF le oferă cadrul legal firmelor de asigurări pentru a avea acces la datele cu caracter personal ale tuturor şoferilor.
Putem avea încredere în lacomele şi abuzivele firme de asigurări din România, care au mii de reclamaţii anual, care au zeci de mii de litigii cu consumatorii pe rolul instanţelor de judecată, care au fost sancţionaţi în urmă cu câţiva ani pentru înţelegeri de tip CARTEL pe piaţa RCA, că aceste informaţii vor fi folosite cu bună credinţă de aceştia pentru calculul unui preţ corect al RCA ului?
5. Asiguratul RCA îşi va putea suspenda valabilitatea poliţei RCA pentru o perioadă limitată de timp, doar dacă autovehiculul NU va staţiona în acea perioadă pe domeniul public, iar ASF şi companiile de asigurări solicită ca asiguratul RCA să fie sancţionat contravenţional dacă nu îşi ţine maşina în curte sau garaj pe toată această perioadă: „Pe toată durata suspendării efectelor contractului RCA, a înmatriculării vehiculului, asiguratul imobilizează vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public. Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (13) reprezintă încălcarea obligaţiilor de asigurare RCA şi se sancţionează contravenţional conform art. 37 alin. (9).” Adică, dacă nu aveţi garaj sau curte în care să vă păstraţi maşina pentru perioada în care vă suspendaţi asigurarea RCA, ASF şi firmele de asigurări vă vor amendaţi!
6. Cresc sancţiunile pentru şoferii care nu au RCA, astfel: La articolul 37, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(9) Prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. k) şi l) se sancţionează cu amendă după cum urmează: a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei; b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei; c) în cazul vehiculelor de transport marfă: (i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei; (ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei; (iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei; d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei”.
Deşi amenzile pentru şoferi cresc semnificativ, ASF nu a considerat oportun ca sancţiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puţin în mod similar. Şi mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, nu veţi plăti în 15 zile jumătate din cuatumul amenzii.
Autoritatea trebuie să fie trasă la răspundere, pentru modul evident în care favorizează asigurătorii, prin modificarea legislativă. Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii 132/2017 vor duce la creşterea preţurilor pentru poliţele RCA cu 30-40% ! Care va fi beneficiul asiguraţilor – aproape 9 miloane de plătitori captivi în legea 132/2017?” Toate aceste propuneri vin de la asigurători şi aceştia s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Le recunoaştem, pentru că le-am mai văzut. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus care oricum nu ni s-a dat absolut deloc în ultimii 7 ani”, a precizat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa.
www.bursa.ro
[…] posibilitatea de a avea reduceri de preţ pentru poliţele RCA. ASF… Articolul ASF le-a pregătit şoferilor un nou set de reguli care îi va arde rău la buzunar! apare prima dată în Magazin Sălăjean. Citeste mai […]
vin alegerile.Fiecare sa se gandeasca bine caci ce urmeaza e vai si amar.