Atunci când un grup de oameni lucrează împreună zi de zi, e aproape imposibil să nu se ivească și anumite conflicte. Privite în sens larg, conflictele pot încetini performanța, dar de multe ori pot naște noi idei. E o linie destul de fină aici.
E bine să vezi părțile pozitive în orice situație, inclusiv în ceea ce privește conflictele de la locul de muncă, dar atunci când acestea sunt repetitive, înseamnă că undeva există o problemă. Aici intervine liderul, cel care trebuie să gestioneze întreaga situație. Dacă participi la un curs de leadership cu Amalia Sterescu, vei învăța, printre multe altele, care sunt acele tactici cu ajutorul cărora poți calma spiritele, găsind o rezolvare chiar și acolo unde pare că totul se dărâmă în fața ta. Află, din rândurile următoare, de ce apar conflictele, dar și cum le poți gestiona cu succes.
De ce apar conflictele?
De regulă, cele mai frecvente conflicte au la bază lipsa de comunicare sau comunicarea slabă. Dacă informațiile lasă loc de interpretări, dacă nu sunt oferite la timp sau mesajele implică o serie lungă de ambiguități, oamenii tind să facă greșeli, iar greșelile conduc mai târziu către conflicte. Cu toate aceste, există mai multe motive pentru care apar aceste situații conflictuale la locul de muncă. Aici ne referim la:
- Diferențe de personalitate;
- Competiție;
- Diferențe de valori;
- Diferențe culturale;
- Inechitabilitate în sarcini și recompense;
- Stresul;
- Presiunea;
- Lipsa unui regulament intern;
- Alte conflicte interpersonale.
Cum gestionezi eficient situațiile conflictuale?
În practică, există diferite stiluri de leadership și tipuri de lideri, cu abordări și tactici ușor diferite. Cu toate acestea, există o serie de recomandări pe care le poate urma orice conducător care se confruntă cu o astfel de situație în cadrul echipei:
- Acceptă realitatea: Poate că acesta este sfatul pe care oricine ar trebui să-l urmeze, indiferent că vorbim de viața profesională sau de cea personală. Odată ce accepți că ceva se întâmplă, vei putea creiona mult mai ușor un plan de acțiune și, în mod evident, vei putea schimba situația. Din lipsă de timp, unii lideri nu consideră conflictele între angajați ca fiind importante. În schimb, realitatea este cu totul și cu totul diferită. Acceptă, pentru început, că se întâmplă și, mai apoi, acționează;
- Creează un cadru favorabil pentru discuție: Odată ce liderul acceptă situația, discuția poate să înceapă. E important ca la discuție să participe toți cei care sunt implicați în conflictul creat. Liderul trebuie să ofere fiecăruia șansa de a-și exprima punctul de vedere și în tot acest timp, să le inspire participanților la discuție nevoia de a se focusa pe imaginea de ansamblu și pe obiectivele comune;
- Ascultă și înțelege: Liderul este cel care trebuie să gestioneze conflictul. Acesta trebuie să asculte toate părerile și să le înțeleagă. Doar așa se pot lua decizii bine informate;
- Încurajează colaborarea: Partea cea mai grea vine atunci când liderul trebuie să îi încurajeze pe membrii echipei să găsească o rezolvare. Abordând această strategie, oamenii vor simți că părerile lor sunt ascultate, se vor simți implicați și chiar pot găsi soluții și noi idei pentru procesele de lucru;
- Impune autoritatea: Un lider trebuie să știe când să-și exercite autoritatea, când să fie prietenos și să creeze un moment de relaxare, dar și când să traseze limite și standarde.
- Urmărește progresul: În mod evident, liderul trebuie să urmărească progresul, să fie atent dacă soluțiile propuse au fost puse în aplicare.
Prin urmare, conflictele pot apărea din diferite motive. Și e normal să se întâmple așa. Ceea ce nu e normal e ca acestea să fie lăsate să afecteze productivitatea și rutina de la locul de muncă în fiecare zi. De aici și ideea că liderul trebuie să învețe să lucreze cu tot felul de emoții și personalități. Doar așa poate înțelege și poate propune soluții eficiente.
[…] Atunci când un grup de oameni lucrează împreună zi de zi, e aproape imposibil să nu se ivească și anumite conflicte. Privite în sens larg, conflictele pot încetini performanța, dar de multe ori pot naște noi idei. E o linie destul de fină aici. E bine să vezi părțile pozitive în orice situație, inclusiv în ceea ce privește conflictele de la locul de muncă, dar atunci când acestea sunt repetitive, înseamnă că undeva există o problemă. Aici intervine liderul, cel care trebuie să gestioneze întreaga situație. Dacă participi la un… Citeste mai mult […]