Dealul de la Vîrşolţ încurcă socotelile drumarilor

Dealul Vîrşolţului a pus drumarii în încurcătură, aceştia fiind nevoiţi să oprească lucrările de reabilitare pe o porţiune afectată de alunecările de teren. Specialiştii susţin că problemele vor fi rezolvate până în toamnă şi, între timp, lucrările vor continua pe DN1H, de la Hereclean până la ieşirea din comuna Halmăşd, la limita cu judeţul Bihor.

Adela Farkas

Alunecările de teren care afectează an de an drumul naţional DN1H între Hereclean şi Vîrşolţ au ridicat probleme drumarilor care execută la această dată ample lucrări de reabilitare pe tronsonul Hereclean-Halmăşd. Investiţiile sunt finanţate din fonduri europene în cadrul unui amplu proiect al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Cu toate că la această dată pe cea mai mare parte a carosabilului de pe acest drum s-a turnat asfalt, pe dealul Vîrşolţului lucrările nu au fost finalizate. Proiectanţii, consultantul şi constructorii au identificat soluţii pentru a stopa denivelarea carosabilului la urcarea şi coborârea pantei. La această dată se aşteaptă aprobarea soluţiei date de proiectanţi şi alocarea de fonduri suplimentare estimate în proiect pentru lucrările nepărevăzute. Circulaţia autovehiculelor pe această porţiune se derulează cu dificultate, pe un singur sens de mers, deoarece pe o lungime de 70 de metri drumul este decapat şi săpat la peste un metru adâncime. „Din cei 43 de kilometri care sunt reabilitaţi în lotul II, pe 30 de kilometri s-a turnat primul strat de asfalt, iar pe 22 de kilometri s-a aşternut şi cel de-al doilea strat (de binder). Pe o lungime de peste patru kilometri s-a mai aplicat şi un strat de asfalt experimental. Pentru problemele întâmpinate pe dealul Vîrşolţului a fost propus între soluţiile tehnice realizarea unui dren longitudinal de 6 kilometri, care este realizat, el având rolul de a colecta apele subterane. S-a realizat şi un şanţ pentru apele torenţiale. La kilometru 64+310 au fost întrerupte lucrările de refacere a sistemului rutier pe o porţiune de 70 de metri, pe un singur sens de mers. Aici este nevoie de realizarea de lucrări suplimentare, care pot duce la unele întârzieri faţă de program. Am înaintat raportul la CNADR şi sperăm în soluţionarea lui. Problemele legate de acest versant vor fi soluţionate până în toamnă. Pentru lucrările suplimentare vor fi necesare sume consistente, care credem că se vor aloca, deoarece există bani prevăzuţi în acest sens”, a precizat Gheorghe Roşu, coordonator de lucrare din cadrul firmei de consultanţă Prima Cons Bucureşti.

Doi ani garanţie

Denivelările drumului s-au accentuat după anul 1985, până la acea dată versantul a beneficiat de un sistem de dren. Se estimează că vor fi excavaţi, pentru refacerea porţiunii afectate de alunecări, 3.850 de metri cubi de pământ la o adâncime de 70-120 de centimetri, pentru refacerea unui kilometru de drum, la urcarea şi coborârea pantei. Totodată, drumarii au estimat că va fi nevoie de realizarea unor casete la drum, a acostamentelor, a zonei de protecţie şi a unor lucrări de siguranţa traficului. Termenul de garanţie a reabilitărilor care se execută la această dată este de doi ani, dar lucrările de reparaţii ale stratului de asfalt ar trebuie să se execute abia după şapte ani, cât se apreciază că este durata de viaţă a acestuia.
Menţionăm faptul că proiectul este finanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport. Costul investiţiei „Reabilitare DN 1H Zalău-Aleşd, de la km 26-510 la km 69+334” a fost estimat 107,773 milioane de lei, din care 69,25 la sută (74,633 milioane de lei) reprezintă contribuţia UE şi 30,75 la sută, contribuţia de la bugetul de stat (33,14 milioane de lei). Finalizarea lucrărilor este programată pentru 19 mai 2013.

Leave a Comment