Daniel Săuca
Astăzi, despre încredere. În presă, în ziariști. Mai există, totuși. Gazetari. Și publicații. Încredere, nu prea. „Chiar dacă pandemia a trecut, dezinformările rămân. La fel de puternice, la fel de nocive, la fel de răspândite. Practic, orice subiect interesant și relevant poate da naștere la știri false. În acest context, educația media, cât mai timpurie și cât mai diversă rămâne una dintre soluțiile eficiente pentru a combate acest fenomen, pentru a avea un public corect informat și pentru a menține o presă de calitate” (lector univ. dr. Antonia Matei, FJSC, rador.ro). Educație media? În România? „Rezultatele din acest an ale Digital News Report arată că numai 32 la sută din membrii audiențelor digitale au încredere în redacțiile românești. Șapte din zece persoane (69 la sută) evită în mod activ informațiile de presă, deseori, câteodată sau ocazional. Cele mai evitate sunt știrile de interes public major, inclusiv știrile despre războiul de la granița României (38 la sută dintre persoanele cu un comportament activ de evitare), știrile despre discriminare și drepturi civile (36 la sută) și știrile politice (31 la sută)” (presshub.ro). Să reținem: Șapte din zece persoane (69 la sută) evită în mod activ informațiile de presă! Situația asta nu ar fi numai la noi, și totuși… „Oamenii au tot mai puțină încredere în presa tradițională și apelează din ce în ce mai mult la TikTok pentru știri, iar România este prima din UE la acest capitol, potrivit unui raport al Institutului Reuters din cadrul Universității Oxford, publicat marți, 13 iunie, citat de Reuters” (libertatea.ro). Din același raport: „Numărul persoanelor la nivel global care accesează inițial știrile prin intermediul unui site sau al unei aplicații a scăzut cu 10 puncte procentuale din 2018, iar grupurile mai tinere preferă să acceseze știrile prin intermediul rețelelor de socializare, al căutărilor sau al agregatoarelor mobile, potrivit raportului. Publicul acordă mai multă atenție celebrităților, influencerilor și personalităților din social media decât jurnaliștilor pe platforme precum TikTok, Instagram și Snapchat” (libertatea.ro). Lumea se schimbă, așadar, și nu prea avem ce să facem. Fie doar ziariștii, editorii de „modă veche”, așa cum cred că sunt și eu. Sau ne putem „reinventa”. În luptă cu AI, algoritmii, noile tendințe de consum media, propaganda, dezinformarea… Voi ce credeți?
[…] Daniel Săuca Astăzi, despre încredere. În presă, în ziariști. Mai există, totuși. Gazetari. Și publicații. Încredere, nu prea. „Chiar dacă pandemia a trecut, dezinformările rămân. La fel de puternice, la fel de nocive, la fel de răspândite. Practic, orice subiect interesant și relevant poate da naștere la știri false. În acest context, educația media, cât mai timpurie și cât mai diversă rămâne una dintre soluțiile eficiente pentru a combate acest fenomen, pentru a avea un public corect informat și pentru a menține o presă de calitate” (lector univ. dr. Antonia… Citeste mai mult […]
[…] Daniel Săuca Astăzi, despre încredere. În presă, în ziariști. Mai există, totuși. Gazetari. Și publicații. Încredere, nu prea. „Chiar dacă pandemia a trecut, dezinformările rămân. La fel de puternice, la fel de nocive, la fel de răspândite. Practic, orice subiect interesant și relevant poate da naștere la știri false. În acest context, educația media, cât mai timpurie și cât mai diversă rămâne una dintre soluțiile eficiente pentru a combate acest fenomen, pentru a avea un public corect informat și pentru a menține o presă de calitate” (lector univ. » Mai multe detalii […]
Cu siguranță, urmăresc sistematic emisiunile Ancăi Alexandrescu de la Realitatea tv , ale lui Zamfir și Alin de la B1 tv. Bineînțeles, citesc zilnic MS !
Un editorial de actualitate, în contextul încrederii în presă și în ziariști, cu întrebări și răspunsuri/precizări pertinente. După cum se observă, pozițiile sunt împărțite, domnule președinte Daniel Săuca. Da, eu mai am încredere, drept dovadă fiind multe abonamente ale mele la presa locală și națională, chiar dacă rețelele de socializare au dat năvală peste presa tradițională! Totuși, ziariștii și editorii de „modă veche”, și chiar cei de „modă nouă”, pot… rezista (părerea mea). Da, pentru că: „O educație media timpurie, / Un motiv de încredere o să fie / Pentru orice fel de subiect, / Dacă-i făcut corect și la obiect!”. S-auzim de bine! Marin ȘTEFAN