Sursa foto: Shutterstock (Imaginea poate fi descărcată de aici)
Anvelopele de vară și cele de iarnă sunt concepute pentru a oferi maximul de eficiență și siguranță în condiții de drum specifice celor două sezoane, astfel că este firesc să existe o serie de diferențe între ele. Unele dintre ele pot fi observate încă de la prima vedere, studiind pofilele benzilor derulare, însă deosebirile dintre cele două tipuri de anvelope nu se rezumă doar la atât.
Pentru a te ajuta să deosebești mai ușor anvelopele de vară de cele de iarnă și pentru a înțelege mai bine de ce este important să îți echipezi mașina cu anvelope adecvate în funcție de sezon, îți prezentăm principalele diferențe dintre ele.
Compoziția materialului
Anvelopele de iarnă sunt mai moi decât cele de vară, datorită faptului că în compoziția lor este folosit mai mult cauciuc natural. Este necesar acest lucru pentru păstrarea aderenței în condiții de temperaturi scăzute, când anvelopele tind să devină mai rigide. Având mai mult cauciuc în compoziție, anvelopele de iarnă rămân suficient de moi la temperaturi sub pragul de 7 grade Celsius, ceea ce le permite să aibă o mai bună aderență în perioadele cu temperaturi reci.
De cealaltă, parte, anvelopele de vară sunt realizate dintr-un material mai dur, care nu trebuie să se înmoaie ușor sub influența temperaturilor ridicate și să asigure o bună aderență pe asfalt încins. În schimb, aceste anvelope devin rigide la temperaturi sub 7 grade, ceea ce duce la o scădere a aderenței, iar dacă asfaltul este acoperit cu gheață sau zăpadă, autoturismul poate deveni total incontrolabil.
Folosite pe tot parcursul anului sau în sezonul nepotrivit, anvelopele de vară și cele de iarnă se uzează prematur, și astfel va trebui să apelezi mai des la servicii de anvelope pentru autoturismul tău.
Canelurile de evacuare a apei
Atunci când mașina rulează pe carosabil umed, apa și noroiul acumulate pe suprafața benzii de rulare trebuie eliminate pentru a se reduce riscul acvaplanării și a se menține stabilitatea vehiculului pe șosea. Pentru că astfel de condiții de drum sunt specifice mai ales sezonului rece, anvelopele de iarnă au un profil adaptat, cu numeroase crestături ce formează caneluri subțiri pe banda de rulare.
Aceste caneluri ajută la evacuarea rapidă a apei și noroiului în timpul mersului, menținând o bună aderență și în condiții de drum foarte dificile.
Și pe suprafața anvelopelor de vară există caneluri pentru evacuarea apei, însă numărul acestora este mai mic, suficient pentru a face față precipitațiilor sporadice din perioada sezonului cald.
Adâncimea profilului
Aceasta este o diferență care poate fi ușor sesizată chiar și la o examinare sumară a celor două tipuri de anvelope. Se poate constata că anvelopele de iarnă au profiluri mai adânci, cu spații mai late între blocurile de pe banda de rulare.
Acest lucru este necesar în condiții de carosabil acoperit cu zăpadă, pentru asigurarea unei aderențe mai bune. Spre deosebire de apă și noroi, care trebuie evacuate de pe suprafața benzii de rulare, zăpada adunată de pe carosabil trebuie să se acumuleze și să se compacteze între blocurile anvelopelor, pentru a le îmbunătăți aderența în condiții de carosabil alunecos.
Datorită profilurilor adânci și modelului benzii de rulare, anvelopele de iarnă „mușcă” din zăpadă, iar aceasta se acumulează și se tasează în spațiile late dintre blocurile de cauciuc.
Anvelopele de vară nu au nevoie de aderență pe carosabil acoperit cu zăpadă sau gheață, astfel că profilurile lor sunt mai puțin adânci cu un model mai simplu al benzii de rulare și cu spații înguste între blocuri.
Nu în ultimul rând, diferența dintre cele două tipuri de anvelope este dată și de marcajul M+S (Mud+Snow) întâlnit pe toate anvelopele de iarnă. De asemenea, cele mai performante anvelope de iarnă sunt marcate și cu o pictogramă reprezentând un fulg de zăpadă pe fundalul unui munte cu trei piscuri, care atestă că respectivul model este testat pentru cele mai dificile condiții specifice sezonului rece.
[…] Sursa foto: Shutterstock (Imaginea poate fi descărcată de aici) Anvelopele de vară și cele de iarnă sunt concepute pentru a oferi maximul de eficiență și siguranță în condiții de drum specifice celor două sezoane, astfel că este firesc să existe o serie de diferențe între ele. Unele dintre ele pot fi observate încă de la prima vedere, studiind pofilele benzilor derulare, însă deosebirile dintre cele două tipuri de anvelope nu se rezumă doar la atât. Pentru a te ajuta să deosebești mai ușor anvelopele de vară de cele de iarnă… Citeste mai mult […]