Elevii care incep clasa a V-a in anul scolar 2011-2012 vor sta in gimnaziu cinci ani, inclusiv in clasa a IX-a, la sfarsitul acestui ciclu vor sustine evaluarea nationala obligatorie care contine cinci probe, respectiv sase pentru minoritati si admiterea in liceu organizata la nivelul scolii.
Legea educatiei nationale care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2011 prevede ca elevii care din toamna vor intra in clasa a V-a vor sta in gimnaziu cu un an mai mult, adica cinci in loc de patru, inclusiv clasa a IX-a.
Legea 1/2011 prevede masura introducerii clasei a IX-a in invatamantul gimnazial care intra in vigoare incepand cu generatia de elevi care incepe clasa a V-a in anul scolar 2011-2012. La finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, se realizeaza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor.
Evaluarea se realizeaza la sase probe, una fiind specifica minoritatilor nationale. Este vorba despre probe scrise la limba si literatura romana, limba materna, o alta transdisciplinara la matematica si stiinte, dar si la o limba de circulatie internationala. De asemenea, evaluarea include si o proba practica de utilizare a calculatorului, precum si o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, ambele sustinute in timpul anului scolar. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Absolventii invatamantului gimnazial dobandesc diploma de absolvire si foaia matricola, parte a portofoliului educational, potrivit Legii educatiei.
Tot in cazul elevilor care intra in clasa a V-a in 12 septembrie 2011, admiterea la liceu se va desfasura la nivelul unitatii de invatamant pentru care opteaza. Continuarea studiilor din invatamantul gimnazial in invatamantul liceal este asigurata pe baza unui proces de consiliere si de orientare scolara si profesionala. Numarul de locuri alocate clasei a X-a este cel putin egal cu cel al absolventilor clasei a IX-a. Dupa absolvirea gimnaziului, elevii urmeaza liceul sau scoala profesionala.
Admiterea la liceu sau la scoala profesionala se muta la nivelul unitatii de invatamant. Astfel, in cazul in care numarul de candidati nu depaseste numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educational al elevului.
In cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se face luand in calcul in proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a invatamantului obligatoriu, precum si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si in proportie de 30 la suta nota obtinuta la proba de admitere stabilita de unitatea de invatamant. In cazul mediilor egale, diferentierea se face pe baza portofoliului educational al elevului.
Legea educatiei mai prevede ca Metodologia-cadru de organizare si desfasurare a admiterii in clasa a X-a va fi elaborata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si anuntata pentru fiecare generatie cel mai tarziu la inceputul clasei a VIII-a.
Unitatile de invatamant au obligatia de a anunta public disciplinele la care se sustine proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum si modul de utilizare a portofoliului educational pana cel mai tarziu la inceputul clasei a VIII-a.
La finele anului scolar 2010-2011, circa 2.700 de elevi salajeni ai claselor a VIII-a si-au luat ramas bun de la gimnaziu. Pentru prima etapa de repartitie computerizata in licee s-au inscris 2.272 de elevi, la care se adauga si alti 100 de elevi, care au absolvit cursurile gimnaziale in alte judete. Din numarul total de inscrisi, au fost repartizati 2.358 de elevi, iar 14 au ramas nerepartizati. Motivul? Din spusele reprezentantilor Inspectoratului Scolar Judetean, Salaj, cel mai probabil, cei 14 nu si-au trecut suficiente optiuni in formularele de admitere.